XXL Nutrition

Corticosteroïden, minder insuline gevoelig?

Thms

Novice
Waardering
0
Lengte
1m81
Massa
94kg
Vetpercentage
12%
Geachte forummembers.
Ik ben zelf al een tijdje serieus met trainen en voeding bezig. Nu gebruik ik sinds kort nieuwe medicijnen voor mijn astma aandoening. Dit betreft het middel seretide. Dit is een inhaleerbare corticosteroïd. Omdat ik benieuwd was naar de bijwerkingen heb ik er het een en ander over opgezocht en kwam ik bij het volgende dingen uit:
Corticosteroïden zorgen ervoor dat het lichaam minder gevoelig voor insuline wordt, waardoor de bloedsuikerspiegel stijgt. Uit eerdere studies bleek juist dat inhaleerbare corticosteroïden geen invloed hebben op diabetes. Dat komt waarschijnlijk doordat aan die studies veel minder mensen meededen. Bovendien gebruikten de deelnemers in die studies vooral een lage dosering inhaleerbare corticosteroïden. Maar nu lijkt het er dus op dat gebruik van een grote dosering inhaleerbare corticosteroïden wel invloed heeft op het ontstaan of verdere achteruitgang van diabetes type 2. ([Link niet meer beschikbaar])

Is het voor mij wel slim om dit middel te gaan gebruiken?
Zijn er andere bodybuilders hier die met dit middel (of andere) te maken hebben?

Ik hoor graag de reacties.

Over wat voor doseringen hebben we het?

• Topic Starter Topic Starter
2 doseringen per dag 500 microgram per dosis

Oke dat is inderdaad voor Seretide wel een vrij hoge dosering. Maar je bent geen diabeet dus in principe kan jouw lichaam gewoon zelf zorgen dat de bloedglucosewaarden goed blijven.

Op de inhalator staat 50/500 microgram/dosis dus zit ik er dan langs? Ik ben inderdaad geen diabeet dus is het dan geen probleem? ik weet er niet echt raad mee

Nou kijk, als je diabeet bent heb je met corticosteroïden kans dat je bloedglucosewaarden gaan ontregelen. Ik ben zelf verpleegkundige en kom dit in de praktijk regelmatig tegen, maar dan gaat het vrijwel altijd om patiënten die bijvoorbeeld prednisolon in tabletvorm hebben gehad of tijdens een andere ziekenhuisopname in een infuus. Ik ben het nog nooit tegengekomen bij iemand die inhalatiecorticosteroïden gebruikte, en sowieso kan je lichaam zelf de bloedglucosewaarden reguleren als je geen diabeet bent, dat zou geen probleem moeten zijn. Ik denk dat je je daarom geen zorgen hoeft te maken.

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Er zijn dus (bodybuilding gerelateerd) geen bijwerkingen die voor mij nadelig kunnen zijn? nogmaals bedankt

Ik zou in ieder geval niet weten welke nadelen je er van zou moeten ondervinden. :D

nou op de bijsluiter staat als veel voorkomende bijwerking bijvoorbeeld hartkloppingen kramp in de spieren vertraagde groei bij kinderen, gewichtstoename verstoorde slaap en spierpijn. Dit vind ik toch best zware bijwerkingen? zou graag eens iemand horen die ook serieus bezig is met bodybuilding en deze (of andere) astma medicijnen gebruikt

Ik neem nu 30 mg hydrocortison, gaat naar de 20 mg toe in de toekomst. Dit vervangt mijn eigen productie van cortisol, zonder kan ik niet leven. Als ik meer neem(stress-dosing) wordt mijn haar erg droog en blaast mijn gezicht op.

En je ondervind hier dus geen nadelen van? maak me toch wel zorgen om dat hele insuline gebeuren

En je ondervind hier dus geen nadelen van? maak me toch wel zorgen om dat hele insuline gebeuren

Sinds ik HC krijg, krijg ik ook o.a. testosteron en GH(groot scala hormoontekorten door slecht werkende hypofyse), training gaat daarom alleen maar beter nu. :p Geen idee hoe het zou zonder. IMO is het toch wel heftig spul en zou ik goed nadenken of je het wilt gebruiken, ik heb geen idee hoe erg je symptomen zijn. Ik zelf had helaas geen keuze.

Terug
Naar boven