![]()
Roger Vangheluwe
De Brugse bisschop Roger Vangheluwe (74) heeft ontslag genomen na een zaak van seksueelmisbruik. Vrijdag raakte bekend dat Vangheluwe 25 jaar geleden een jongen seksueelmisbruikte.
Vangheluwe bekende dat hij het slachtoffer seksueelheeft misbruikt, zo bleek uit een schriftelijke verklaring van Vangheluwe die vrijdag werd voorgelezen op een persconferentie.
"Toen ik nog geen bisschop was en ook nog enige tijd daarna heb ik een jongen uit een bevriende omgeving seksueelmisbruikt. Tijdens de voorbije decennia heb ik dit herhaaldelijk bekend tegenover hem en zijn familie en om vergeving gevraagd, maar zowel bij hem als bij mij komt er geen genezing", aldus Vangheluwe, die zich terugtrekt voor verdere bezinning.
Een erg geëmotioneerde aartsbisschop Léonard, die sprak van een zwarte dag voor de Belgische kerk, zegt te hopen dat deze zaak de bisschoppen en vooral de priesters in dit land niet ten onrechte in hun geheel in diskrediet zal brengen.
Vangheluwe was meer dan 25 jaar bisschop van Brugge en de bisschop met de langste staat van dienst.
Geen onderzoek
Er loopt op dit moment geen gerechtelijk onderzoek tegen Vangheluwe, zegt het parket van Brugge vrijdag in een mededeling.
Volgens procureur Jean-Marie Berkvens werd ook in het verleden nooit een gerechtelijk onderzoek gevoerd rond Roger Vangheluwe. Het gerecht ontving ook nooit een officiële klacht.
Het slachtoffer van de bisschop heeft de feiten onlangs meegedeeld aan het regionaal persbureau Verbeke, maar wilde geen details over de feiten kwijt.
Het ontslag werd tijdens een persconferentie bekend gemaakt door aartsbisschop André Léonard, samen met de bisschop van Doornik, Guy Harpigny, referent voor de Commissie die de klachten over seksueelmisbruik in de Kerk behandelt. Ook Peter Adriaenssens, kinderpsychiater en voorzitter van deze commissie, was op de persconferentie aanwezig zijn.
Bron
Laatst bewerkt: