Fitness Seller

calorie inname bij cutten

Miepie

Novice
Waardering
0
Hallo mensen, ik heb even een vraag, want ben eventjes de draad kwijt. ???

Ben op dit moment druk bezig een voedingsschema op te stellen en tot nu toe lukte het aardig. Ik ben uitgegaan van het excelpogramma dat ik ergens op het forum ben tegengekomen, en als ik daar mn gegevens (62 kg, 168 cm, 23 jaar, vetpercentage?, activiteitsniveau 1,55) invul kom ik uit op een onderhoudsbehoefte van 2478 kcal en om te cutten zou ik dan 2231 kcal moeten verbruiken.

Als ik echter deze site gebruik: Wat Is Jouw Caloriebehoefte?, en ik vul mn gegevens in bij de Harris-Benedict-formule dan kom ik uit op een onderhoudsniveau van 2240! Als ik het goed begrepen heb zou ik als ik wil cutten op 90% van mn onderhoudsbehoefte moeten gaan zitten, wat in dit geval 2016 kcal zou zijn.

Mijn vraag is nu wat doe ik verkeerd en welke waarde moet ik nu aanhouden? (als het nou weinig zou schelen, dan prutste ik wel wat aan, maar het scheelt 200 kcal). Ik hoop dat iemand tijd heeft me te helpen en bedankt alvast!

Ik denk dat dit voor niemand een exacte wetenschap is. Ik zou zeggen, probeer eerst wat er uit dat excel-bestandje kwam. Merk je na een week of twee geen verschil (dan was dat dus inderdaad je onderhoudsnivo), ga dan nog wat lager zitten (wat de harris-benedict berekening aangaf), en kijk hoe dat bevalt...

• Topic Starter Topic Starter
Maar het is allebei volgens Harris-benedict formule, dus dat lijkt me erg raar.

als je je vetpercentage weet kun je toch beter de "Katch-McArdle" formule gebruiken?
ik gebruik zelf ook een exell sheet (stats_dbb, neem aan dat je deze bedoelt?) en daarbij dus de Katch-McArdle formule en dit komt aardig overeen met mijn calorische behoefte.
ik zou dus gewoon voor de sheet gaan kwa richtlijn en dan natuurlijk voor jezelf kijken of het werkt, het blijft zowieso toch altijd experimenteren want zoals al eerder gezegd is het geen exacte wetenschap.

edit* ik zie net dat je je vetpercentage niet weet, my bad.
het zou misschien wel handig zijn om dit op te meten omdat het tot redelijke verschillen kan leiden in je berekeningen.
maargoed bij mij voorspelt de Harris-Benedict methode zoals die op de sheet staat ook vrij goed wat ik nodig heb kwa kcals.

verzeker jezelf er wel van dat je alle gegevens goed hebt ingevuld en dat je in de juiste kolom kijkt.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor jullie tips! Ik heb inmiddels ontdekt waar het verschil in zit, want ik kon het niet uitstaan. De waarden die ik vanuit de site krijg zijn de waarden voor mannen. In het excel bestand (en het is inderdaad stats_dbb dat ik gebruik) wordt namelijk geen onderscheid gemaakt tussen mannen en vrouwen. Mn onderhoud is dus 2240 en mn als ik ga cutten moet ik 2016 kcal binnenkrijgen. Dat is heel mooi want deze hoeveelheid heb ik aangehouden met mn voedingsschema!

Nog even een kleine vraag.. Ik heb veel goede dingen gelezen over lijnzaadolie, ik kan het alleen in geen enkele supermarkt vinden. Is het alleen verkrijgbaar in bijv reformwinkels?

Nog even een kleine vraag.. Ik heb veel goede dingen gelezen over lijnzaadolie, ik kan het alleen in geen enkele supermarkt vinden. Is het alleen verkrijgbaar in bijv reformwinkels?
Drogisterijen, en winkels als de Tuinen, en (als je die in de buurt hebt) vitamine-zaken....
Je kunt ze ook in capsules krijgen

Terug
Naar boven