Fitness Seller

Calorievebruik Fietsen ( Stadsfiets )

rvdschaijk

Cool Novice
Waardering
6
Lengte
1m87
Massa
89kg
Vetpercentage
10%
Goedenmiddag Allemaal!

Ik heb laatst een aantal gegevens gevonden, zie hieronder;

Fietsen 17 km/uur 6,0 kcal/kilogram lichaamsgewicht per uur (op stadsfiets)
Fietsen 23 km/uur 10,0 kcal/kilogram lichaamsgewicht per uur (op stadsfiets)

Nu hoop ik dat deze info een beetje klopt, want op basis hiervan heb ik wat zitten berekenen en hoop ik mijn kcalorieverbruik (grofweg) te kunnen vastzetten.

Zou ik aan de hand van de bovenstaande gegevens verder kunnen calculeren door per +1.5 km/uur verschil +1,00 kcal/kilogram lichaamsgewicht per uur toe te voegen? Berekening: 23-17=6 en 10-6=4 -> 6/4 = 1.5 km/uur per 1.0 kcal extra. Ik hoop dat het te volgen is!

Theorie is dus; per 1,5 km/uur harder fietsen 1 extra kcal per kilogram lichaamsgewicht per uur. Natuurlijk zijn er een groot aantal andere factoren die meespelen zoals weerstand van windkracht, bandenspanning etc. Maar hier buitenom zou ik graag een schatting maken over mijn calorieverbruik gister;

Nu ben ik gister vanuit mijn woonplaats naar m'n vriendin gefiets in 50 minuten. ( het is zo'n 23,6 km ) Wat neerkomt op een gemiddelde van 28,3 km/uur (Berekening: 5/6 = 0,83 uur --> 23.6 km * 0,83 uur = gemiddelde van 28,3 per uur.) Het verschil van km/uur met de bovenstaande berekening is dus; 28,3 - 23 = 5,3 en dus zou het kcalorieverbruik volgens mijn berekening 5,3/1.5=3,5333 + 10 = 13,53 kcalverbruik per uur per kg lichaamsgewicht. Ik hoop dat ook tot hier nog, nog steeds te volgen is:P

Status is dus: 28,3 km/uur staat voor 13,53 kcalverbruik per kg van het lichaamsgewicht.
Aangezien ik 0,83333 uur heb gefietst; zou mijn kcalorieverbruik over de 50 minuten dus moeten zijn; 0,83*13,53= 11,23 kcal per kg lichaamsgewicht. Wat neer komt met mijn gewicht van 75 kg op 851,47 kcalorien.

Kan ik deze berekening zo hanteren in het vervolg, of kan ik dit beter op een andere manier grofweg berekenen of schatten?

Met vriendelijke groet,

Ron

• Topic Starter Topic Starter
Ojaa; meestal ga ik met de auto naar m'n vriendin, niet dat jullie denken waarom zoek je het zo ver weg als je dat stuk moet fietsen LOL! Aangezien ik in de cut zit, kan wat extra sportiviteit geen kwaad natuurlijk.

Nou ja ik zou gewoon rustig fietsen, een boterham minder eten en niet zo bezweet bij mijn vriendin aankomen. Maar het lijkt wel ongeveer te kloppen. Interessant trouwens want ik fiets ook dagelijks 32 naar me werk, en vroeg me af of het veel uitmaakte of ik dat snel of langzaam deed.

Het klopt niet, het aantal kilocalorieen extra per kilometer per kilo lichaamsgewicht wordt progressief groter naarmate de toegenomen snelheid.

Voor de mensen die dit niet kunnen vatten maak ik even een vergelijking met de Bugatti veyron.

100 liter benzine, aan 100 km uur met 25 liter per 100 km maakt 400 km afgelegde weg eer de tank leeg is.

100 liter benzine aan 400 km per uur zorgt voor een gigantisch hogere weerstand van de wind waardoor je nu slechts 72 km kunt afleggen eer je tank leeg is.

met dezelfde 100 liter kom je dus respectievelijk 72 en 400 km ver, dit is enkel te danken aan progressief toegenomen weerstand van de wind.

dus, hoe harder je gaat, hoe harder harder moeder natuur jou wil tegenhouden.

Als je tot op de calorie juist wil weten wat je verbruik is, koop dan een polar hartslagmeter, die geven geen benadering zoals de meeste andere fietscomputers maar een exacte waarde.

@ Mark; Ja maakt wel iets uit! All-out fietsen lijkt me meer iets voor conditietraining, je verbrand wel meer calorieen, maar voor vetverbranding is het effectiever om op 70% van je max hartslag te zitten. (dat je nog kunt rustig praten zeg maar).

Btw; Mijn vriendin springt dan mooi mee in de douche!;)

@ Gondwana: Haha, Top Gear gekeken?:D
Op zo'n grote snelheid lijkt me het wel logisch, maar zou het lijkt me dat de progressie in kcalverbranding per kg/lichaamsgewicht niet zo extreem zal bij een kleiner verschil van zo'n 5km/h??

Was gewoon benieuwd en wou het graag berekenen, dus zo'n polsmeter hoeft niet perse.. Ik ben wel nieuwsgierig naar een schema met meerdere verschillende snelheden met daarbij kcalverbranding op een (liefst normale) fiets. Iemand een bron/berekening?

Ok. Ik een soort gelijke vraag ook een keer gepost en toen kwam eruit dat het niet zoveel uitmaakte dat ik nu perse veel effect had als ik echt sneller ging fietsen. Een HR meter omgedaan met rustig fietsen en kwam dan toch snel op 130, wat wel goed genoeg is.

Zie:

http://forum.dutchbodybuilding.com/f8/arbeid-gelijk-afstand-maal-gewicht-153875/

Dat kan wel kloppen; ALS je langzaam afstand A fietst je op een gegeve moment netzoveel kcal verbrand hebt als snel fietsen op afstand B. In dit geval is afstand B korter dan A. Maar wat als de afstand van B nu hetzelfde is als A en de snelheid is net zo hoog; dan verbrand je dus meer door snel te fietsen en minder wanneer je langzaam fietst.

Bugati voorbeeld; Met 100 liter benzine, aan 100 km/uur kost het 25 liter per 100 km, je legt 150 km af; wat je 37,5 liter brandstof kost. Bij een snelheid van 400 km/uur kun je met 100 liter maar 72 km afleggen eer je tank leeg is. Maar wat als je door moet rijden t/m 150 km en je rijdt meer dan 2 tanken benzine. Wat dus wil zeggen dat je 200+ liter benzine verbrand bij dezelfde afstand.

Maar wat als de afstand van B nu hetzelfde is als A en de snelheid is net zo hoog; dan verbrand je dus meer door snel te fietsen en minder wanneer je langzaam fietst..

Klopt maar hoe groot is het verschil? Ik fiets dagelijks, als ik geen gebroken hand heb dus, 32 kilometer. Ik kan dat rustig doen, zeg met 16km per uur, met wachten en fietsopbergen doe ik er dan zet een 1 uur en een kwartier over, of snel, zeg met 20 km per uur, dan duurt het een uur.

Ik had daar eerder over nagedacht, en toen kwamen we min of meer tot de conclusie dat het verschil niet zodanig significant zal zijn, dan ik me echt zou moeten gaan inspannen tijdens die ritjes, als ik daar geen zin in had. Sneller verbruikt dan waarschijnlijk wel wat meer energie, maar niet echt veel.

Als jij een ander idee hebt over die kwestie, ik hoor graag je mening.

Lijkt me nogal ruim genomen denk ik ...

Als ik de berekening volg ... afgelopen zondag zijn we (vriendin en ik) rustig wezen fietsen.
Gemiddeld van 16 a 17 km/u .. We hebben 2 uur ongeveer gefietst ... Ik met mijn 95kg
zou dan 1140kcal hebben verbrand? Lijkt me ongeloofwaardig hoor.

Lijkt me nogal ruim genomen denk ik ...

Als ik de berekening volg ... afgelopen zondag zijn we (vriendin en ik) rustig wezen fietsen.
Gemiddeld van 16 a 17 km/u .. We hebben 2 uur ongeveer gefietst ... Ik met mijn 95kg
zou dan 1140kcal hebben verbrand? Lijkt me ongeloofwaardig hoor.

denk eerder rond de 600-800 alhoewel

Hangt er ook gewoon van af hoe goed je getraind bent, in de tijd dat ik ging trainen voor de koers verbrande ik 3500 calorieen op 5 uur tegen ongeveer 28 a 29 gemiddeld.

Volgens mij is het zo'n 300 tot 400 kcal per uur (afhankelijk van gewicht persoon, omstandigheden) op een gemiddelde stadsfiets waarbij men flink doorfietst (24 km/u gemiddeld, wat toch echt behoorlijk SNEL is voor een GEMIDDELDE).

Terug
Naar boven