Fitness Seller

Nieuws Belgie 'virtueel failliet'

EricR

Superior Athlete
20 jaar lid
10.000 berichten 50.000 berichten
Waardering
2.658
Lengte
1m79
Massa
96kg
Vetpercentage
21%
BRUSSEL - De Belgische minister van Begroting, Guy Vanhengel, zegt dat België virtueel failliet is. ''Het is niet vijf voor twaalf, maar vijf over twaalf.

Hoe langer we wachten, hoe erger het wordt'', aldus de minister zaterdag in de Vlaamse krant De Standaard.
België kampt met een begrotingstekort van zo'n 25 miljard euro. Dat komt neer op zo'n 7 procent van het bruto binnenlands product: ver boven de EU-limiet van 3 procent.
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
De regering is van plan een heffing op te leggen op BNP Paribas, Dexia en andere banken die het moest redden bij de kredietcrisis vorig jaar. ''Iedereen moet inspanningen doen. Zowel de banken als de gezondheidszorg'', zegt Vanhengel.

Hij zinspeelt op belastingverhogingen en forse bezuinigingen. Zijn collega-ministers heeft hij gemeld dat ''ze het idee uit hun kop moeten zetten dat er nog middelen zijn voor nieuwe ideeën.''

http://www.nu.nl/economie/2075803/minister-noemt-belgie-virtueel-failliet.html

Het Standaardartikel waar naar gelinked wordt is veel uitgebreider, iets te lang om hier te plaatsen.

In Nederland gaat het overigens niet veel beter, begrotingstekort is ook keihard opgelopen sinds het begin van de crisis.

Belastingverhoging :mad: ?
Dat ze eerst maar eens besparingen op het koningshuis en nog zo een hoop nutteloze dingen doen.

Dat is toch al tijdje geweten? Ons spaargeld wordt vervangen door ons belastingsgeld.

Logisch dat de begrotingstekorten oplopen in deze tijd. Hoe staat Nederland er eigenlijk voor?

Wanneer is België dan nooit "virtueel" failliet geweest? :scratch:

Ik wil nog wel wat hectares grond kopen van Belgie, a 15 euro per vierkante meter. Zou dat een beetje helpen? :D

Ik wil nog wel wat hectares grond kopen van Belgie, a 15 euro per vierkante meter. Zou dat een beetje helpen? :D

Hier zijn de gangbare prijzen voor 1 vierkante meter van 100 euro tot 250 euro.
Voor 15euro krijg je nog niet eens een stukje modder..

Sparen is al lang iets voor kindjes, investeren is de toekomst.
Laat ze maar de btw verlagen want meneer hier wilt een boot kopen :)

dat ze ma eerst die luije vatsige koning buite stampe

Was aan het twijfelen of ik dit zou posten, omdat het nog maar "virtueel" failliet is en dus niet echt nieuws is :o

Maar inderdaad, als dit land een bedrijf zou zijn zou geen manager het nog in zijn hoofd halen om er nog geld in te pompen. Dit is een niet te redden "onderneming" die elk jaar meer schulden opbouwt. De verstandige beslissing zou zijn: boeken sluiten en de aparte onderdelen verkopen. Maar politici zijn niet verstandig en dus zal men gewoon de bevolking verder leegzuigen om dit monster in leven te houden. Vroeger had je dan nog kans op een revolutie/volksopstand maar tegenwoordig is iedereen meer met zichzelf bezig dan wat anders.

Toch denk ik dat België geen 10 j meer zal bestaan. Het is te erg uit de hand aan het lopen en Vlaanderen zal zich niet willen laten meesleuren in het ravijn wanneer duidelijk wordt dat dat het uiteindelijke lot is als er niets gebeurd.

Of : stoppen met de regionalisering/federalisering op ideologische grond te doen en kijken naar efficiëntie. Maar zowel de Walen die bang zijn voor hun staatsteun als die Vlaming die dit als volksveraad voor de Vlaemschen Zaek ziet zullen dit beletten.

mss kunnen we belgie nog kopen voor een paar knaken..
maar wat moet je er eigenlijk mee ;)

Was aan het twijfelen of ik dit zou posten, omdat het nog maar "virtueel" failliet is en dus niet echt nieuws is :o

Maar inderdaad, als dit land een bedrijf zou zijn zou geen manager het nog in zijn hoofd halen om er nog geld in te pompen. Dit is een niet te redden "onderneming" die elk jaar meer schulden opbouwt. De verstandige beslissing zou zijn: boeken sluiten en de aparte onderdelen verkopen. Maar politici zijn niet verstandig en dus zal men gewoon de bevolking verder leegzuigen om dit monster in leven te houden. Vroeger had je dan nog kans op een revolutie/volksopstand maar tegenwoordig is iedereen meer met zichzelf bezig dan wat anders.

Toch denk ik dat België geen 10 j meer zal bestaan. Het is te erg uit de hand aan het lopen en Vlaanderen zal zich niet willen laten meesleuren in het ravijn wanneer duidelijk wordt dat dat het uiteindelijke lot is als er niets gebeurd.

De federale staatskas is leeg en Vlaanderen is niet langer bereid nog geld te pompen in die bodemloze put zonder deftige staatshervorming.

Of zoals Bart De Wever het verwoordt: "betalen is bepalen".

Er komen belangrijke tijden aan.:)

De federale staatskas is leeg en Vlaanderen is niet langer bereid nog geld te pompen in die bodemloze put zonder deftige staatshervorming.

Of zoals Bart De Wever het verwoordt: "betalen is bepalen".

Er komen belangrijke tijden aan.:)
Walen zijn te koppig en Vlamingen te slaafs. Dan heb je twee mogelijkheden: Vlamingen gaan weer op de knieën, Walen winnen. Of: Vlamingen worden ook koppig en het land valt uit elkaar.

Walen zijn te koppig en Vlamingen te slaafs. Dan heb je twee mogelijkheden: Vlamingen gaan weer op de knieën, Walen winnen. Of: Vlamingen worden ook koppig en het land valt uit elkaar.

België is echt wel leefbaar hoor, op voorwaarde dat federaal enkel nog een beperkt aantal bevoegdheden gehouden worden, ik denk aan landsverdediging bijv.

Maar pensioenen, fiscaliteit enz dienen overgeheveld te worden naar de deelstaten. Op die manier zal Vlaanderen zijn eigen accenten kunnen leggen, los van Waalse inmenging.

België is echt wel leefbaar hoor, op voorwaarde dat federaal enkel nog een beperkt aantal bevoegdheden gehouden worden, ik denk aan landsverdediging bijv.

Maar pensioenen, fiscaliteit enz dienen overgeheveld te worden naar de deelstaten. Op die manier zal Vlaanderen zijn eigen accenten kunnen leggen, los van Waalse inmenging.
Dat kan alleen als Vlaanderen akkoord gaat met Waalse eisen:

- grondgebied verliezen aan Brussel
- burgemeesters benoemen die de taalwetten niet respecteren
- nog andere onaanvaardbare eisen...

BHV zullen ze misschien nog wel opgelost krijgen, wat volgens mij alleen slecht kan zijn voor Vlamingen, tenzij ze eenzijdig splitsen.

Maar dat overhevelen van bevoegdheden, dat zie ik niet direct gebeuren via een onderhandeling die voor beiden goed is. Geef mij maar de korte pijn ;)

Terug
Naar boven