AndroidHealthClinic

50%-30%-20% vs 2 gr/kg lichaamsgewicht P, 1 gr/kg lichaamsgewicht V, aanvullen K

ThomaZ NMGN

Cool Novice
Waardering
1
Lengte
1m75
Massa
74kg
hey mensen!

ik zie vaak 2 verschillende beredeneringen voorbij komen om het aantal grammen K P V te bepalen.
ik bedoel zoals in de titel staat:
"50%-30%-20% vs 2 gr/kg lichaamsgewicht P, 1 gr/kg lichaamsgewicht V, aanvullen K"

deze 2 gangbare methode schelen echter behoorlijk!
bijvoorbeeld bij mijzelf:
75 kg
2750 Kcal voor onderhoud.

50%-30%-20%:
K = 1375 kcal > 344 gr
P = 825 kcal > 206 gr
V = 550 kcal > 61 gr

2 gr/kg lichaamsgewicht P, 1 gr/kg lichaamsgewicht V, aanvullen K:
K = 2750 kcal - 1275 > 369 gr
P = 75kg x 2 > 150 gr
V = 75kg x 1 > 75 gr

welke methode gebruik jij en vooral WAAROM???
waarom is de ene methode beter dan de andere??

er is geen beste of betere methode, ieder lichaam is anders en jij zult moeten vinden wat voor jou het beste werkt.

karma voor beste antwoord pls dolan.

Ik zou voor de tweede optie gaan.
De eerste is veel te afhankelijk van je caloriebehoefte en doelstelling terwijl er bij de tweede wordt uitgegaan van je lichaam

• Topic Starter Topic Starter
Ik zou voor de tweede optie gaan.
De eerste is veel te afhankelijk van je caloriebehoefte en doelstelling terwijl er bij de tweede wordt uitgegaan van je lichaam

Ze gaan beide uit van je caloriebehoefte.

---------- Post toegevoegd 28 April 2013 om 20:15 ----------

Iemand misschien een wetenschappelijk artikel dat één van de twee beredeneringen onderbouwd...?

Ze gaan beide uit van je caloriebehoefte.

---------- Post toegevoegd 28 April 2013 om 20:15 ----------

Iemand misschien een wetenschappelijk artikel dat één van de twee beredeneringen onderbouwd...?

Misschien kun je deze post in de wetenschap sectie plaatsen?

persoonlijk is de verhouding 50/30/20 beter aangezien je onderhoud eiwitten 150 is en erboven zitten is niet negatief.

Persoonlijk gebruik ik de verhoudingen nooit, je komt veelal hoog in je proteïnen uit, meer dan nodig voor je.

De volgende is slechts één van de vele publicaties wat dit betreft:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22150425

Welk een 1.8g als ruim voldoende acht voor optimale synthese, met 1.8 - 2g / kg in de cut. Hoger heeft geen toegevoegde waarde; en kost je enkel maar meer per dag, financieel gezien.

Daarnaast voor vetten kan ik je zo snel even het refje niet geven. Maar kent een wat oudere basis. Je dient 2 - 4% van je kcal intake uit essentiële vetzuren te laten bestaan. Om dit te behalen is ooit eens berekend dat je hiervoor met een westers dieet een intake van 1 - 2.5g vet per kilogram lichaamsgewicht diende te nuttigen. Echter, het westers dieet van 20 jaar geleden is anders dan het dieet van nu. Je kunt er langzaam aan steeds meer voor kiezen om je intake aan essentiële vetzuren te tellen. Daarnaast wil je zorgen voor een voldoende intake van de vet gebonden vitaminen A, D, E en K. Ruwweg 50 - 80g per dag is daarvoor voldoende. De 1g / kg is daarmee een gemakkelijke waarde welk goed toepasselijk blijft.

Ik zit per dag denk ik eerder in de richting van 30 K, 25-35 % P, 35-50% v. Werkt prima voor me.

In de voormiddag wanneer ik gewichten hef zijn de meeste carbs en de proteine. In de avond is het eigenlijk enkel wat groeten, noten, vlees, vis, kwark. Dit werk prima zo en ben niet vet, maar ook niet lean. Net goed om spieren bij te scharrelen op een gewoon tempo.

Terug
Naar boven