MuscleMeat

computer defect, tijd voor een nieuwe ?

wazzup

Gargantuan Beast
20 jaar lid
10.000 berichten
Waardering
1.446
Lengte
1m89
Ook mijn computer wil niet meer opstarten... dat wil zeggen... DOS-based gaat het alemaal prima, maar zodra er iets grafisch gebeurt (zeg de AGP-driver wordt geladen in windows-XP) dan is het schluss. Systeem hangt of reboot. Herinstallatie werkt niet, booten van linux-live-cd werkt niet (knoppix en ubuntu geprobeerd). Andere voeding geprobeerd, zelfs een andere grafische kaart geprobeerd... niks werkt.

Als iemand nog een idee heeft wat ik zou kunnen proberen om er nog leven i te krijgen dan hoor ik het graag.

Anders moest ik maar eens kijken naar een nieuwe.

Ik zat zelf te denken aan een MSI-k9agm2 moederbordje (-FIH het liefst) of een ASUS m2n-mx of m2a-vm. MB moet in ieder geval passief gekoeld zijn en onboard VGA hebben (een van die ASUS boardjes ondersteunt zelfs 2 schermpjes, maar ik ben even kwijt welke). AMD'tje erin (3800 x2 ofzo of toch gewoon een sempron.) Ik denk dat de boxed koeler wel zal voldoen. HD en memory heb ik wel. TV-kaartje wordt ook over gezet (hauppauge 150 pvr) Ik zat alleen te denken aan een nieuwe voeding... Coolermaster extremepower (met 120 mm fan). Ideeen zijn echter welkom (als het maar onder budget blijft)

een jaar ofzo wat geleden, wou mijn pc dus ook niet meer opstarten.
nouja, voor een klein deel en toen sloeg ie af. kon er helemaal niks meer mee.

toen ik heb de pc/windows helemaal opnieuw geinstaleerd, en nu doet ie het weer perfect.

mischien is dat nog een ideetje?

greetz

Ook mijn computer wil niet meer opstarten... dat wil zeggen... DOS-based gaat het alemaal prima, maar zodra er iets grafisch gebeurt (zeg de AGP-driver wordt geladen in windows-XP) dan is het schluss. Systeem hangt of reboot. Herinstallatie werkt niet, booten van linux-live-cd werkt niet (knoppix en ubuntu geprobeerd). Andere voeding geprobeerd, zelfs een andere grafische kaart geprobeerd... niks werkt.

Als iemand nog een idee heeft wat ik zou kunnen proberen om er nog leven i te krijgen dan hoor ik het graag.

Anders moest ik maar eens kijken naar een nieuwe.

Ik zat zelf te denken aan een MSI-k9agm2 moederbordje (-FIH het liefst) of een ASUS m2n-mx of m2a-vm. MB moet in ieder geval passief gekoeld zijn en onboard VGA hebben (een van die ASUS boardjes ondersteunt zelfs 2 schermpjes, maar ik ben even kwijt welke). AMD'tje erin (3800 x2 ofzo of toch gewoon een sempron.) Ik denk dat de boxed koeler wel zal voldoen. HD en memory heb ik wel. TV-kaartje wordt ook over gezet (hauppauge 150 pvr) Ik zat alleen te denken aan een nieuwe voeding... Coolermaster extremepower (met 120 mm fan). Ideeen zijn echter welkom (als het maar onder budget blijft)

oppassen met het goedkoopste van het goedkoopste nemen...voor een paar euros meer heb je soms een veel betere hardware.
verder lijkt de 3800x2 een goede processor voor ongeveer 75 euro.

• Topic Starter Topic Starter
een jaar ofzo wat geleden, wou mijn pc dus ook niet meer opstarten.
nouja, voor een klein deel en toen sloeg ie af. kon er helemaal niks meer mee.

toen ik heb de pc/windows helemaal opnieuw geinstaleerd, en nu doet ie het weer perfect.

mischien is dat nog een ideetje?

greetz

nope. geprobeerd en wil niet.

Mmmmm klinkt als een register wat flink corrupt is geraakt. .. tijd om de disk dus eerst echt helemaal leeg te donderen en dan echt met een leeg systeem aan de installatie te beginnen ?

Mmmmm klinkt als een register wat flink corrupt is geraakt. .. tijd om de disk dus eerst echt helemaal leeg te donderen en dan echt met een leeg systeem aan de installatie te beginnen ?

een [Link niet meer beschikbaar]... sinds wanneer zit dat in/op/aan een disk ... niet toen ik leerde hoe computers werkte. (ik geef toe het is even geleden)

Als een live-cd niet werkt is het dus niet de disk. trouwens ik heb al 2 keer gezegd dat ik niet opnieuw kan installeren... wil gewoon niet. Booten van een floppy werkt wel (ghost) en dan kan ik keurig lezen, schrijven en checken van de harde schijf.

/edit: Oh je bedoelt natuurlijk registry.

Nee is het ook niet, want zelfs een system-restore (dus met een goed werkende registry) doet niks.

lijkt me niet als je ook ubuntu en knoppix probeert.

ik zou geen idee mee hebben hoe dat te fixen.. te lang geleden dat ik aan het sleutelen ben geslagen

hoe heb je je schijf geformatteerd voordat je een nieuwe installatie eroverheen hebt gegooit?

hoe heb je je schijf geformatteerd voordat je een nieuwe installatie eroverheen hebt gegooit?

nope... misschien wel een goed idee even een nieuwe disk nemen (er staat ook veel spul op wat niet weg kan uiteraard). Maar aangezien ook een live-CD het niet doet (ben mijn BartPE cd even kwijt, da's wel jammer) denk ik toch dat het iets met de grafische setup te maken heeft.

of de harde schijf ook defect is weten we niet, maar aangezien een live cd niet werkt is het niet de harde schijf. Het de grafische kaart niet is, dus moet het wel het moederbord zijn en omdat er geen andere component spelen in de grafische werking lijkt mij het moederbord de schuldige.

Sommige live-cd's laadden soms toch een klein gedeelte mee van wat er op harde schijf staat. Dus zou toch maar eens een low level format uitvoeren (dus niet kiezen voor een snelle format met welk programma dan ook
)

Anders kun je bijv ook even een bios update uitvoeren. Of mischien even je ''fail-safe/optimized defaults" laden in de bios.

is ook een goeie marc :)

Formatteer inderdaad die disk eerst eens ff goed ... gewoon langzame format..

Geheugen overzetten met nieuwe mobo's is vaak een probleem omdat die AM2 based zijn en alleen DDR2 ondersteunen. Maar och, dat kost op het moment geen drol (geheugen wordt veelal onder kostprijs verkocht). Kijk maar eens, 2 x 1 Gig voor rond de 60 euro:
Tweakers.net - Pricewatch - Prijzen [ Kingston KVR667D2N5K2/2G ]

Geen sempron nemen, tegenwoordig is X2 (dual core ding) goed te betalen, ook voor 60 euro:
Tweakers.net - Pricewatch - Prijzen [ AMD Athlon 64 X2 3600+ Brisbane (AM2, 2x2.0GHz, 256KB, 400MHz Bus, 65W, Boxed) ]

Van el cheapo mobos met onboard VGA heb ik niet veel kaas gegeten, maar vaak zijn de populaire bordjes @ tweakers pricewatch ook gelijk de betere, bijv een bordje van Asus (ook al voor 60 euro!):

Tweakers.net - Pricewatch - Prijzen [ Asus M2A-VM HDMI, 690G (microATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA, 1394) ]

Ding heeft VGA, PATA (handig voor je oude harde schijf), LAN, Sound Firewire en zelfs HDMI, misschien leuk om aan je HD ready LCD te koppelen?

3 x 60 euro

Voor je probleem met je oude pc, misschien een PCI kaartje proberen? Misschien is je AGP kaart slot verrot. Daarbij, heb je de bios al eens helemaal leeggegooid? (pc van stroom af en batterijtje eruit bijv).
Heb je al Memtest gedownload? Misschien is je geheugen wel kapot.
Verder zoveel troep uit je bak halen, zodat je alleen maar mobo+cpu+geheugen en videokaart overhoudt.

Geheugen overzetten met nieuwe mobo's is vaak een probleem omdat die AM2 based zijn en alleen DDR2 ondersteunen. Maar och, dat kost op het moment geen drol (geheugen wordt veelal onder kostprijs verkocht). Kijk maar eens, 2 x 1 Gig voor rond de 60 euro:
Tweakers.net - Pricewatch - Prijzen [ Kingston KVR667D2N5K2/2G ]

Ja dat had ik ook al bedacht. Het is dan wel DDR400 geloof ik, maar geen DDR2.

mijn voorkeur ging eigenlijk ook wel uit naar een dual core. prijs/prestatie verschil is best wle significant.

Van el cheapo mobos met onboard VGA heb ik niet veel kaas gegeten, maar vaak zijn de populaire bordjes @ tweakers pricewatch ook gelijk de betere, bijv een bordje van Asus (ook al voor 60 euro!):

Tweakers.net - Pricewatch - Prijzen [ Asus M2A-VM HDMI, 690G (microATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA, 1394) ]

Ding heeft VGA, PATA (handig voor je oude harde schijf), LAN, Sound Firewire en zelfs HDMI, misschien leuk om aan je HD ready LCD te koppelen?

yeah, die bedoelde ik. (die van MSI had ook een HDMI-interface).

3 x 60 euro

Voor je probleem met je oude pc, misschien een PCI kaartje proberen? Misschien is je AGP kaart slot verrot. Daarbij, heb je de bios al eens helemaal leeggegooid? (pc van stroom af en batterijtje eruit bijv).
Heb je al Memtest gedownload? Misschien is je geheugen wel kapot.
Verder zoveel troep uit je bak halen, zodat je alleen maar mobo+cpu+geheugen en videokaart overhoudt.

memtest had ik nog niet gedraaid, maar ik had wel wat zitten swappen met het memory en dat maakte geen verschil.

De rest is er al uit. BIOS wel terug gezet op factory-default, maar nog niet van stroom gehad.

Ik vermoed inderdaad dat het AGP-slot zelf defect is.... maar goed, elk nadeel hep se voordeel.

memtest had ik nog niet gedraaid, maar ik had wel wat zitten swappen met het memory en dat maakte geen verschil.

De rest is er al uit. BIOS wel terug gezet op factory-default, maar nog niet van stroom gehad.

Ik vermoed inderdaad dat het AGP-slot zelf defect is.... maar goed, elk nadeel hep se voordeel.

Het is anders wel zonde om die bak straks weg te gooien. Het is natuurlijk een prima servertje ;), gooi er een PCI kaartje in (Tweakers.net - Pricewatch - Prijzen [ Videokaarten ]) en voila.

als je bij windowsboot BSOD krijgt is het wsl de vid. kaart...
defect of anders de voeding die je videokaart niet genoeg stroom kan geven

hmmmm... volgens mij heb ik nog ooit eens een PCI tseng ET4000 gehad... Drivers zijn er geloof ik wel (een of andere vage port van windows'98 naar Xp ofzo)....

Och kijk eens in een willekeurige rommelhok @ work, 10 tegen 1 dat er nog een oud S3 trio kaartje ligt ofzo :).
Vervolgens zou ik idd met een linux bootcdtje of bartPE even kijken of het dan wel werkt.

Hee, er lag een matrox kaartje (pci dus) achter in de kast... ik ben benieuwd.

*sniff*

Terug
Naar boven