AndroidHealthClinic

Nieuws Belasting op calorierijk voedsel werkt

Peiling Peiling eens of oneens

• eens

Stemmen: 11 36,7%
  • oneens

Stemmen: 19 63,3%

• Totaal stemmers
    30

faasjuh

Dutch Bodybuilder
Waardering
26
Lengte
1m86
Massa
96kg
Vetpercentage
16%
MAASTRICHT - Mensen zijn eerder geneigd om calorierijk voedsel te laten staan als ze daar extra belasting voor moeten betalen. Maar dit geldt niet voor iedereen.

© Gezondheidsnet
Dat blijkt uit onderzoek van Janneke Giesen van Maastricht University.
Een computerexperiment met 178 Amerikaanse studenten liet zien dat zij een minder calorierijke lunch kozen als ze minimaal 25 procent meer moesten betalen voor producten met veel suiker of vet.
Uitzondering hierop vormen de mensen die altijd al calorieën tellen, indien bij de keuze-opties ook het aantal calorieën werd vermeld. De bevindingen zijn gepubliceerd in het [Link niet meer beschikbaar].

Virtuele lunch

De onderzoekers lieten de studenten via een computerprogramma op drie verschillende momenten een virtuele lunch kiezen uit een menu.

De prijzen voor calorierijke producten zoals cheeseburgers, brownies en chips werden daarbij steeds verhoogd, eerst met 25 procent en daarna met 50 procent. De helft van de studenten kon op het menu zien hoeveel calorieën elk product bevatte.

Vettax

Het caloriegehalte van de gekozen lunches nam daardoor af met 100 tot 300 calorieën, afhankelijk van de hoogte van de belasting. De enige studenten die niet reageerden op de prijsverhogingen, waren de studenten die altijd al op hun voeding proberen te letten.

Zij waren geneigd om iets minder calorierijke lunches te kiezen dan hun medestudenten als er geen belasting op werd geheven en daar veranderde weinig aan na belastinginvoering.
Volgens Janneke Giesen laat dit zien dat een vettax mogelijk een betere methode is om gezonder eetgedrag aan te moedigen dan het verschaffen van calorie-informatie. Vervolgonderzoek zou moeten uitwijzen of het ook nog werkt bij een lagere belasting van bijvoorbeeld 10 procent.
© Gezondheidsnet

meen eens of oneens?

Fat people take away all the fun :( **** fatties

Alsof cashewnoten al niet duur genoeg zijn. Ik ben nu al een hoop geld kwijt aan de plaatselijke notenjuwelier en ik zie er niets in als dat nog duurder wordt. Gelukkig komt het voorstel niet uit de overheid zelf.

Ik geloof best dat t werkt, maar dan moeten ze gezond voedsel wel voordeliger maken. K word overgins strontziek van dat alles steeds duurder wordt.

Calorijk als in taart, snoep, gebak, e.d.: OK
Calorierijk als in noten, havermout, ed: niet OK

mcdo is ook duur in vergelijking met gewoon voedsel en toch eten dikkerdjes dit graag

en daar hadden ze een onderzoek voor nodig? dat had ik ze ook wel kunnen vertellen

Gezond eten goedkoper, junkfood duurder. Ironisch genoeg is het nu precies het tegenovergestelde :o

Gezond eten goedkoper, junkfood duurder. Ironisch genoeg is het nu precies het tegenovergestelde

Vind idd ook dat gezond goedkoop moet zijn.
Laat maar komen zo'n belasting maar dan wel dat er
goed over nagedacht is en niet zomaar alles met hoge
calorieën zoals noten een hoge belasting geven.

ter***lijers. Dus omdat die dikken zich niet in de hand kunnen houden moet iedereen er maar meer voor betalen?

Laat ze gewoon vreten! /care dat ze zich dood eten enzo.

Het duurste is nog altijd gezond eten hoor, 5 euro voor een AH salade, belachelijk.

Laat ze dan gewoon meer betalen voor hun zorg.

fl**ker eens op met je belastingen, alsof we nog niet genoeg belastingen betalen. Ja het werkt, en wat dan nog? Moeten anderen meer gaan betalen voor hun junkfood omdat sommigen zich niet kunnen bedwingen? Laat mensen lekker eten wat ze willen, wie ongezond eet leeft korter en kost de samenleving daarom minder. Dat is hun keuze en niet mijn probleem.

fl**ker eens op met je belastingen, alsof we nog niet genoeg belastingen betalen. Ja het werkt, en wat dan nog? Moeten anderen meer gaan betalen voor hun junkfood omdat sommigen zich niet kunnen bedwingen? Laat mensen lekker eten wat ze willen, wie ongezond eet leeft korter en kost de samenleving daarom minder. Dat is hun keuze en niet mijn probleem.

Nummer 1 doodsoorzaken zijn cardiovasculaire aandoeningen, meerendeel gedragen door roken en slecht dieten. Dit kost dus handen vol geld aan ziekenzorg. Mensen die roken zouden meer moeten betalen voor verzekering, alsook mensen die ongezond eten. Dit is in de praktijk zeer moeilijk te doen, dus heffing op het eten en sigaretten zelf vind ik niet zo slecht. Langs de andere kant moet gezonde voeding en alternatieven wel gepromoot worden en goedkoper worden om toch een balans te creeren. Dit zijn slechts ideeen voor het idyllische wereldje in mijn hoofd, in de praktijk zie ik zoiets nooit gebeuren.

Zulke frustraties :P

Anyways, helemaal mee eens.. dikke BS

Mensen eten toch wel wat ze willen. Net als dat sigaretten en shag steeds duurder worden maar toch zie ik mensen niet kappen met roken...

Nummer 1 doodsoorzaken zijn cardiovasculaire aandoeningen, meerendeel gedragen door roken en slecht dieten. Dit kost dus handen vol geld aan ziekenzorg. Mensen die roken zouden meer moeten betalen voor verzekering, alsook mensen die ongezond eten. Dit is in de praktijk zeer moeilijk te doen, dus heffing op het eten en sigaretten zelf vind ik niet zo slecht. Langs de andere kant moet gezonde voeding en alternatieven wel gepromoot worden en goedkoper worden om toch een balans te creeren. Dit zijn slechts ideeen voor het idyllische wereldje in mijn hoofd, in de praktijk zie ik zoiets nooit gebeuren.
Is onderzocht en klopt niet, gezonde mensen leven langer en moeten dus langer een pensioen ontvangen en verzorgt worden.

Zulke frustraties :P

Anyways, helemaal mee eens.. dikke BS
Hehe, niet echt maar dat kan wel zo lijken nu ik het zo terug lees.

Als sportman heb je bij wijze van spreken geld tekort voor je voedsel. Wil je eens zondigen in het weekend mag je nog eens extra belatingen betalen :roflol:

Of gaan ze een weegschaal aan de kassa plaatsen? Dan zoek ik me een fijn vriendinnetje

Terug
Naar boven