XXL Nutrition

Coronaire Ischemie + Anabolen

Juhhis

Cool Novice
Waardering
0
Hier mijn 2de stukje over gezondheid en Anabolen ( kan schrijffouten bevatten want was bijna klaar met deze thread en had hem per ongeluk weggeklikt :p dus opnieuw beginnen en ook als het niet volledig is :p ben moe en opnieuw moeten beginnen ^^ )

Coronaire Ischemie

Coronairen zijn de arteriën die het spierweefsel van het hart met 02 rijk bloed voorzien. Deze takken af van de aorta. zie figuur

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Ischemie Is een al dan niet tijdelijke plaatselijke bloedeloosheid. Met andere woorden is er dus geen bloedvoorziening naar een bepaald gedeelte van het lichaam.

Indien er Ischemie optreedt in de Coronairen komt het spierweefsel van het hart zonder 02 voorziening te zitten. Hierdoor kunnen ( afhankelijk van de duur en ernst ) spiercellen afsterven. Er treedt dus een infarct op ( afsterven ). Afhankelijk van de plaats en ernst van het infarct zal de gezondheidstoestand van de patiënt bepaald worden.

Bij het optreden van een infarct wordt er fibrose gevormd ( littekenweefsel ). Dit littekenweefsel voorkomt een goede geleiding van de zenuwen naar de spiercellen waardoor deze dus minder goed kunnen samentrekken of helemaal niet meer. Hierdoor ontstaan ritmestoornissen en hartfalen. Een volledige hartstilstand is zeer goed mogelijk indien het infarct groot genoeg is.

Wat veroorzaakt nu die Ischemie?

Atherosclerose is een van de belangrijkste oorzaken van ischemie. Er zijn er nog voldoende andere maar ik hou het alleen met de relevante :p.

Atherosclerose is een vernauwing van de intima van de bloedvaten. Met andere woorden er treedt dus een vernauwing op in de bloedvaten waardoor er minder bloed kan doorstromen. zie foto

Deze Atherosclerose wordt door een aantal factoren veroorzaakt. Ik ga me hier ook weer enkel beperken tot het relevante. Atherosclerose heeft ook een aantal voorkeurlocaties waaronder de coronaire arteriën ( Darmarteriën, nierarteriën, etc. )

Verhoogd LDL-Cholesterol is er eentje van.

En wie weet welke middelen onder andere het LDL-Cholesterol ( oftewel slecht cholesterol genoemd ) verhoogd?

That's right not only hamburgers maar ook Anabolen

Door dit verhoogd LDL-Cholesterol is er een verhoogde kans op afzetting van lipiden op de intima van de arteriën.
Dit veroorzaakt een plaque die wittebloedcellen gaat aantrekken waardoor er een ontsteking plaatsvind die dan nog eens de arterie gaat verdunnen. De aderwand gaat ook scheuren waardoor er een trombus ( bloedstolsel ) wordt gevormd. Deze opnieuw gaat de ader nog meer vernauwen waardoor er een gehele afsluiting met ischemie tot gevolg kan ontstaan. zie foto

Er kan ook een stukje van dit geheel afbreken en een embool vormen en hierdoor ook nog eens een ischemie veroorzaken met een infarct tot gevolg ( hartinfarct,herseninfarct,longembool) maar dat even terzijde.

hehe zo ik hoop jullie weer wat bijgebracht te hebben :D heeft toch wat tijd gekost om dit hier neer te typen :p . Mijn bron is wat ik geleerd heb in de les en mijn boek geneeskunde :cool: .

greetz

Duidelijke en begrijpelijke uiteenzetting van hoe het zou kunnen verlopen.

Is dit in alle gevallen zo of zij andere persoonsgebonden factoren ook van tel?
Zoals de voor de rest extreem gezonde levensstijl van sporters op gebied van voeding, beweging en rust.

Lopen gebruikers van AAS meer risico op zulke afwijkingen dan bijvoorbeeld een ketingroker die vanuit zijn luie TV-stoel naar de kroeg gaat om daar zijn lever nog eens op de proef te stellen.

Maar alsnog, deze inleiding vind ik best we interessant.

Duidelijk stuk...

goed van je dat je deze kennis van je met ons deelt!
Interessant stukje!

• Topic Starter Topic Starter
Duidelijke en begrijpelijke uiteenzetting van hoe het zou kunnen verlopen.

Is dit in alle gevallen zo of zij andere persoonsgebonden factoren ook van tel?
Zoals de voor de rest extreem gezonde levensstijl van sporters op gebied van voeding, beweging en rust.

Lopen gebruikers van AAS meer risico op zulke afwijkingen dan bijvoorbeeld een ketingroker die vanuit zijn luie TV-stoel naar de kroeg gaat om daar zijn lever nog eens op de proef te stellen.

Maar alsnog, deze inleiding vind ik best we interessant.

Inderdaad veel beweging zorgt voor veel stuwing waardoor de kans op afzetting verminderd en ook niet roken en gezonde voeding spelen idd een rol. Ook persoonsgebonden factoren spelen een rol.

Wat is de link tussen Ischemie en AAS?

Ik begrijp niet helemaal wat de reden is dat je dit hier post.

Duidelijk stukje, alleen snap ik de rede niet?

en ik vind hamburgertjes nu net zo lekker..verdomme :(

Sja ik weet graag lekker veel :) en dit weten jullie dan ook weer :) beter om het te weten then being ignorant :p.
Hamburgers eet ik ook graag, ma ik kom ook niks bij =)

aderverkalking

Is aderverkalking de link met anabolen? Ja toch.

Testoteron verlaagd LDL even voor de duidelijkheid.

Door het gebruik van anabolen daalt de concentratie van het 'goede' HDL-cholesterol in het bloed sterk. Deze daling kan al na enkele dagen optreden. Vooral orale middelen, zoals stanozolol, oxymetholon en methandrostenolon kunnen een flinke invloed hebben. Bij gezonde mensen ligt de concentratie van het 'goede' HDL-cholesterol boven de 0,9 mmol per liter bloed. Bij personen die anabolen gebruiken wordt regelmatig een concentratie gemeten beneden de 0,5 mmol per liter bloed. De kans op een hartinfarct is dan toegenomen. Enkele weken nadat men is gestopt met het gebruik van anabolen, stijgt de concentratie van het goede HDL-cholesterol weer. Toch kan het meer dan 3 maanden duren voordat alles weer volledig hersteld is. Dit is één van de redenen waarom een onderhoudskuur (het gebruik van anabolen tussen de kuren door) of het continu gebruiken van anabolen zo gevaarlijk is. Het lichaam kan zich dan helemaal niet herstellen. Sterker nog, de situatie blijft zich dan verslechteren. Mensen die uit een familie komen met veel hartkwalen of die van nature al een verstoorde cholesterolhuishouding hebben, lopen, wanneer ze anabolen gaan gebruiken, een extra groot risico op een hartinfarct.

toont wel weer aan waarom een regelmatig volledig bloed onderzoek zo belangrijk is.

-rodge

Testosterone has been shown to lower LDL and Lipoprotein (a)
**Zmunda, J.M. et al. (1 996) AM. J. Cardiol 77 (1 4): 1 244-7
**Rabijewski, M., et al. (1998) Pol. Arch. Med. Weun. 100 (3): 212-21
**Uyanik, B.S., et al. (1997)Jpn. Heart J. 38 (1): 73-82 **Zgliczynski,
S., et al. (1996) Atherosclerosis. 121 ( l ) :35-43.

several
studies show that testosterone actually reduces heart disease risks and complications.
"Shapiro, J. et al. (1 999) Amer. J. Ther. 6(3): 1 67-74
**Zmuda, J.M., et al. (1 997) 1 30(1 -2): 1 99-202 (Atherosclerosis)
**Zmuda, J.M., et al. (1 997) AM. J. Epidemiol. 1 46 (8): 609-61 7
**Salke, R.C., et al (1 985) Med Sci. Sports Exer. 1 7 (6):701 -4

En nu je ischemie...

Testosterone has been shown to significantly improve chronic angina as well as myocardio
ischemia from exercise.
**English, K.M.et al. (2000) Circulation. 1 02(1 6):1 906-1 1

Dus dat zijn wel een van de redenen dat testoteron de basis moet blijven van elke cycle, gewoon al om schade aan je lichaam te beperken.

Door het gebruik van anabolen daalt de concentratie van het 'goede' HDL-cholesterol in het bloed sterk. Deze daling kan al na enkele dagen optreden. Vooral orale middelen, zoals stanozolol, oxymetholon en methandrostenolon kunnen een flinke invloed hebben. Bij gezonde mensen ligt de concentratie van het 'goede' HDL-cholesterol boven de 0,9 mmol per liter bloed. Bij personen die anabolen gebruiken wordt regelmatig een concentratie gemeten beneden de 0,5 mmol per liter bloed. De kans op een hartinfarct is dan toegenomen. Enkele weken nadat men is gestopt met het gebruik van anabolen, stijgt de concentratie van het goede HDL-cholesterol weer. Toch kan het meer dan 3 maanden duren voordat alles weer volledig hersteld is. Dit is één van de redenen waarom een onderhoudskuur (het gebruik van anabolen tussen de kuren door) of het continu gebruiken van anabolen zo gevaarlijk is. Het lichaam kan zich dan helemaal niet herstellen. Sterker nog, de situatie blijft zich dan verslechteren. Mensen die uit een familie komen met veel hartkwalen of die van nature al een verstoorde cholesterolhuishouding hebben, lopen, wanneer ze anabolen gaan gebruiken, een extra groot risico op een hartinfarct.

Ondanks verhoogde cholesterol gehaltes zie ik toch geen verband met verhoogd risico op hartinfarct.

Het bewijs van het verband tussen AAS en hart- en vaatziekten is er niet, alleen een paar case reports maar daar kan men zelfs nog kritiek op uiten. Ik heb een mooie meta review van de effecten van AAS in atleten die dit aangaf:

However, again, it should be remembered that in case reports, the most dramatic side effects are often described and that they do not prove a causal relationship between AAS abuse and the disease condition or cardiac death.

Daarnaast is het bewijs van het verband tussen cholesterol en artherosclerose (en dus veroorzaker van hart- en vaatziekten) ook erg klein.

Dit artikel is geschreven door mn oom. Lees het zorgvuldig door

Chivo.nl - Cholesterol, jouw beste vriend! - Opinie - Nieuws

Verder nog:

The International Network of Cholesterol Skeptics <- The International Network of Cholesterol Skeptics

En nog wat boeken over het onderwerp, mocht je geïnteresseerd zijn in verdieping van het onderwerp:

Amazon.com: The Cholesterol Myths : Exposing the Fallacy that Saturated Fat and Cholesterol Cause Heart Disease: Books: MD, PhD, Uffe Ravnskov
Amazon.com: The Great Cholesterol Con: Books: Anthony Colpo
Amazon.com: Lipitor: Thief of Memory, Statin Drugs and the Misguided War on Cholesterol: Books: Duane Graveline

Mike Matarazzo ondergaat hartoperatie

De 39-jarige profbodybuilder dacht dat hij een virusje had. Het was wat anders. Drie aders die zijn hart voorzagen van bloed waren verstopt, en dus kreeg Matarazzo een drievoudige by-pass. (Flex)

Op de boards de onvermijdelijke discussie of anabolen er iets mee te maken hadden. Max_Rep, moderator op GetBig.com, vindt een hartoperatie niks om je druk over te maken. Het is niet meer dan a bump in the road, schrijft hij. [Link] Hij heeft zelf een vijfvoudige by-pass ondergaan, en traint weer als vanouds.

Artikeltje op het I net van Ergogenetics :) nu waarom zijn zijn aders verstopt? niet van vettig eten, roken of niet genoeg lichaamsbeweging :D

Waarom worden er altijd voorbeelden van andere mensen bijgehaald en gespeculeerd over waardoor het zou moeten komen. Misschien had die wel een erfelijke aandoening voor hetzelfde geld had die geen bodybuilder geweest en had die het wat later gekregen. Allemaal speculaties.

Terug
Naar boven