Fitness Seller

Brink's België vraagt faillissement aan

Timmeeh

I feel like a monster
Elite Member
10.000 berichten
Waardering
1.024
Lengte
1m84
Massa
83kg
Vetpercentage
12%
Brink's vraagt faillissement

media_xl_3940317.jpg

© photo news
HLN update De directie van geldtransporteur Brink's heeft het faillissement aangevraagd. Dat is bekendgemaakt op een bijzondere ondernemingsraad. Vier vestigingen in België sluiten, waardoor 400 werknemers hun job verliezen.
Sinds 27 oktober was het personeel van Brink's aan het staken tegen het hervormingsplan van het bediende- naar het arbeidersstatuut, tegen de vestigingssluiting in Strépy en tegen de verkoop van de activiteiten op vlak van diamantentransport in Zaventem.

Pogingen om uit de impasse te komen, zijn op niets uitgedraaid. Gisteren sprong minister van Werk Joëlle Milquet (CDH) nog in de bres, maar de Amerikaans-Nederlandse directie wou niet weten van enig sociaal overleg.

Al van bij het begin van het conflict schoof de Amerikaans-Nederlandse directie het dreigement naar voren om de boeken te sluiten. De vakbonden waren dan ook ziedend. "Ze proberen de schuld in onze schoenen te schuiven", zegt Marc Geerinck van het ACV. "De directie heeft niet ethisch gehandeld. Er is geen overleg geweest, we hebben nooit onderhandeld. Dit is ongezien, een grote schande." (dadelijk meer)

Toch wel relevant nieuws hier denk ik aangezien nogal wat andere dbb'ers ook actief zullen zijn in de security business. Zat er aan te komen, de plannen om iederen van bediende statuut naar arbeider om te schakelen waren ook alleen maar gemaakt met het oog op makkelijke ontslagen.

Dat is slecht nieuws zeg... Nu maar hopen dat er een grote broer komt die het bedrijf overneemt of zo. 400 man op straat, daar zit niemand op te wachten.

Will alle collega's veel sterkte wensen.

Geldt dit alleen voor de Belgische tak van Brink of voor de gehele organisatie?

• Topic Starter Topic Starter
Geldt dit alleen voor de Belgische tak van Brink of voor de gehele organisatie?

enkel Brink's België. Daar heb je nog wel een dochter firma, Brinks diamant die hier in Antwerpen het transport van de diamanten verzorgt. Deze zou niet mee opgenomen worden in het faillissement, maar het probleem is dat zij op dit ogenblik nog geen transport vergunning hebben dus eigenlijk geen toelating om met de gepantserde trucks goederen te vervoeren.

Wat wil je nou als ze al 2-3 weken staken (en nog langer willen doorgaan met staken!)... Of begrijp ik het verkeerd?

Wat wil je nou als ze al 2-3 weken staken (en nog langer willen doorgaan met staken!)... Of begrijp ik het verkeerd?

ik vind in dit geval de staking gerechtvaardigd, de directie wou iedereen ipv een bediende statuut een arbeidersstatuut geven. En dan zie je de bui al hangen, een arbeider is veel makkelijker te ontslaan dan een werknemer en dat was de echte reden waarom de directie de statuten wou wijzigen.

ik vind in dit geval de staking gerechtvaardigd, de directie wou iedereen ipv een bediende statuut een arbeidersstatuut geven. En dan zie je de bui al hangen, een arbeider is veel makkelijker te ontslaan dan een werknemer en dat was de echte reden waarom de directie de statuten wou wijzigen.

Daar heb je een punt, maar om zo lang een staking aan te houden?

Net zoals bv. één dag een staking in een vlieghaven... Dit gaat over miljarden...

Wat wordt er bedoeld met bediende statuut en arbeidersstatuut?

Laatst bewerkt:
Slechte arbeidsvoorwaarden of niet, stakingen die zo lang duren zijn economisch niet draagbaar. In Nederland geldt is de minimale opzegtermijn 1 maand tot maximaal 4 maanden, of de werkgever de werknemer meer ruimte wil bieden ligt aan hem.

Arbeidsrechtelijk lijkt mij omzetting van statuten enkel mogelijk via een gerechtelijke uitspraak.
Overigens begrijp ik zeer weinig van het arbeidsrecht in België, wat overigens weleens interessant kan zijn om in te duiken.

ik ken der zelf ook niets van, veel te ingewikkeld allemaal :p

Arbeidsrechtelijk lijkt mij omzetting van statuten enkel mogelijk via een gerechtelijke uitspraak.
Overigens begrijp ik zeer weinig van het arbeidsrecht in België, wat overigens weleens interessant kan zijn om in te duiken.

Zou ik niet aan beginnen :p

www.tjoeten.be , staat alles er van en over. :) Zat er al een tijdje aan te komen , slechte manier van zaken doen voor Brinks maar dat doen ze al een tijdje wereldwijd. Verliezen worden flink geïncasseerd het laatste jaar.

Laatst bewerkt:
Die mensen vinden wel ander werk als ze bereidt zijn te werken onder arbeidersstatuut. Ik werk zelf in de security en als brink's wegvalt zal een andere firma die opdrachten wel overnemen, ik denk daarbij aan mijn bv mijn eigen werkgever G4S (in de volksmond Group4).
Als er werk was voor 400 personeelsleden, gaat G4S dat zeker niet geklaard krijgen met hun huidig personeelsbestand en zullen die wel aanwerven.

Die mensen vinden wel ander werk als ze bereidt zijn te werken onder arbeidersstatuut. Ik werk zelf in de security en als brink's wegvalt zal een andere firma die opdrachten wel overnemen, ik denk daarbij aan mijn bv mijn eigen werkgever G4S (in de volksmond Group4).
Als er werk was voor 400 personeelsleden, gaat G4S dat zeker niet geklaard krijgen met hun huidig personeelsbestand en zullen die wel aanwerven.

g4s zou niks meer mogen overnemen omdat ze al een x aantal procent van de markt in handen hebben (monopoliewet of iets in die aard)

Ik weet dat ze inderdaad in februari al een flink marktaandeel overnemen.
Security van de luchthaven in zaventem wordt overgenomen van Securitas, zo'n 6-700 banen.
Ik weet niet in welke maten Securitas aan geldtrasport doet ???

goed voor g4s idd, alhoewel ze daar een jaar of 2 geleden nog een groot overschot hadden aan CITers.

Brink's diamant zou dan toch zijn licentie nog krijgen

Toch tijdelijke licentie voor zusterbedrijf Brink's

Minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom (Open VLD) heeft dan toch een tijdelijke licentie toegekend aan Brink's Diamond & Jewelry Services, het zusterbedrijf van waardetransporteur Brink's Belgium die vrijdag het faillissement aanvroeg. Dat maakt de vakbonden ongerust. Ze vrezen dat de Amerikaanse groep Brink's via het zusterbedrijf opnieuw wil starten met geldtransport in België. Door het faillissement van Brink's Belgium riskeren 466 werknemers hun baan te verliezen.

G4S, de grote rivaal van Brink's op de Belgische waardetransportmarkt, bekijkt intussen of het bepaalde activiteiten of personeel van zijn voormalige concurrent kan overnemen. Dat bevestigde Guido Verbeek, operationeel directeur van G4S, aan onze zusterkrant L'Echo.
Of G4S, met een aandeel van zo'n 75 procent de absolute marktleider in ons land, effectief delen van Brink's kan inlijven, is nog niet duidelijk. 'Het gaat om een complexe zaak, voornamelijk wegens de verschillen in collectieve arbeidsovereenkomsten', aldus nog Verbeek.
Vrijdagmiddag deelde de directie van Brink's het faillissement mee aan de vakbonden tijdens een buitengewone ondernemingsraad. De vakbonden reageren woedend. De blokkade van de vier vestigingen wordt voortgezet. De rechtbank zal de faillissementsaanvraag maandag behandelen.
Brink's België is structureel verlieslatend. Daarom dokterde de directie een reeks noodmaatregelen uit, zoals de sluiting van de vestiging in het Henegouwse Strépy en de overheveling van het rendabele diamantentransport naar zusterbedrijf Brink's Diamond & Jewelry Services. Maar de ingreep die het meest opviel was de omzetting van het bediendenstatuut van de geldtransporteurs in het flexibelere en vooral goedkopere arbeidersstatuut. Dat alles diende Brink's beter te wapenen in de strijd met de grotere rivaal G4S.
Dat laatste deed het personeel en de vakbonden steigeren. Er brak ruim twee weken geleden een spontane en algemene staking uit in alle vier de vestigingen (Gent, Hasselt, Machelen en Strépy). Het sociaal overleg leverde niets op, zelfs niet na de tussenkomst van federaal minister van Werk Joëlle Milquet.
De vakbonden bleken wel bereid te zijn over inspanningen te praten, maar wilden in geen geval tornen aan het bediendestatuut. De directie, die zich naar de pers toe de voorbije weken in stilzwijgen hulde, wou dan weer niet wijken wat datzelfde statuut betreft.
Vrijdag gebeurde dan het onvermijdelijke. 'De aanvraag tot faillissement zal vandaag, 12 november 2010, worden ingediend', staat zwart op wit in een memo die de directie tijdens de ondernemingsraad bezorgde aan de vakbonden. In die memo worden de staking, de mislukte verzoeningspogingen en de liquiditeitsproblemen van het bedrijf Brink's Belgium nv als redenen voor het faillissement aangehaald.
Wat dat laatste betreft maakte Brink's bekend dat een tussenholding de geldkraan voor de Belgische vestiging donderdag dichtdraaide.
De griffie van de dienst faillissementen van de Brusselse rechtbank van koophandel zegt dat de faillissementsaanvraag maandag zal worden behandeld. Het is echter niet duidelijk of er dezelfde dag nog een uitspraak zal vallen. De vakbonden plegen vrijdag overleg met hun advocaten om na te gaan of alle voorwaarden voor een faillissementsaanvraag wel zijn vervuld en of er geen sprake is van een frauduleus faillissement.
Het waren diezelfde bonden die het nieuws bekendmaakten aan de pers. De directie verliet het Brusselse hotel, waar de vergadering plaatsvond, langs een achteruitgang. Ze stuurde later vrijdag wel een persbericht uit.
Daarin staat dat Brink's Belgium de laatste jaren zware verliezen lijdt. Die stapelden zich vooral de laatste twee jaar op, 'waardoor het onmogelijk is geworden om de activiteiten van Brink's Belgium verder te financieren', aldus de mededeling. 'Aangezien we onze schuldeisers in België momenteel niet langer kunnen betalen, zijn wij verplicht om overeenkomstig het Belgisch recht het faillissement aan te vragen.'
'Wij betreuren deze situatie ten zeerste voor onze klanten, werknemers en leveranciers die ons de voorbije jaren gesteund hebben', besluit de directie van Brink's.
Diamanten
Bij Brink's België werken 466 mensen. Dat is zonder de 31 personeelsleden die vorige week werden overgeheveld naar Brink's Diamond & Jewelry Services. Die zustervennootschap blijft voorlopig buiten schot bij het faillissement.
Meer zelfs: Brink's vroeg eerder bij Binnenlandse Zaken een tijdelijke en een definitieve licentie voor waardetransport aan voor Brink's Diamond & Jewelry Services. Dat bedrijf organiseerde tot voor kort het diamantentransport tussen de luchthaven van Zaventem en de diamantnijverheid. Het vervoer zelf werd uitgevoerd door Brink's Belgium. Maar met de transfer van het personeel en de licentieaanvraag komt daar verandering in.
Turtelboom weigerde echter een tijdelijke licentie toe te kennen zolang het sociaal conflict liep. Nu is er echter een nieuwe situatie en vindt de minister dat een tijdelijke licentie wel kan. 'Op die manier kunnen we op zijn minst 31 banen redden', zegt haar woordvoerster.
Schande
De vakbonden reageerden woedend op het neerleggen van de boeken. 'De directie noemde onze houding een schande tijdens de ondernemingraad, maar het ligt niet aan ons. Dit heeft gewoon te maken met wanbeleid. Het is een schande wat de directie doet', zei ACV-afgevaardigde Steve Van Der Vee. 'We blijven de vestigingen blokkeren tot alles geregeld is.'
'De blokkade wordt voortgezet in gemeenschappelijk front', aldus Didier Cheron van het ABVV. 'Zolang dat wettelijk mogelijk is, tenminste. We zijn geen bandieten zoals de directie. We hadden al niets meer te verliezen en nu helemaal niet meer.'
Gevolgen
De staking leidde al tot heel wat problemen bij de klanten van Brink's, zoals BNP Paribas Fortis, ING en Delhaize. Het is onduidelijk of G4S op korte termijn in staat zal zijn de klanten van Brink's te bedienen

mongols :/

Terug
Naar boven