XXL Nutrition

besturingssyteem werkt niet meer, help

• Topic Starter Topic Starter
Bios reset heeft niet gewerkt helaas.

Op zich is er niets aan de hand, maar je MBR (Master Boot Record) lijkt naar de kloten te zijn. Dit is een software probleem, dus nadat dit verholpen is, werkt je schijf weer normaal.

Er zijn allerlei erg lastige maniere om dit voor elkaar te krijgen, maar de simpelse manier is toch echt de schijf eruit te halen, dus in een andere PC er bij te hangen en met FDISK (zoe ff op google) een nieuwe MBR aan te maken. Nadat je een nieuwe MBR hebt, kun je de schijf waarschijnlijk opstarten vanaf de Windows partitie, en zal hij verder gaan met de installatie.

Moet zeggen dat dit wel raar is dat dit probleem is ontstaan. "Vroeger" had je dit heel vaak als je met de eerste versie van Linux aan de slag ging. Die waren nog niet zo Windows vriendelijk, dus dat leverde altijd problemen op. Tegenworrdig, zeker met Ubuntu, zou dit toch niet meer moeten gebeuren.

Maar goed, veel suc6. Laat ff weten of het gelukt is.

Bedankt, deze methode ziet er veelbelovend uit.
Ik vermoed dat hoe het is ontstaan dat tijdens het installeren van de illegale windows 7, hebben we geprobeerd om de partities te formatteren (mogelijk ook comprimeren?). Hier was ik echter niet bij dus ik weet niet hoe het precies is gegaan.

Tip voor in de toekomst: koop een externe HDD en backup dagelijks je data. Dan is er geen probleem als er in de toekomst nog meer zulke dingen optreden, dan kun je gewoon formatteren zonder iets kwijt te raken :p

Ik heb nooit essentiele data alleen op HD staan en bovendien is de betreffende pc van dit probleem de oude pc, hier stond dus al helemaal niks nuttigs op. We willen gewoon de pc weer kunnen gebruiken, want het is zonde om hem weg te gooien alleen door dit voorval.

Is in bios de eerste boot apparaat cd-rom geselecteerd ?

Opstarten van de Win 7 DVD, kiezen voor reparatie, kiezen voor command-prompt.
Typ de volgende commando's in, alle gevolgd door ENTER;
bootrec /fixmbr
bootrec /rebuildbcd
bootrec /fixboot
Exit

bootrec /fixmbr
bootrec /rebuildbcd
bootrec /fixboot
Exit

Ja, en die laatste methode werkt niet omdat we niet tot dat punt komen (blijft na bios hangen op de bootmgr foutmelding).

bootrec /fixmbr
bootrec /rebuildbcd
bootrec /fixboot
Exit

Ik ben er al ff uit, maar ik denk dat dit de Windows 7 manier is van hetgeen ik in mijn eerdere post aangaf. Vroeger ging dint met Fdisk/MBR. Als bovenstaande niet werkt, dan moet je hem in een andere PC hangen om er nog bij te kunnen. Als er geen belangrijke dat op staat, zou ik gewoon alle partities wegdonderen en opnieuw beginnen met die Disk. Eventueel 3rd party tool voor het verwijderen van non-windows partities, als het met standaard windows problemen op levert!

Suc6

• Like
Waarderingen: X.
[Link niet meer beschikbaar] is je vriend.

download en brand dit op een cd en gebruik de ingebouwde bootmanager.

Maar hij kan ook niet booten vanaf een cd.

Schijf in een andere pc hangen lijkt mij de enige mogelijkheid.

Maar hij kan ook niet booten vanaf een cd.

Schijf in een andere pc hangen lijkt mij de enige mogelijkheid.

Als deze cd niet boot , dan is zijn cd-rom station stuk.
Je kan ook bootable usb stick (als je mobo dat ondersteund) maken en via usb dit booten komt wel goed.

CD-rom station is prima, wanneer ik een bootable disk erin stop geeft hij ipv. de melding 'INSERT SYSTEM DISK', de melding 'OPERATING SYSTEM MISSING'. Geeft aan dat hij hem wel enigzins pakt.

Ik denk dat GRUB (bootloader voor Linux systemen) de MBR (bootsector op hardeschijf nodig om Windows op te starten) gewoon overgeschreven heeft.

Dit moet je eerst weer herstellen , anders kan je geen enkel Windows versie installeren.
In Hiren's Boot CD dit software runnen MbrFix 1.3.

1. typ (om uw huidige actieve partities te zien): mbrfix /drive 0 listpartitions
  2. typ (om te herstellen): mbrfix /drive 0 fixmbr
  3. verander 0 naar 1 of 2 als het te herstellen partitie 1 of 2 is.

Ik denk dat GRUB (bootloader voor Linux systemen) de MBR (bootsector op hardeschijf nodig om Windows op te starten) gewoon overgeschreven heeft.

Dit moet je eerst weer herstellen , anders kan je geen enkel Windows versie installeren.
In Hiren's Boot CD dit software runnen MbrFix 1.3.

1. typ (om uw huidige actieve partities te zien): mbrfix /drive 0 listpartitions
  2. typ (om te herstellen): mbrfix /drive 0 fixmbr
  3. verander 0 naar 1 of 2 als het te herstellen partitie 1 of 2 is.

Dat denk ik niet, want met linux draaide hij prima, en linux staat er ook nog steeds op. Nu krijg ik niet eens de optie om linux te selecteren als bootsysteem, al daarvoor gaat het fout.

heb je in je bios je boot prioriteit op cd drive gezet?
http://www.ubuntu.com/

Ja.

Hiren's cd heeft niet gewerkt en de HD in een andere computer ook niet, gaf een blauw scherm.

Als 2e schijf in een andere pc hangen he niets als enige schijf.

Hardschijf weggooien, nieuwe inzetten en geen windows meer gebruiken :)

Probeer eens te booten vanaf CD , maar dan zonder HDD...ontkoppel voeding kabel hdd.

Terug
Naar boven