XXL Nutrition

besturingssyteem werkt niet meer, help

X.

Freaky Bodybuilder
Elite Member
Foto Contest
15 jaar lid
Waardering
591
Op onze computer is windows recent stuk gegaan (komt of door virus, of door harde schijf die overvol was). Toen hadden we linux gedownload en een poosje ging het goed, maar op een gegeven moment besloten we liever windows weer terug te willen.

Ik heb toen windows 7 illegaal gedownload en gebrand. De installatie begon goed en hij doorliep allemaal stappen, toen kregen we een foutmelding 'BOOTMGR IS COMPRESSED'.

De linux die we ook op de computer hebben gezet kunnen we ook niet meer bij, want de foutmelding komt tevoorschijn voordat we tot het keuzemenu van het besturingssysteem zijn komen en loopt daar vast.

Nu hebben we al veel verschillende andere versies van windows gedownload in de hoop hem van de cd te booten en overnieuw te installeren, maar nu pakt hij de bootdisks niet goed meer. Als ik er een versie in stop waarvan ik zeker weet dat hij werkt geeft hij toch nog de melding 'INSERT SYSTEM DISK' of 'OPERATING SYSTEM MISSING'. Voor zowel versies van windows als linux.

Komt iemand dit bekend voor en weet hij hoe dit te verhelpen valt?

probeer eerst alles te formateren voor reinstall. dat kan in het keze menu scherm voor je Windows instaleert (let op welke partities je pakt want je bent zo alles kwijt)

'BOOTMGR IS COMPRESSED'. kan dat het gevolg zijn van comprimeren gegevens wat winows je aanbedt als hd vol is. doe dat nooit maar delete rotzooi of verplaats het naar een andere hd. heb zelf voeger ook gezeur gehad met gecomprimeerde hd. is gezien de prijs per gb tegenwoordig nooit meer nuttig.

• Topic Starter Topic Starter
Wij komen helaas niet tot het keuzemenu. Voor enige mogelijkheid gekozen kan worden komt de foutmelding al (net na de bios dus). Ook herinner ik me dat we wel degelijk geformateerd hebben voorafgaand aan de installatie. Maar nu komen we niet eens meer tot die optie dus.

HDD in andere pc erbij pluggen en formateren, of extern maken met een caddy en dan formateren.

HDD kosten geen drol meer je kan een nieuwe halen en later verder klooien met de oude schijf, koop dan meteen een versie van Windows 7 mee weet je zeker dat het werkt.

Maar door het installeren van windows 7 zal de harddisk toch wel zeker niet verdoet zijn?

Zou em eens formateren dan. Zou je MBR niet fokt op zijn? Zoveel verstand heb ik er niet van. Maar als jij in een DOS scherm (opdrachtpromp) kan komen via de Windows 7 disk kan je de MBR wel herstellen. Het proberen waard lijkt me.

Wat is MBR?

Hoe het dus gebeurd is. Aanvankelijk bij het invoeren van de windows 7 schijf (illegaal) installeerde hij gewoon lekker, tot hij op de taskmgr is compressed fout stuitte, en sinsdien loopt hij daar altijd vast en komen we maar t/m de bios. Dus we komen niet in een dos scherm.

Je kan dus ook niet meer booten vanaf de Windows 7 disk? Als je nergens meer bij kan dan schijf eruit halen en in een andere pc stoppen als 2e schijf om deze te formateren. Daarna opnieuw beginnen.

Versie Windows 7 wel in orde??

---------- Post toegevoegd Sun 4 Dec 2011 om 15:35 ----------

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/480529-boot-mgr-compressed

Post nummer 6.

Booten vanaf een disk is helemaal geen optie meer, we hebben een stuk of 5 verschillende bootdisks van zowel windows als linux geprobeerd, niets werkt.
Die manier die dus op het forum is beschreven werkt niet voor mij :(

Ok maar kan je de schijf eruit halen en formateren in een andere pc?

Je zegt dat je bij het opstarten wel in DOS kan toch? Staan er belangrijke bestanden op die harde schijf of mag die gewoon leeg? Zo ja, typ dan is dos : format: (en dan het cijfer van je partitie waar je windows op hebt staan) Suc7!

Ok maar kan je de schijf eruit halen en formateren in een andere pc?

Mogelijk, maar wanneer ik die schijf weer in de kapotte pc invoer gebeurt er niets, want hij kan gewoonweg niet meer van een cd booten, zelfs niet een goede (geformateerde).

Je zegt dat je bij het opstarten wel in DOS kan toch? Staan er belangrijke bestanden op die harde schijf of mag die gewoon leeg? Zo ja, typ dan is dos : format: (en dan het cijfer van je partitie waar je windows op hebt staan) Suc7!

Nee, ik kan juist helaas niet in de dos komen :( Schijf mag wel leeg idd, maar deze methode zal dus niet lukken.

Je kunt wel Ubuntu installeren met deze melding, opstarten vanaf cd.
instellen in je bootsectie.

Al geprobeerd. In bios ingesteld om van cd te booten. De ubuntu iso speciaal 'bootable' gemaakt. Dan krijgen we de melding: operating system missing.

Ga naar de BIOS en reset alles naar de default waarde's. Heb je een USB stick waar Windows 7 iso op kan? Maak de stick bootable en boot vanaf de USB als dat lukt.

[Link niet meer beschikbaar]

nooit gehoord, je hebt geen OS nodig om Ubuntu te installeren.

Vind het inderdaad heel raar, na de bios zou je gewoon van een cd moeten kunnen booten, maar dat lukt om de een of andere reden niet meer. Bovendien staat ubuntu er gewoon nog op, we hadden hem al (werkend) voor de poging om windows te installeren. Maar nu hebben we niet meer de optie om ubuntu te selecteren als besturingssysteem noch vanuit cd te booten.

Ga naar de BIOS en reset alles naar de default waarde's. Heb je een USB stick waar Windows 7 iso op kan? Maak de stick bootable en boot vanaf de USB als dat lukt.

[Link niet meer beschikbaar]

Bios reset zal ik proberen, hoop dat het enig effect heeft.

Op onze computer is windows recent stuk gegaan (komt of door virus, of door harde schijf die overvol was). Toen hadden we linux gedownload en een poosje ging het goed, maar op een gegeven moment besloten we liever windows weer terug te willen.

Ik heb toen windows 7 illegaal gedownload en gebrand. De installatie begon goed en hij doorliep allemaal stappen, toen kregen we een foutmelding 'BOOTMGR IS COMPRESSED'.

De linux die we ook op de computer hebben gezet kunnen we ook niet meer bij, want de foutmelding komt tevoorschijn voordat we tot het keuzemenu van het besturingssysteem zijn komen en loopt daar vast.

Nu hebben we al veel verschillende andere versies van windows gedownload in de hoop hem van de cd te booten en overnieuw te installeren, maar nu pakt hij de bootdisks niet goed meer. Als ik er een versie in stop waarvan ik zeker weet dat hij werkt geeft hij toch nog de melding 'INSERT SYSTEM DISK' of 'OPERATING SYSTEM MISSING'. Voor zowel versies van windows als linux.

Komt iemand dit bekend voor en weet hij hoe dit te verhelpen valt?

:D

lachuh man

Op zich is er niets aan de hand, maar je MBR (Master Boot Record) lijkt naar de kloten te zijn. Dit is een software probleem, dus nadat dit verholpen is, werkt je schijf weer normaal.

Er zijn allerlei erg lastige maniere om dit voor elkaar te krijgen, maar de simpelse manier is toch echt de schijf eruit te halen, dus in een andere PC er bij te hangen en met FDISK (zoe ff op google) een nieuwe MBR aan te maken. Nadat je een nieuwe MBR hebt, kun je de schijf waarschijnlijk opstarten vanaf de Windows partitie, en zal hij verder gaan met de installatie.

Moet zeggen dat dit wel raar is dat dit probleem is ontstaan. "Vroeger" had je dit heel vaak als je met de eerste versie van Linux aan de slag ging. Die waren nog niet zo Windows vriendelijk, dus dat leverde altijd problemen op. Tegenworrdig, zeker met Ubuntu, zou dit toch niet meer moeten gebeuren.

Maar goed, veel suc6. Laat ff weten of het gelukt is.

Tip voor in de toekomst: koop een externe HDD en backup dagelijks je data. Dan is er geen probleem als er in de toekomst nog meer zulke dingen optreden, dan kun je gewoon formatteren zonder iets kwijt te raken :p

Terug
Naar boven