MuscleMeat

Blessures - Botbreuken

Rubenasher

Cool Novice
Waardering
2
Lengte
1m81
Massa
96kg
Vetpercentage
19%
Hallo,

Ik wist niet precies waar ik dit topic moest plaatsen..
Het lijkt me vanzelfsprekend dat het voor bodybuilders van groot belang is om blessures te voorkomen en ik ben daar de laatste tijd dan ook veel over aan het lezen, hoe je de meeste kunt voorkomen.
Nu had ik een vraag m.b.t. botbreuken..
Hoe snel breekt een bot nou eigenlijk en hoe zou je dit kunnen voorkomen?
Als je namelijk bijvoorbeeld je pols of vingers breekt, dan kun je in principe een hele lange tijd bijna je gehele bovenlichaam niet meer trainen en gaan dus al je gains verloren.
Zelfde geldt uiteraard voor je onderlichaam, als je bijvoorbeeld je voet of been breekt..
Dus hoe voorkom je dit soort zaken en hoe snel breek je gemiddeld een bot?
Afgezien van kleine kinderen of oude mensen aangezien hun botten niet volgroeid/zwakker zijn.
We gaan er vanuit dat ik niet aan extreme sports doe of wat dan ook.
Rare vraag, i know, maar alvast bedankt!

Edit: Ik heb ook ergens gelezen dat "Weight Lifting" en daaronder verstonden ze ook bodybuilding, de botten vele malen sterker maakt. Weet iemand hier meer van?

Een bot breekt wanneer de schok die het moet opvangen te groot is.
Het bot zal (in het beste geval) op de plaats van de breuk dikker aangroeien om steviger te zijn in de toekomst.

Kleine schokken op het bot zorgen er ook voor dat deze steviger worden (kleine barstjes worden ook "gerepareerd" met een beetje extra botweefsel) (mountainbikers, wordt zelfs beweerd van de Powerplate :), ... ). Er is zo iemand die baseballbats met zijn scheenbeen kan breken, maar die is natuurlijk ook niet begonnen met een baseballbat.

Voorkomen... ik vermoed genoeg calcium via de voeding binnen krijgen.
Botontkalking gegoogeld: => [Link niet meer beschikbaar]
Zelf nog nooit iets gebroken, ik zou qua blessurepreventie eerder focussen op ontstekingen, spierscheuren, gewrichten.

• Topic Starter Topic Starter
Een bot breekt wanneer de schok die het moet opvangen te groot is.
Het bot zal (in het beste geval) op de plaats van de breuk dikker aangroeien om steviger te zijn in de toekomst.

Kleine schokken op het bot zorgen er ook voor dat deze steviger worden (kleine barstjes worden ook "gerepareerd" met een beetje extra botweefsel) (mountainbikers, wordt zelfs beweerd van de Powerplate :), ... ). Er is zo iemand die baseballbats met zijn scheenbeen kan breken, maar die is natuurlijk ook niet begonnen met een baseballbat.

Voorkomen... ik vermoed genoeg calcium via de voeding binnen krijgen.
Botontkalking gegoogeld: => [Link niet meer beschikbaar]
Zelf nog nooit iets gebroken, ik zou qua blessurepreventie eerder focussen op ontstekingen, spierscheuren, gewrichten.

Oke oke dus in principe worden je botten dan ook sterker door ze te belasten met gewicht (Bodybuilden)?
En is het reeël om hier rekening mee te houden, of is die kans op deze leeftijd erg klein?

Weet niet of hier iemand al tijdens het trainen ooit een bot gebroken heeft? :) (oproep?)

Denk als je een dumbbell laat vallen op je teen, wel... maar niet van gewoon te trainen.

Meeste breuken komen door een val, schok, als je met je vuist op een muur slaat, ...
Grond/muur beweegt niet en geeft niet mee.
Bij een impact telt ook de snelheid van de val mee... je lift een gewicht startend bij snelheid 0 en probeert dan er beweging in te krijgen...

Als je een gewicht lift, dan zit daar een bepaald momentum en opbouw van kracht achter, je zet niet onmiddelijk de kracht om 200 kg omhoog te liften, je begint klein en bouwt altijd verder op.

Om een vliegtuigjet van x-aantal duizenden kilo's voor te trekken, heb je ook niet x-aantal duizenden kilo's kracht nodig, gewoon aantal x-honderd om het gevaarte in beweging te krijgen en te houden. En die komen ook niet al spurtend aangelopen om er dan tegen te duwen, maar ook geleidelijk opbouwend van stilstand naar ...

Net zoals je spieren zich zullen aanpassen zullen ook je botten zich aanpassen, daarom dat met zware gewichten trainen bij jonge leeftijd meestal afgeraden word (vermoed ik)

Weet niet of hier iemand al tijdens het trainen ooit een bot gebroken heeft? :) (oproep?)

Denk als je een dumbbell laat vallen op je teen, wel... maar niet van gewoon te trainen.

Meeste breuken komen door een val, schok, als je met je vuist op een muur slaat, ...
Grond/muur beweegt niet en geeft niet mee.
Bij een impact telt ook de snelheid van de val mee... je lift een gewicht startend bij snelheid 0 en probeert dan er beweging in te krijgen...

Als je een gewicht lift, dan zit daar een bepaald momentum en opbouw van kracht achter, je zet niet onmiddelijk de kracht om 200 kg omhoog te liften, je begint klein en bouwt altijd verder op.

Om een vliegtuigjet van x-aantal duizenden kilo's voor te trekken, heb je ook niet x-aantal duizenden kilo's kracht nodig, gewoon aantal x-honderd om het gevaarte in beweging te krijgen en te houden. En die komen ook niet al spurtend aangelopen om er dan tegen te duwen, maar ook geleidelijk opbouwend van stilstand naar ...

Net zoals je spieren zich zullen aanpassen zullen ook je botten zich aanpassen, daarom dat met zware gewichten trainen bij jonge leeftijd meestal afgeraden word (vermoed ik)

Oke duidelijk, maar mijn vraag was bedoeld voor het alledaagse leven en niet tijdens het trainen.
Ik bedoelde of de kans groot is dat je in het alledaagse leven iets breekt

Is hetzelfde als vragen: hoe groot is de kans dat ik de Lotto win deze avond (alhoewel je dat zou kunnen berekenen), of hoe groot is de kans op een auto-ongeval... nobody knows.

Skaten en paardrijden blijken de meeste botbreuken op te leveren :), dus als je dat al vermijd...

Laatst bewerkt:
Ja oke, heb je ook wel gelijk in..
Ik doe verder niet aan andere sporten ofzo dus het zal ook wel meevallen..

Ik heb tot mijn 17de altijd gevoetbald en heb met voetballen 6x iets gebroken (3x pols, 1x teen, 1x onderarm dwars door de helft en sleutelbeen). Vaak gebeurde dit heel stom, bijvoorbeeld sleutelbeen brak toen ik gewoon op de grond viel.. Niet hard maar gewoon normaal en stuk:p

Met Krachttrainen heb ik tot nu toe nog geen blessures opgelopen. Mijn fysiotherapeut adviseerde me destijds wel extra spieren te bouwen voor stevigheid. Of dit nou helpt om botbreuken te voorkomen weet ik niet (zal miss wel)

Denk dat je met krachttrainen eerder bang moet zijn voor spierscheuringen etc dan botbreuken

Ik heb tot mijn 17de altijd gevoetbald en heb met voetballen 6x iets gebroken (3x pols, 1x teen, 1x onderarm dwars door de helft en sleutelbeen). Vaak gebeurde dit heel stom, bijvoorbeeld sleutelbeen brak toen ik gewoon op de grond viel.. Niet hard maar gewoon normaal en stuk:p

Met Krachttrainen heb ik tot nu toe nog geen blessures opgelopen. Mijn fysiotherapeut adviseerde me destijds wel extra spieren te bouwen voor stevigheid. Of dit nou helpt om botbreuken te voorkomen weet ik niet (zal miss wel)

Denk dat je met krachttrainen eerder bang moet zijn voor spierscheuringen etc dan botbreuken

Zwakke botten dan misschien?
Ik ben als kind vaak genoeg uit m'n bed (Had een hoogslaper) gedonderd en niks aan de hand..
Ook in m'n slaap wel eens van de trap gevallen en niet wakker geworden.
Volgende ochtend wel m'n schouder licht gekneusd..

Zwakke botten dan misschien?
Ik ben als kind vaak genoeg uit m'n bed (Had een hoogslaper) gedonderd en niks aan de hand..
Ook in m'n slaap wel eens van de trap gevallen en niet wakker geworden.
Volgende ochtend wel m'n schouder licht gekneusd..

Dat dachten mijn ouders en ik ook:P maar dokter zei dat dat wel meeviel, gewoon pech dus:P
Haha heb je mazzel gehad! kan je vertellen dat het geen pretje is

Zelf ook 1x mazzel gehad trouwens, viel ik van een ladder van 3 a 3,5m. Buiten bewust zijn half uur had gelukkig alleen hersenschudding lichtjes en rug gekneusd.

Weet niet of je hier wat aan hebt maar : volgens de meting op de sportschool is mijn botmassa met 0.2 kg gestegen sinds dat ik ben begonnen met bodybuilden.
Dus je botten worden dus idd sterker.

Ik heb bij liften nooit gehoord van botbreuken, of je moet zeer explosieve lifts doen zoals die japanner in 2008oid zn elleboog naar de k*t heeft geholpen. Kans op spier/peesscheuren is een heel stuk groter dan een botbreuk door liften, en die kans is al vrij klein als je normaal doet. Zou me over botbreuken geen zorgen maken

25kg schijf van 1meter op mijn kleine teen laten vallen, was een ijzeren schijf zonder coating.

Was in de zomer gebeurt 30 grade in de sportschool....
Handen nat van het zweet... heb 2/3 maanden last ervan gehad

Terug
Naar boven