MuscleMeat

Carb cycling

CRUNC

Dutch Bodybuilder
Waardering
4
Ok, ik ben nu al een tijdje bezig met carb cycling. En ik moet zeggen dat het heel positief is uitgevallen allemaal tot nu toe! De no-carbdays zijn wel een beetje minder soms. Zijn meer mensen die op deze manier eten?

nee, ik mag graag carbs eten.

ik denk dat ik me zwaar klote zou voelen als ik geen carbs binnen kreeg.

hoe doe je dat bijv 's ochtends en voor je training? je zet toch bagger trainingen neer als je geen carbs binnen krijgt?

Ik volg ook een soort van carb cycling, misschien in iets extremere vorm, namelijk het Clyclic Ketogenic Diet.
Basically no carb tijdens weekdagen en refeed tijdens het weekend. De trainingsintensiteit is erdoor zeker niet omlaag gegaan.

Het enige waar je op moet letten, tijdens het bulken althans, is dat je spierglycogeen volledig terug opgeladen is na een high-carb dag.
Indien je spierglycogeen goed opgeladen is en je lichaam tegelijkertijd efficiënt wordt uit het halen van energie uit vetten (ketonen) op low-carb dagen, zou er geen energietekort mogen zijn.
Je spierglycogeen is namelijk sowieso de primaire energieleverancier tijdens intense/explosieve inspanningen zoals krachttraining en sprintjes, dus de aanwezige secundaire energiebron op dat moment maakt imo weinig verschil.

Het enige verschil dat je met carbs tijdens je krachttraining hebt is dat je spierglycogeen, in beperkte mate, tijdens je krachttraining terug aangevuld kan worden met genoeg suikers in je bloed.
Hierdoor kan je misschien iets langer blijven doorgaan, maar krachttraining zou sowieso kort en krachtig moeten zijn. Té lang blijven gaan zorgt voor de aanmaak van cortisol, wat voor spierafbraak kan zorgen.

Het enige nadeel dat je hebt bij het CKD, is dat je slechts 1 refeed per week hebt.
Aangezien je spierglycogeen slechts 1 keer per week aangevuld wordt, is 2 keer per week dezelfde spiergroep trainen niet aan te raden.
Je merkt zelf dat de intensiteit dan ook lager ligt aangezien je spierglycogeen niet volledig terug opgeladen is.
Vlak voordat je koolhydraten laadt wordt er aangeraden een fullbody depletionworkout te doen, die alle spiergroepen die je die week getraind hebt nog eens extra stimuleert.
Op deze manier gaan je spieren extra gevoelig worden voor koolhydraten waardoor de carbs die je inneemt na je training onmiddelijk zorgen voor het aanvullen van je spierglycogeen.

Ik volg ook een soort van carb cycling, misschien in iets extremere vorm, namelijk het Clyclic Ketogenic Diet.
Basically no carb tijdens weekdagen en refeed tijdens het weekend. De trainingsintensiteit is erdoor zeker niet omlaag gegaan.

Het enige waar je op moet letten, tijdens het bulken althans, is dat je spierglycogeen volledig terug opgeladen is na een high-carb dag.
Indien je spierglycogeen goed opgeladen is en je lichaam tegelijkertijd efficiënt wordt uit het halen van energie uit vetten (ketonen) op low-carb dagen, zou er geen energietekort mogen zijn.
Je spierglycogeen is namelijk sowieso de primaire energieleverancier tijdens intense/explosieve inspanningen zoals krachttraining en sprintjes, dus de aanwezige secundaire energiebron op dat moment maakt imo weinig verschil.

Het enige verschil dat je met carbs tijdens je krachttraining hebt is dat je spierglycogeen, in beperkte mate, tijdens je krachttraining terug aangevuld kan worden met genoeg suikers in je bloed.
Hierdoor kan je misschien iets langer blijven doorgaan, maar krachttraining zou sowieso kort en krachtig moeten zijn. Té lang blijven gaan zorgt voor de aanmaak van cortisol, wat voor spierafbraak kan zorgen.

Het enige nadeel dat je hebt bij het CKD, is dat je slechts 1 refeed per week hebt.
Aangezien je spierglycogeen slechts 1 keer per week aangevuld wordt, is 2 keer per week dezelfde spiergroep trainen niet aan te raden.
Je merkt zelf dat de intensiteit dan ook lager ligt aangezien je spierglycogeen niet volledig terug opgeladen is.
Vlak voordat je koolhydraten laadt wordt er aangeraden een fullbody depletionworkout te doen, die alle spiergroepen die je die week getraind hebt nog eens extra stimuleert.
Op deze manier gaan je spieren extra gevoelig worden voor koolhydraten waardoor de carbs die je inneemt na je training onmiddelijk zorgen voor het aanvullen van je spierglycogeen.

Meh, ik doe gewoon 2 (misschien later wel zelfs 3) refeeds per week. problem solved :)

Trouwens, ik zou die full body repletion aanraden NA de refeed en niet ervoor... depleted glycogeen zorgt voor meer aanspraak van vet tijdens de rest van de dagen (zie ook Lyle McDonalds UD2.0 al doet hij daar ook slechts 1 refeed (maar wel een van 48 uur).

Meh, ik doe gewoon 2 (misschien later wel zelfs 3) refeeds per week. problem solved :)
Ga ik misschien ook overwegen.
Reden waarom ik slechts 1 refeed doe is om de aanmaak van testosteron, groeihormoon en insuline op de ideale momenten te stimuleren.
Bijkomende reden is dat ik me anders niet kan inhouden en 6-7x / week in de fitness ronddwaal...
Trouwens, ik zou die full body repletion aanraden NA de refeed en niet ervoor... depleted glycogeen zorgt voor meer aanspraak van vet tijdens de rest van de dagen (zie ook Lyle McDonalds UD2.0 al doet hij daar ook slechts 1 refeed (maar wel een van 48 uur).
Daarom doe ik 's maandags ook altijd borst + rug en op dinsdag men benen. Een groot deel van je spierglycogeen is de rest van de week dan ook al wat lager.

UD2.0 lijkt me redelijk hardcore. Volg je dat nu?

UD2.0 lijkt me redelijk hardcore. Volg je dat nu?

UD2.0 is redelijk hardcore inderdaad... Zo h4rdk0r3 ben ik bij lange na niet. Laatst wel even 2 weken geprobeerd maar dan lang niet zo radicaal als Lyle het voor schrijft. Maar ik kan het sowieso aanraden om het te lezen.. erg leerzaam boek. Je weet precies hoe en wat en waarom. Ook Lyle's andere boeken zijn erg leerzaam (the ketogenic diet, rapid fatloss).

UD2.0 is redelijk hardcore inderdaad... Zo h4rdk0r3 ben ik bij lange na niet. Laatst wel even 2 weken geprobeerd maar dan lang niet zo radicaal als Lyle het voor schrijft. Maar ik kan het sowieso aanraden om het te lezen.. erg leerzaam boek. Je weet precies hoe en wat en waarom. Ook Lyle's andere boeken zijn erg leerzaam (the ketogenic diet, rapid fatloss).

Yep heb het ook eens doorgenomen, alle concepten die aangehaald worden in UD2.0 zijn ontzettend wel doordacht, zeer leerzaam boek idd :)

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb het boek niet gelezen, wat zijn de grootste verschillen tussen UD2.0 en CKD?

UD2.0 kan je niet zomaar uitleggen, daarvoor moet je het e-book lezen. Basically heb je high / low / no carb days en train je ook specifiek met depletiontrainingen etc.
Je calorieinname is ook soms immens laag, soms wel 50% van je onderhoud dacht ik?
Hoe dan ook niet aan te raden voor de gemiddelde amateur :p
Is meer om van 10% naar 6% te gaan ofzo en wil je dat het werkt volg je best het boek tot op de letter...

Monday/Tuesday: Depletion Low-carb/low-calorie
Wednesday/Thursday: Cardio Low-carb/low-calorie
Friday: High intensity in AM Begin carb-load
Saturday: Power workout Diet variable
Sunday: No training/cardio Diet variable

maandag - donderdag AM op 50% van je onderhoud
rond de 60-70 gram carbs
rond de 1-1,5 g/lbs lean body proteine
de rest aanvullen met vet
Donderdag AM 900 kcal

Donderdag PM begint je carbload tot en met vrijdag
7-8 g/lbs lean body aan carbs (1000-1200)
1g/lbs lean body aan proteine
en rond de 55 gram vetten
totaal zal je dan ongeveer tussen de 5000 en 6000 kcal zitten

voor zaterdag en zondag kun je 10-20% onder je behoefte zitten voor maximaal vetverlies
zaterdag carbs 4-6 g/kg
1g lean body proteine
vet rond 40-50gram

zondag carbs 2-3 g/kg
1-1.5 g/lbs lean body proteine
vet de rest

Zo ziet het er globaal een beetje uit

Terug
Naar boven