AndroidHealthClinic

Belasting spieren/gewrichten.

Meanstreak

Cool Novice
Waardering
1
Ik hoop dat ik dit in de juiste sectie post.

Ik heb wat last van mijn onderarm/elleboog. Nu vraag ik me af wat is meer belastend voor je spieren/gewrichten. Het trainen op kracht of het trainen op massa? Kan natuurlijk ook zijn dat het geen verschil maakt.

Hoe hoger het gewicht hoe belastender het mij lijkt, dus meer herhalingen met minder gewicht is minder belastend.

Hoe hoger het gewicht hoe belastender het mij lijkt, dus meer herhalingen met minder gewicht is minder belastend.

Dat hoeft niet. Veel hh met een licht gewicht kunnen ook heel belastend voor een gewricht zijn.

Ik denk ook niet dat je naar de combi reps/gewicht moet kijken, maar naar uitvoering en frequentie.

Verders moet je ook eeen beetje nadenken. Als "iets" (gewricht/spier/enz) problemen oplevert eerst de oorzaak zoeken en wat dat aangaat zijn problemen vaker terug te leiden op volume dan op intensiteit.

No brain, no gain.

@TS, waar leg jij de grens tussen trainen op kracht en trainen op massa?

• Topic Starter Topic Starter
Denk dat ik maar voor een andere optie ga. 2 weken cardio en geen kracht training aangezien het trainen vandaag ook niet pijnvrij was. Wel weer jammer om er tussenuit te gaan, maar doorgaan maakt straks meer kapot.

In ieder geval bedankt voor de reacties

Trainen met echte pijn is altijd verkeerd. Rust is dan de boodschap

Trainen met echte pijn is altijd verkeerd. Rust is dan de boodschap

Niet helemaal waar. Rust is inderdaad de key maar om weer helemaal in de game te komen moet je toch heel rustig weer beginnen. Tevens ook bij blessures eens kritisch naar de uitvoering kijken.

Heb dit soort pijntjes ook vaak gehad.

voor mij waren een aantal dingen de 'key'. Rust nemen bij aanhoudende pijn in een gewricht, deed het niet graag maar hield wel. Uitvoering is natuurlijk enorm van belang, en naar mijn mening wordt uitvoering verwaarloosd bij gastjes die te zware gewichten pakken.

Ook slik ik glucosamine om het kraakbeen te verstevigen in de gewrichten.

Slik extra glucosamine(pillen). Vooral op een latere leeftijd kan dit veel helpen omdat je lichaam hier minder kraakbeen gaat verstevigen.

10 reps, 50% van max, 10 sets squat zorgden ervoor dat ik m'n knieen ging voelen. Na een aantal dagen slikken van glucosamine werd het minder.

Laatst bewerkt:
Ik denk in het algemeen dat isolatieoefeningen belastender zijn voor de spieren/pezen dan compounds. Het gewicht komt namelijk rechtstreeks op de spier/pezen terecht. Bij compounds wordt dit over meerdere spieren verdeelt.

Als je veel 1RM doet met compounds dan is dit natuurlijk ook zeer belastend. Met gewone werksetjes denk ik dat isolatieoefeningen belastender zijn. Tenzij je deze superlicht doet.

Terug
Naar boven