MuscleMeat

100 km fietsen, de nachtmerrie voor elke bb

haazebr

Advanced Bodybuilder
Waardering
2
Jaja mensen, morgen waag ik me erop om met wat vrienden de amstel gold race te rijden in Maastricht, de 100 km variant. Heb me beentraining wat opgevoerd deze maand en heb verder deze week me benen met rust gelaten. Laatste 4 dagen heb ik me helemaal kapot zitten eten met veel koolhydraten.

Nog enige tips om de schade beperkt te houden?

GreetingsZzz

Waarom doe je het dan?

100km is nix

• Topic Starter Topic Starter
Steady state tempo rijden, niet die heuveltjes opknallen dus. Zo lang je onderweg maar genoeg refueled aan koolhydraten zal de schade niet zo groot zijn.

Ken de huidige route grotendeels, ook al zie ik dat ze tegenwoordig de kuitenbijters aan het einde hebben zitten. Die zaten voorheen in het middenstuk. Zou dan gewoon tot 75 Km zeker het tempo laag houden, die laatste heuvels zijn redelijk zwaar als je geen lange tochten bent gewend.

Wat zou ik het beste kunnen eten dan onderweg? snelle koolhydraten?

Beetje laat nu, maar je hebt van die vloeibare koolhydraten zakjes die je makkelijk kunt meenemen in een wielershirt. Zelf heb ik op 1 zo'n zakje en een bidon water de 100K gedaan. Maar goed ik had wel getraind er voor en ben een soort kameel qua vochtbehoefte.

Morgenochtend nog aan die spullen komen is denk ik wel mogelijk, 2 van die zakjes voor onderweg zou voldoende moeten zijn. Zeker omdat je ook nog een bevoorradingspost hebt op 50Km waar je bananen, energiedrank, koeken etc kan krijgen. Wel even informeren of die er dit jaar ook is.

Lukt het echt niet, dan iets meenemen met veel koolhydraten er in. In ieder geval iets wat je makkelijk weg krijgt en lekker vind. Niks erger dan onderweg iets proberen te eten en gaat moeilijk naar binnen omdat je het niet lekker vind.

EricR zei:
Beetje laat nu, maar je hebt van die vloeibare koolhydraten zakjes die je makkelijk kunt meenemen in een wielershirt. Zelf heb ik op 1 zo'n zakje en een bidon water de 100K gedaan. Maar goed ik had wel getraind er voor en ben een soort kameel qua vochtbehoefte.

Morgenochtend nog aan die spullen komen is denk ik wel mogelijk, 2 van die zakjes voor onderweg zou voldoende moeten zijn. Zeker omdat je ook nog een bevoorradingspost hebt op 50Km waar je bananen, energiedrank, koeken etc kan krijgen. Wel even informeren of die er dit jaar ook is.

Lukt het echt niet, dan iets meenemen met veel koolhydraten er in. In ieder geval iets wat je makkelijk weg krijgt en lekker vind. Niks erger dan onderweg iets proberen te eten en gaat moeilijk naar binnen omdat je het niet lekker vind.

Ok thanx voor de info! Ik start pas om 12uur, dus kan nog ervoor wel wat halen. Maar een lichte rugzak met wat vreten handig idee of begint die tas te irriteren na een tijd?

Na de finish is er in ieder geval genoeg weg te werken. Dan gewoon alles snaaien bij die kraampjes met fruit, koolhydraat drankjes en andere zoete zooi. Zo blijft de impact zeer beperkt.

haazebr zei:
Ok thanx voor de info! Ik start pas om 12uur, dus kan nog ervoor wel wat halen. Maar een lichte rugzak met wat vreten handig idee of begint die tas te irriteren na een tijd?

Yep dat zuigt behoorlijk, maar hangt ook van je fietshouding af. Ik zou volledig in de beugels geen rugzak willen hebben. Ook bij het klimmen schiet dat niet op als je uit het zadel komt.

Ga voor een wielershirt, daar kan genoeg in.

En succes trouwens, hoop dat het weer een beetje meezit morgen. Mijn broer start zelf morgen in de 150K versie. Had ik normaliter ook gestaan als ik niet vanaf eind vorig jaar weer was begonnen met BB-en.

Die energiebars die je bij sportscholen kunt krijgen. Die kun je vrij makkelijk kwijt. ??? Flesje druivensap meer ofzo :)

thanks bro's! kga me bedje in. Heb net 2 flesjes met druivensuiker gemaakt en haal morgen wel ff wat energie shit. Ik laat nog wel weten of het meeviel of niet ;)

EricR zei:
Steady state tempo rijden, niet die heuveltjes opknallen dus. Zo lang je onderweg maar genoeg refueled aan koolhydraten zal de schade niet zo groot zijn.

Ken de huidige route grotendeels, ook al zie ik dat ze tegenwoordig de kuitenbijters aan het einde hebben zitten. Die zaten voorheen in het middenstuk. Zou dan gewoon tot 75 Km zeker het tempo laag houden, die laatste heuvels zijn redelijk zwaar als je geen lange tochten bent gewend.
Ik denk dat je juist wel een beetje tempo aan moet blijven houden (niet té snel natuurlijk) anders blijf je alleen maar vet verbranden, het cardio verhaal.

Succes!

Centaur zei:
Ik denk dat je juist wel een beetje tempo aan moet blijven houden (niet té snel natuurlijk) anders blijf je alleen maar vet verbranden, het cardio verhaal.

Dan kan je beter vet verbranden dan in no time door je glycogeendepots heen zijn. Er is niks ergers dan volledig leeg nog een heel stuk over een zwaar parcours te moeten rijden. Een toertocht moet je gewoon in het begin rustig aan doen en de laatste kilometers even knallen.

Zeker rustig aan doen trouwens als je niet specificiek er voor hebt getraind, dan zijn je glycogeeniveau's na 3 klimmetjes anders al op. Getraind kan je vanaf de start een redelijk tempo draaien, maar om 100 Km tempo te fietsen moet je toch zeker 1000 Km voorbereiding hebben in de eerste drie maanden. Liefst nog meer natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Eens met ericR, begin gewoon rustig met 20/25km/uur en de laatste 10km kan je altijd nog het snot in je ogen trappen :) (kom je niets als totale homo over de finish :p

Terug
Naar boven