MuscleMeat

Bloedonderzoek test/epitest

Jantjer

Cool Novice
Waardering
1
Ik wil een algemeen + testosteron bloedonderzoek laten doen voor ik begin met mn test prop kuur.

Kan ik uit de resultaten naast mijn testosteron ook mij epitestosteron waardes uitlezen, of moet ik hier weer specifiek om vragen zodat ze hier ook op gaan testen?

Ik zie hier bij andere leden termen als "Testosteron" en "Vrije testosteron" staan en begrijp dit niet helemaal.

Een zoek actie heeft mij hier niet mee kunnen helpen.

Alvast bedankt!

testosteron kan worden gemeten als "vrij" (dat wil zeggen biologisch beschikbaar en ongebonden) of "totaal" (inclusief dat wat gebonden is - en niet beschikbaar).
met vrije test word bedoeld de hoeveelheid testosteron in je bloedbaan (meestal 1 tot 4% van wat je hebt).
omdat een groot deel van je testo aan shbg word gebonden, zal er altijd maar een klein hoeveelheid aanwezig zijn in je bloedbaan.

het zelfde zal gebeuren als iemand (te) veel test injecteert, een groot deel word gebonden.. (en dan vragen ze zich af waarom die mega doseringen niet werken heheh)
om dat op te lossen kan je proviron inzetten (bindt zich aan shbg) zodat er meer vrije test zn werk kan doen, oftewel meer potentie om te groeien.
shbg bindt zich specifiek aan testosteron en estradiol, andere hormonen zoals progesterone, cortisol worden gebonden door transcortin.

nadat je bloed hebt geprikt zal je verschillende waardes terugkrijgen, afhankelijk van de hormoon. de referentiewaarden zijn per lab verschillend dus je moet even kijken hoe je waardes uitvallen.
maar daar word naar gekeken door je arts, als t goed is ;)

en waarom wil je epitestosteron waardes weten? ben je sporter en word je getest ofzo?
exogeen toedienen van testosteron verhoogt de epitestosteron waardes in het lichaam niet, voor zover ik weet.
ze kijken juist naar de ratio testosteron > epitest om te bepalen of iemand gebruikt.

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Vonk
+1@Kix

Test/epitest wil je alleen weten als je wil checken of je de kans loopt gepakt te worden met controles. Is dat het punt, dan is het een nuttig onderzoek, anders kan je beter test en vrij test laten meten zodat je een referentie hebt waarna je weer toe wil na je kuur in je herstel.

• Topic Starter Topic Starter
Heel erg bedankt beiden!
Ik ben idd een wedstrijd sporter die getest wordt op wedstrijden en dat is de reden waarom ik dit wil weten.

Als ik dan mijn onderzoek van voor en na mijn kuur vergelijk en de testosteron waardes zijn hetzelfde dan zit ik goed toch? Of zie ik dit verkeerd

Heel erg bedankt beiden!
Ik ben idd een wedstrijd sporter die getest wordt op wedstrijden en dat is de reden waarom ik dit wil weten.

Als ik dan mijn onderzoek van voor en na mijn kuur vergelijk en de testosteron waardes zijn hetzelfde dan zit ik goed toch? Of zie ik dit verkeerd

als je bent hersteld moet er geen probleem zijn lijkt me, maar bij dopingcontroles kunnen ze ook op afbraakproducten checken.
er liep ergens een topic over mogelijke detectie tijden, als ik me goed herinner was dat bij test prop 2 tot 3 weken (vergis je niet met halfwaardetijd)

edit: http://forum.dutchbodybuilding.com/f65/halfleven-detectie-tijden-5938/

Laatst bewerkt:
Eind juli stop ik met de kuur en eind december is de wedstrijd. Ik ga er van uit dat ik tot die tijd clean ben.

Maar als ik dus uit ga van de test waardes voor en na, dan kan ik in iedergeval zien of mijn testosteron niet overdreven hoog is tijdens de wedstrijd? De verhouding test/epitest moet namelijk max. 4:1 zijn.

Eind juli stop ik met de kuur en eind december is de wedstrijd. Ik ga er van uit dat ik tot die tijd clean ben.

Maar als ik dus uit ga van de test waardes voor en na, dan kan ik in iedergeval zien of mijn testosteron niet overdreven hoog is tijdens de wedstrijd? De verhouding test/epitest moet namelijk max. 4:1 zijn.

gewoon goed nakuren, dan herstel je vanzelf weer terug naar je 'normale' waardes.

Verhouding testosteron-epitestosteron is vlug hersteld. Dat zou al in orde moeten zijn als je testosteronwaardes normaal zijn. Ik veronderstel dat ze nog aan andere zaken kunnen zien of je gebruikt hebt. Maar in december kunnen ze al lang niet meer zien of je gekuurd hebt als je kuur in juli gestopt is.

@skydirk
Ze kunnen idd ook zien aan bepaalde metabolieten of ik gebruikt heb ja of nee.
Maar volgens mij kunnen ze synthetische testosteron alleen vinden aan de test/epitest verhouding, pas als die verhouding "abnormaal" is gaan ze echt zoeken naar synthetische testosteron. Aan de hand van bloedtesten etc gaan ze gedurende een periode kijken of die "abnormale" verhouding natuurlijk of onnatuurlijk is.

Ik heb zojuist een afspraak gemaakt voor een algemene bloedonderzoek + testosteronwaardes. Ben benieuwd.

Terug
Naar boven