MuscleMeat

BCAA's en snelle KH's

Artisan

Cool Novice
Waardering
2
Lengte
1m71
Massa
75kg
Vetpercentage
11%
Er wordt vaak gezegd: Door voor de training BCAA's in te nemen, voorkom je dat je lichaam tijdens de training kostbare spiermassa gaat verbranden om aan deze aminozuren te komen. BCAA's zijn er dus voornamlijk om spierafbraak te voorkomen.

MAAR snelle koolhydraten zijn er toch juist voor om je glycogeenvoorraden te vullen zodat je lichaam geen spierweefsel gaat afbreken om aan energie te komen.

Ik dacht zelf ook dat BCAA's (3 aminozuren) juist goed waren voor herstel omdat ze meteen in de spieren worden opgenomen.

Mijn vraag is dan ook wat het verschil is tussen BCAA's en snelle koolhydraten in relatie tot spierafbraak?

Tijdens training wordt eerst glycogeen als energie gebruikt wat opgeslagen zit in je spieren. Als het op is dan wordt eiwit en vet aangesproken als energie voorraad.

Je raad het al, de BCAA die je neemt dient (tijdens de zware inspanning) ook als een extra energie voorraad in de plaats van de eiwitten wat opgeslagen zit in je spieren.

Ben je klaar met je energie verbruik, dan wordt meestal insuline getriggerd (door het innemen van snelle koolhydraten) om een signaal te geven dat je toch weer glucose in je bloed hebt.

Dat zorgt er ook voor om het glycogeen in je spieren weer aan te vullen en eventuele verloren eiwitten weer op te bouwen.

• Topic Starter Topic Starter
Thnx FyreFox voor je antwoord, ipv BCAA kun je ook gewoon whey nemen voor de training waarvan de BCAA's vrijkomen na de training. Weliswaar wordt hiervan wat afgebroken in de lever maar het principe is het zelfde toch?

Laatst bewerkt:
Yes,

Voor gewone mensen is het zeker geen probleem. Ben je een timing fanaat dan heb je wel een probleem.

Whey heeft een lagere absorptiesnelheid ten opzicht van BCAA, Concentraat (~1-2 uur), Isolate (~0,5-1 uur), Hydrolisaat (de claim is dat het sneller is dan isolaat) en BCAA (~5 min-0,5 uur).

Neem je eiwitten, en doe je niks mee dan wordt het inderdaad afgebroken, meer niet.

Zelf neem ik slokjes BCAA voor en tijdens me training, maar iedere zijn hobby. ;)

Laatst bewerkt:
Hoe hoog zou het percentage BCAA's zijn dat wordt afgebroken als je het via whey wilt binnenkrijgen? :)
Het is, of je stelt een moeilijke vraag of ik snap je vraag gewoon niet :rolleyes:

Misschien heb je wat aan dit antwoord,

Uit een studie (weet niet meer welke), stond dat een ongeveer 30gram ingenomen (snelle) Whey voor een hogere leucine concentratie zorgt in het bloedplasma.
Dat begint rond 30 minuten na inname en duurt ~200 min.

Zolang je in die tijd frame zit zou ik geen zorgen maken om onvoldoende eiwitten tijdens de training.

Laatst bewerkt:
Ik zal mijn vraag duidelijker proberen te formuleren. Als je whey neemt zitten daar ook BCAA's in. De whey wordt in de lever afgebroken tot aminozuren, BCAA's blijven dan ook over. Maar worden voor een deel verloren gegaan voor ze bij de spieren komen. Mijn vraag is welk percentage verloren wordt gegaan en hoeveel er bij de spieren komt.

Jij zegt verder als je er niets mee doet wordt het afgebroken, wat bedoel je daar dan mee?

Laatst bewerkt:
Ik zal mijn vraag duidelijker proberen te formuleren. Als je whey neemt zitten daar ook BCAA's in. De whey wordt in de lever afgebroken tot aminozuren, BCAA's blijven dan ook over. Maar worden voor een deel verloren gegaan voor ze bij de spieren komen. Mijn vraag is welk percentage verloren wordt gegaan en hoeveel er bij de spieren komt.

Jij zegt verder als je er niets mee doet wordt het afgebroken, wat bedoel je daar dan mee?

Of de BCAA verloren gaat bij je lever en welke percentage dat is kan ik geen antwoord op geven, persoonlijk denk ik dat je daarover geen zorgen om hoeft te maken zolang je ze nodig hebt (bij bv. training).
Wanneer je een overmaat aan eiwitten hebt, inclusief BCAA, krijg je ook een piek in de aminozuurconcentratie in je bloedplasma wat voorkomt katabolisme en stimuleert anabolisme.
Wanneer je zo'n verzadiging krijgt van deze eiwitten (waarmee je niks mee doet) dan pas wordt het zeker afgebroken en eventueel omgezet in vet.

Iets anders: in de cut gebruikt men BCAA's. Als het spierglycogeen op is zal je lichaam vet gaan verbranden. BCAA's zijn trouwens energiebronnen voor als het spierglycogeen op is. Je lichaam gaat dan BCAA's verbranden en geen vet lijkt me. Zonder BCAA's verlies je dan weer kostbaar spierweefsel ??? Iemand uitleg?

Terug
Naar boven