MuscleMeat

Brugse bisschop Roger Vangheluwe geeft misbruik toe.

Arminius

Epic Ruler
Waardering
45.372
23ti1e9.jpg

Roger Vangheluwe

De Brugse bisschop Roger Vangheluwe (74) heeft ontslag genomen na een zaak van seksueelmisbruik. Vrijdag raakte bekend dat Vangheluwe 25 jaar geleden een jongen seksueelmisbruikte.

Vangheluwe bekende dat hij het slachtoffer seksueelheeft misbruikt, zo bleek uit een schriftelijke verklaring van Vangheluwe die vrijdag werd voorgelezen op een persconferentie.

"Toen ik nog geen bisschop was en ook nog enige tijd daarna heb ik een jongen uit een bevriende omgeving seksueelmisbruikt. Tijdens de voorbije decennia heb ik dit herhaaldelijk bekend tegenover hem en zijn familie en om vergeving gevraagd, maar zowel bij hem als bij mij komt er geen genezing", aldus Vangheluwe, die zich terugtrekt voor verdere bezinning.

Een erg geëmotioneerde aartsbisschop Léonard, die sprak van een zwarte dag voor de Belgische kerk, zegt te hopen dat deze zaak de bisschoppen en vooral de priesters in dit land niet ten onrechte in hun geheel in diskrediet zal brengen.

Vangheluwe was meer dan 25 jaar bisschop van Brugge en de bisschop met de langste staat van dienst.

Geen onderzoek

Er loopt op dit moment geen gerechtelijk onderzoek tegen Vangheluwe, zegt het parket van Brugge vrijdag in een mededeling.

Volgens procureur Jean-Marie Berkvens werd ook in het verleden nooit een gerechtelijk onderzoek gevoerd rond Roger Vangheluwe. Het gerecht ontving ook nooit een officiële klacht.

Het slachtoffer van de bisschop heeft de feiten onlangs meegedeeld aan het regionaal persbureau Verbeke, maar wilde geen details over de feiten kwijt.

Het ontslag werd tijdens een persconferentie bekend gemaakt door aartsbisschop André Léonard, samen met de bisschop van Doornik, Guy Harpigny, referent voor de Commissie die de klachten over seksueelmisbruik in de Kerk behandelt. Ook Peter Adriaenssens, kinderpsychiater en voorzitter van deze commissie, was op de persconferentie aanwezig zijn.

Bron

Laatst bewerkt:
Goed nieuws.

8516Admitting-You-re-an-a**hole-Pos.jpg

nekschot voor Roger

Hoeveel % zou ooit al een kind misbruikt hebben? Ik vrees meer dan we durven denken...

• Topic Starter Topic Starter
Het celibaat afschaffen zou een grote verbetering zijn.

Laatst bewerkt:
Priester worden; het is een roeping. De vraag blijft tot wat...

Hij nam de uitspraak "Bemin je naaste als jezelf" misschien iets te letterlijk?

smeerpijp

Uit de naam van god zeker.

Laat de kinderen tot mij komen nam hij iets te "letterlijk".

• Topic Starter Topic Starter
Parket start onderzoek naar Vangheluwe

Het parket van Brugge opent een onderzoek naar mogelijk kindermisbruik door voormalig bisschop Roger Vangheluwe. Het slachtoffer heeft volgens sommige media pas in de loop van de week officieel klacht ingediend.

Het parket nam volgens procureur Jean-Marie Berkvens de beslissing om een onderzoek te openen na de persconferentie van vrijdag.

Daar werd bekendgemaakt dat Vangheluwe ontslag heeft genomen. Hij heeft bekend dat hij 25 jaar geleden een jongen seksueelheeft misbruikt.

Volgens Berkvens is het de plicht van het parket om een onderzoek te openen.

Het parket is echter nog niet zeker over de leeftijd van het slachtoffer. Het weet ook niet precies waar en wanneer de feiten zich hebben afgespeeld.

'Klacht in de loop van de week'

Tijdens de persconferentie van vrijdagmiddag was gezegd dat er op dat moment nog geen gerechtelijk onderzoek liep tegen Vangheluwe.

Volgens Berkvens werd ook in het verleden nooit een gerechtelijk onderzoek gevoerd. Het gerecht ontving ook nooit een officiële klacht.

De Standaard meldde vrijdag dat het slachtoffer, een neefje van de ex-bisschop, pas in de loop van de week officieel klacht heeft ingediend. Nadien is de zaak in een stroomversnelling gekomen.

'Geen respons van Danneels'

Intussen zegt gepensioneerd priester Rik Devillé dat hij al in de jaren negentig op de hoogte was van misbruik door Vangheluwe en dat hij dat toen aan kardinaal Godfried Danneels heeft gemeld.

Volgens Devillé kwam daar geen respons op. 'Wat er met mijn melding gebeurd is, weet ik niet', aldus Devillé in een reactie op een bericht van VTM.

Bron

Laatst bewerkt:
Het houdt ook maar niet op met die verhalen over die geile priesters.

Terug
Naar boven