Fitness Seller

Betutteling gaat verder, mobieltje waarschijnlijk duurder door kabinetsplannen

EricR

Superior Athlete
20 jaar lid
10.000 berichten 50.000 berichten
Waardering
2.658
Lengte
1m79
Massa
96kg
Vetpercentage
21%
DEN HAAG - Mobiele telefoons worden binnenkort flink duurder als in de Tweede Kamer een meerderheid wordt gevonden voor een nieuwe wet om de consument te beschermen.

Nu wordt er door de grote telecombedrijven nog een forse subsidie verstrekt op een mobieltje als een klant een tweejarig abonnement bij ze afsluit. Dat leidt ertoe dat de klant zijn mobieltje ter waarde van een paar honderd euro voor een schijntje, of gratis, in handen krijgt. Aan die luxe dreigt door de nieuwe wet een einde te komen, waarschuwen de telecombedrijven.

Aanbieders verdienen nu het toestel terug door een tweejarig contract af te sluiten, waarin de klant zoveel belt dat het mobieltje zo is terug verdiend. Ter bescherming van de consument ligt er nu een wetsvoorstel op tafel om stilzwijgende verlengingen van contracten tegen te gaan en ook de tweejarige contracten te verbieden.

Mobieltje duurder door nieuwe wet - telegraaf.nl [Digitaal]

Als iemand een contract van 2 jaar wil afsluiten lijkt me dat toch een zaak tussen aanbieder en klant. Zie niet in waarom het kabinet zich daar mee moet bemoeien. Natuurlijk betaal je een mobieltje in principe gewoon zelf als je kijkt naar de totale kosten maar dan nog zou je zelf moeten kunnen bepalen op welke wijze je wil betalen voor je mobiel.

Een sim only kaartje en los een dure mobiel kopen of een (bijna) gratis mobiel en daarbij relatief hoge abonnementskosten. Lood om oud ijzer, maar voor velen spreekt de laatste vorm meer aan omdat je de kosten kan spreiden.

Moet niet gekker worden; ik bepaal toch zeker zelf wel of ik een tweejarig abbo wil of niet. En als ik te laat ben om mijn abbo op te zeggen, wordt hij dus automatisch verlengd. Zo simpel is dat.

• Topic Starter Topic Starter
Ja ja na het zuur komt het zoutzuur.

Tsja, vadertje staat weet wat goed voor ons is. :)

Ter bescherming van de consument ligt er nu een wetsvoorstel op tafel om stilzwijgende verlengingen van contracten tegen te gaan

Daar ben ik op zich wel voor, of dat bedrijven in ieder geval de consument tijdig op de hoogte moeten stellen dat hun contract bijna afloopt zodat je kans krijgt dit aan te passen.

Kwestie van bijhouden wanneer je contract afloopt, ook al zou een soort van register waarin je dat soort zaken kan opvragen wel handig zijn.

Wat een verspilling van belastinggeld dat de overheid zich ook hier weer mee wil bemoeien. Kennelijk ziet de overheid de consument als een randdebiel die niet snapt wat het betekent dat je een een abbonement voor twee jaart afsluit met een maandelijks bedrag. Er zijn natuurlijk wel wat debielen die zich zo in de schulden werken, maar als je dat op die manier wilt voorkomen kun je talloze financiële constructies wel afschaffen.

Ik hoor trouwens al jaren dat ze gaan stoppen met dit systeem van gespreide betaling. Ik geloof ook dat het vrij uitzonderlijk is. In België moet je je telefoon bijvoorbeeld gewoon kontant afrekenen (correct me if i'm wrong).

Met een verplichte waarschuwing dat een abbonement bijna wordt verlengd ben ik het trouwens wél eens. Veel bedrijven doen dit echt heel sneaky, en het slaat nergens op dat je er dan ook gelijk weer een heel jaar aan vast zit. Dat is puur omdat ze er juridisch mee weg kunnen komen en niet omdat dat administratief of technisch niet mogelijk is. Het zou net zo makkelijk moeten kunnen zijn een abbonement af te breken als het altijd is om het op te starten, nadat uiteraard de minimum afgesproken termijn is verlopen.

Kwestie van bijhouden wanneer je contract afloopt, ook al zou een soort van register waarin je dat soort zaken kan opvragen wel handig zijn.

Doe ik ook, laatst alles uit zitten zoeken, ook drie uur van mn leven die ik niet meer terugkrijg. Maar ter bescherming van de jongere en oudere comsument die niet meer zo scherp zijn, zou het een welkome aanvulling zijn.

Mobieltje duurder door nieuwe wet - telegraaf.nl [Digitaal]

Als iemand een contract van 2 jaar wil afsluiten lijkt me dat toch een zaak tussen aanbieder en klant. Zie niet in waarom het kabinet zich daar mee moet bemoeien. Natuurlijk betaal je een mobieltje in principe gewoon zelf als je kijkt naar de totale kosten maar dan nog zou je zelf moeten kunnen bepalen op welke wijze je wil betalen voor je mobiel.

Een sim only kaartje en los een dure mobiel kopen of een (bijna) gratis mobiel en daarbij relatief hoge abonnementskosten. Lood om oud ijzer, maar voor velen spreekt de laatste vorm meer aan omdat je de kosten kan spreiden.

dit is toch een goede zaak
het stil zwijgend verlengen zou zowiezo verboden moeten worden en het is gewoon een rede voor de telecom om aan te grijpen dat zogenaamd de toestellen duurder zouden worden
ze verdienen die dingen makelijk terug in 2 jaar dus hoeven ze zich geen zorgen te maken dat na 2 jaar het abb niet verlengt gaat worden

dit is toch een goede zaak
het stil zwijgend verlengen zou zowiezo verboden moeten worden en het is gewoon een rede voor de telecom om aan te grijpen dat zogenaamd de toestellen duurder zouden worden
ze verdienen die dingen makelijk terug in 2 jaar dus hoeven ze zich geen zorgen te maken dat na 2 jaar het abb niet verlengt gaat worden

Een goede zaak? Een goede zaak zou zijn als iedere klant zijn zaakjes op orde heeft en een abonnement opzegt aan het einde van de periode. Tenminste als de klant dat wil.

Verzekeringen werken niet anders eigenlijk en daar hoor ik het kabinet niet over.

Wat een verspilling van belastinggeld dat de overheid zich ook hier weer mee wil bemoeien. Kennelijk ziet de overheid de consument als een randdebiel die niet snapt wat het betekent dat je een een abbonement voor twee jaart afsluit met een maandelijks bedrag. Er zijn natuurlijk wel wat debielen die zich zo in de schulden werken, maar als je dat op die manier wilt voorkomen kun je talloze financiële constructies wel afschaffen.

Een goede zaak? Een goede zaak zou zijn als iedere klant zijn zaakjes op orde heeft en een abonnement opzegt aan het einde van de periode. Tenminste als de klant dat wil.

Zelf ben ik niet direct een voorstander van dit soort betuttelingen. Maar an de andere kant, kijk eens naar die belspelletjes. Er zijn in dit land nou eenmaal een hoop tokkies in dit land die happen en zich in de schulden werken. Hebben wij als slimmerikken even makkelijk praten.

Die mensen worden vervolgens ook geholpen van ons belastinggeld:eek:

Ik vind een beetje consumentenbescherming daarom wel goed. Vraag is wel of je de telecomaanbieders beperkingen oplegt of bv de klant waarschuwd waarna zijn een eigen keuze kunnen maken.

Misschien is het wel beter als ze eerst eens die gemakkelijke leningen aanpakken. Maar die mobieltjes zorgen inderdaad wel voor een hoop financiele problemen bij mensen. Ook bij tieners trouwens.

Verzekeringen werken niet anders eigenlijk en daar hoor ik het kabinet niet over.

waar maak jij je druk over
lijkt wel of je van linkse sp ineens wat ruiger begint te worden?

is toch niet in jou belang dat wel en niet mag bij de telecom
en zich beroepen dat dat de gsm duurder worden door deze "maatregel"is natuulijkj gewoon druk uitoefenen en erg zwak

waar maak jij je druk over
lijkt wel of je van linkse sp ineens wat ruiger begint te worden?

is toch niet in jou belang dat wel en niet mag bij de telecom
en zich beroepen dat dat de gsm duurder worden door deze "maatregel"is natuulijkj gewoon druk uitoefenen en erg zwak

Het is in ieders belang wat wel en niet mag en dit is gewoon weer eens overdreven betuttelend. Een tweejarig contract moet een persoonlijke keuze kunnen zijn, ook al geef ik zelf de voorkeur aan een 1-jarig contract. Dus ik heb er niet eens een direct belang bij, voor mij veranderd er namelijk weinig.

Het is in ieders belang wat wel en niet mag en dit is gewoon weer eens overdreven betuttelend. Een tweejarig contract moet een persoonlijke keuze kunnen zijn, ook al geef ik zelf de voorkeur aan een 1-jarig contract. Dus ik heb er niet eens een direct belang bij, voor mij veranderd er namelijk weinig.

er is gewoon geen praken van betutteling zoals de post voor die van mij al duideljk aangeeft kan het soms belangrijk zijn om dessommige consumenten te beschermen.

en het is dan ook laf om te zeggen dat de mobielen duurder zouden gaan worden door een NON regel

er is gewoon geen praken van betutteling zoals de post voor die van mij al duideljk aangeeft kan het soms belangrijk zijn om dessommige consumenten te beschermen.

en het is dan ook laf om te zeggen dat de mobielen duurder zouden gaan worden door een NON regel

Een paar nitwits beschermen terwijl de rest die bescherming niet nodig heeft. De mobieltjes worden allicht duurder omdat je geen tweejarig contract kan afsluiten of denk jij dat je dezelfde prijs betaalt bij een 1 jarig abonnement als bij een tweejarig abonnement? Totale prijs is dan lager bij 1 jarig abonnement maar voor dezelfde nitwits die hun contract vergeten is een 1 jarig abonnement waarschijnlijk te duur.

Een paar nitwits beschermen terwijl de rest die bescherming niet nodig heeft. De mobieltjes worden allicht duurder omdat je geen tweejarig contract kan afsluiten of denk jij dat je dezelfde prijs betaalt bij een 1 jarig abonnement als bij een tweejarig abonnement? Totale prijs is dan lager bij 1 jarig abonnement maar voor dezelfde nitwits die hun contract vergeten is een 1 jarig abonnement waarschijnlijk te duur.

het gaat er toch om dat men niet het 2 jarige abb niet stilzwijgende kan verlengen?

2 jarige contracten ben ik zelf niet op tege maar als je het allemaal bij elkaar optelt ben je wel duurder uit dan het toestel los kopen

o w8 ik lees niet verder dan mijn neus lang is de rest van de laattse zin zegt ook geen 2 jarige meer

2 jarige contracten ben ik zelf niet op tege maar als je het allemaal bij elkaar optelt ben je wel duurder uit dan het toestel los kopen

Dat betwijfel ik, er vindt dezelfde concurrentie plaats voor dit soort aanbiedingen als voor de losse verkoop. Als er prijsverschil zou zitten zouden veel mensen natuurlijk gewoon een sim only + los toestel nemen.

Zowel de 2 jarige contracten als de verlenging van die contracen zullen verboden gaan worden als dit voorstel er doorheen komt. Het lijkt me in beide gevallen onzin, consument heeft die bescherming gewoon niet nodig.

Laat ze eens kijken naar die achterlijke ringtones, dat is pas een uitwas van de mobieltjesmarkt waar op grove schaal mensen worden opgelicht. Meestal nog kinderen ook en die verdienen wel bescherming.

er schijnt al een nieuwe technologie te bestaan waardoor je zowat gratis kunt bellen. nog even geduld :)

Terug
Naar boven