AndroidHealthClinic

Cortisol eenvoudig te onderdrukken volgens Rotamic Chiral

DutchVince

Ripped Bodybuilder
Elite Member
20 jaar lid
Waardering
8
Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, ben benieuwd naar jullie reacties.

Korte samenvatting:
Tijdens het trainen verbruik je glucose.
Veel organen zoals de hersenen hebben voortdurend veel glucose nodig.
Als je glucosespiegel te ver daalt komen die organen in de problemen.
Cortisol zorgt dan voor glucoseaanmaak.

Hoe ? Door aminozuren uit de spieren te halen en deze door de lever om te laten zetten naar glucose (gluconeogenesis).

De remedie is verrassend eenvoudig: zorg dat je suikerspiegel niet daalt tijdens de training. Drink een drankje met toegevoegde suikers tijdens de training (bv Gatorade met wat extra suiker erbij). Verder dient de PWO shake ook voldoende suikers te bevatten.

De cortisol productie wordt hierdoor vertraagd/gereduceerd.
(artikel gevonden bij Iron Trybe)

Cortisol, The Enemy Hormone?
By Rotamic Chiral

LET'S STUDY THE ENEMY HORMONE. ONCE UNDERSTOOD WE CAN PARTLY CONTROL IT (IT WORKS, EVEN IF YOU DO NOT LIKE THE METHOD USED).

Everyone knows about the beneficial effects of testosterone on muscular strength and size. Anabolic steroids have been around for several decades now and even the established medical community cannot deny their bodybuilding effects.

Androgens are not the only form of steroids, which are Synthetically manufactured to mimic the body's functional substances. There is the "so called" enemy of bodybuilding, known as cortisol, which is naturally produced by the organs on top of the kidneys called the adrenal glands.

Guys survive normal longevity without their nuts. Castration is by no means fatal. Yep, guys you read it right; testosterone is not required for life. Cortisol, on the other hand, is required. If your adrenal glands fail to produce cortisol, and you do not take a synthetic replacement steroid like "Prednisone" you will surely die soon thereafter.

Now you ask; "Cortisol destroys muscle tissue doesn't it, then why the hell do I need it"? This life-sustaining steroid is known as a "glucocorticoid" and its function is to maintain sugar (or glucose) in the blood stream.

You say: "Sugar, I avoid sugar products, what is this article trying to say"? Sugar, also known as glucose or dextrose, in the blood is vital for life. The brain alone must have an impressive amount of sugar daily to function. Albeit, the brain and body can operate poorly on the acetones, which are produced by fat consumption, the first and best form of fuel is good old sugar. The human body prefers sugar and will make its own if it does not get what it prefers. Yea, your body will create its own sugar if you do not give it what it wants.

So what role does cortisol play in the body's need for sugar? When you perform those two hour-long workouts the blood stream's quantity of sugar is depleted first and then the stored sugar in the muscles is used (glycogen stores). When glycogen is depleted the body goes into a crisis state and the pituitary gland produces a chemical, which causes the adrenal glands to produce cortisol. (And a substance known as "glucogon" is generated from the pancreas, but that is another part of the story).

Cortisol allows numerous amino acids in the musculature to be released for conversion to sugar by the liver. (Amazing, alchemists have tried to change one substance into another for thousands of years and yet their own bodies have had no trouble with the performance of such tasks). Notice the prefix "gluco" in many of the technical terms, which I provide. This process of making sugar from amino acids by the liver is known as gluconeogenesis. Literally interpreted as: the genesis of new sugar.

This glucocorticoid steroid causes muscle degeneration in order to manufacture sugar, or glucose, for the brain and body. Once produced cortisol continues to reek havoc on the musculature for about three hours before the liver collects it from the blood, even if we eat a meal to try to stop it.

You say: You mentioned "Prednisone" as a synthetic form of cortisol, but "Prednisone" is used for inflammations like rheumatoid arthritis, asthma, organ transplant rejection prevention and the like and not to make the body produce sugar, right? Correct, other vital functions of natural or synthetic cortisol are inhibition of the immune system as well as maintenance of normal kidney function. The long term of effects of man made cortisol on the body for immune function control are as bad, or worse, as the original diseases themselves, but I will not discuss that now.OK, so now we know what cortisol does. It is much like the old saying pertaining to women.

You may not wish to live with some of the effects, but you sure as hell cannot live without it. Is adrenal cortisol production controllable?

Yes, and by a simple procedure on your part. Carbohydrate intake during the workout. A sugar containing beverage such as "Gatorade" with extra sugar mixed into, it will prevent much of the body's need to metabolize its own muscles in order to make sugar. Then, after your workout, take in a good sized load of carbohydrate in order to replenish blood sugar levels and to stimulate insulin production from the pancreas which will allow for muscle sugar (glycogen) to be replenished. This will lower the production of cortisol in your body.

You say: Processed white sugar intake, are you serious?
Not for an empirical energy high, but to maintain muscular amino acid content. Lactose (in milk) and fructose (in fruit) must undergo metabolic restructuring before the body can use them. All the while cortisol must be produced to provide the immediate somatic requirements. Sucrose (white sugar) is within seconds of ingestion.

Cortisol is destructive to muscles. It is destructive for a vital cause. Consumption of refined white sugar during and following a workout prevents the need for cortisol output. It is better to understand the function and control of this muscle eating steroid than to be simply afraid of its effects. Doughnuts and Cookies anyone?

zoiets had Big'r natuurlijk ook al gepost!

ih had sinds kort mijn dextrose al verschoven van PWO naar tijdens de training.

dus nu neem ik tijdens de training 25 g dextrose in 500 ml water en na de training alleen eiwit.

tijdens training dextrose door mn water..
en natuurlijk mn PWO met dextrose

in mijn ogen kan je er niet te weinig van hebben!
ben toch in de bulk dus **** it :p

Same here, tijdens de training 25 g en vlak erna nog een keer.

en nog eens idem hier :)

Tijdens, voor en direct na de training Ultra Fuel (in totaal 200gr suikers) + Amino Liquid (in totaal 30 gr aminozuren) van Twinlab. Ook 5 gr BCAA's direct na training.
45 min na de training Weight gainer shake + extra whey.
Dit werkt perfect!

Stel nu dat de afbraak van spiereiwitten door cortisol een trainingsstimulus is? We kennen allemaal het beroemde supercompensatie grafiekje. Eerst krijg je de afbraak, daarna volgt het traingshertsel.

Ik kan me voorstellen dat het contraproductief is om het cortisol tijdens de training te remmen. Let op: ik zeg "Ik kan me voorstellen". Misschien draagt cortisol wel helemaal niet bij aan de trainingsstimulus. Dan zou het remmen van de afgifte van cortisol inderdaad gunstig zijn.

Als cortsiol van belang is voor een trainingsstimulus dan is het ook nog de vraag voor welke! Spiergroei, energieopslag in de spier, bloedvatgroei, vetverbranding? Kan allemaal.

Wat wel te verwachten is, is dat je vetverbranding tijdens de training op z'n gat gaat als je suikerwater gaat lurken.

In het aangehaalde stukje wordt het mechanisme beschreven waarin cortisol via gluconeogenese de organen behoedt voor een energietekort. Ik denk dat het van belang is om te beseffen dat dit waarschijnlijk maar een zeer geringe rol speelt bij training van kleine spiergroepen of bij sommige HIT trainingen. Als je 1 set to failure per oefening doet zal (vermoed ik) de bloedsuikerspiegel niet al te veel dalen. Zolang je niet heel lang gaat HIT-ten of erg lang geleden hebt gegeten valt het misschien wel mee met die cortsiol productie.
Maar ik kan er helemaal naast zitten hoor. Ik heb zo geen studies in gedachten die dit zouden kunnen bevetsigen.
Heeft het geciteerde stukje overigens voldoende diepgang om in het subforum wetenschap en onderzoek geplaatst te worden? Misschien beter bij voeding?

HondaDelsol zei:
Tijdens, voor en direct na de training Ultra Fuel (in totaal 200gr suikers) + Amino Liquid (in totaal 30 gr aminozuren) van Twinlab. Ook 5 gr BCAA's direct na training.
45 min na de training Weight gainer shake + extra whey.
Dit werkt perfect!

200 gram suiker is echt veel te veel!

ik heb laatst een artikel gelezen dat een preworkout meal met veel enkelvoudige suikers juist averechts werkt.

ff in het kort;
veel snelle suikers voor de training > sterke toename glucose in bloed (met andere woorden) sterke stijging bloedsuikerspiegel > sterke insuline-respons > door snelle sterke toename insuline wordt alle glucose meteen uit het bloed gehaald > energielevel daalt.

nog een bijkomend nadeel; een sterke insuline-piek zorgt er ook voor dat er meer vet wordt opgeslagen.

Logisch dat je je glucose op peil wilt houden tijdens de training, maar imo is een enkelvoudige suikers-supplement vlak voor de training niet correct.

Een preworkout meal circa anderhalf tot een uur voor training met meervoudige kh's, die dus langzamer vrijkomen in het bloed, zijn naar mijn mening een betere oplossing.

(naast het feit dat de training niet te lang mag duren natuurlijk ;) )

PS; ik kan mijn bron ff niet vinden, heb de pdf. op mijn computer staan, maar jullie kunnen er zeker vanuit gaan dat deze van goede kwaliteit is. (dus geen libelle-literatuur)

veel snelle suikers voor de training > sterke toename glucose in bloed (met andere woorden) sterke stijging bloedsuikerspiegel > sterke insuline-respons > door snelle sterke toename insuline wordt alle glucose meteen uit het bloed gehaald > energielevel daalt.

En daarom mik je isostar of maltodextrine in je bidon. Ik stort idd in op dextrose. Geen last van met malto.

rbraakman zei:
En daarom mik je isostar of maltodextrine in je bidon. Ik stort idd in op dextrose. Geen last van met malto.

correct :thumb: thanx.

fructose komt ook langzaam vrij trouwens.

maargoed voor de mensen die een berg dextrose in hun bidon gooien....:(

Als je gebruikt maakt van koolhydraten tijdens de training, is dan de hoeveelheid koolhydraten na de training dan nog wel genoeg om een goede stijging van het bloedsuiker te krijgen?

Snelle suikers voor de training = training naar de vaantjes
Snelle suikers tijdens de training = goede training, maar wel met heel voelbare pieken en dalen.
Tragere suikers tijdens de training, dwz. zuidvruchten of zelfs (halva)jam = zeer goede training zonder hoge pieken en dalen.

Na de training heb ik meestal geen suikers meer nodig, tenzij ik dieper ben gegaan dan gepland .. en dan vul ik het met nog een klein beetje (meestal trage, soms snelle) koolhydraten aan.

Loo zei:
correct :thumb: thanx.
fructose komt ook langzaam vrij trouwens.
maargoed voor de mensen die een berg dextrose in hun bidon gooien....:(
Doe het sinds een paar maanden ook (30-40 gram per training) en het werkt perfect. Voel me dan stukken sterker, energieker en til ook aantoonbaar meer.

Ik wel, ben wel eens naar huis gegaan toen ik min of meer per ongeluk te ver voor de training te veel snelle KH had gegeten.
Alleen door dan tijdens de training weer snelle KH te nemen, kan ik het volledig instorten van de bloedsuikerspiegel en daarmee het mislukken van de training voorkomen.

Precies dit verscheelt heel veel van persoon tot persoon, de ene heeft er meer last van dan de ander... Je zou dit van te voren moeten bekijken aan de hand van je doelstelling... als het je doelstelling is om vet te verliezen, dan WIL je juist catabool zijn en laat die cortisol dan maar komen... door goed eiwitrijk te eten voor je training en de carbs te laten staan ( en dan toch lekker krachttraining doen terwijl je lekker zwak bent) en vervolgens je lichaam punishen met cardio, ) zal je je vetreserves lekker aan gaan spreken, je mag wel iets kh nemen voor je training, maar niet te veel, hetzelfde geldt na de training, veel eiwitten om je spiereiwitten te sparen en slechts beperkte hoeveelheid kh.

Als het je doel echter is om spiermassa aan te zetten dan verschilt het nogal pp denk ik zo. De een presteert heel slecht vlak na snelle suikers te hebben genomen en bij een ander daalt die bloedsuikerspiegel niet zo snel, die mensen hebben er dan ook baat bij.

Ja dit verhaal klopt voor een deel, tijdens het cutten moet je wel de suikers vervangen met aminozuren. Dan zal cortisol geen (of zo goed als geen) spierafbraak veroorzaken. (Er is natuurlijk altijd spierafbraak, het gaat erom of de afbraak groter is dan de opbouw die erop volgt)
PWO doet trouwens niets aan cortisol, enkel de pre shake helpt.

Cortisol kan je nooit helemaal onderdrukken, je moet dus blijven rekening houden met de trainingsduur.

Lees ook eens deze thread: http://forum.dutchbodybuilding.com/...ortisol-verminderd-niet-na-post-wo-24977.html

Hoe ? Door aminozuren uit de spieren te halen en deze door de lever om te laten zetten naar glucose (gluconeogenesis).

klopt er worden BCAA's uit de spieren gehaald en daarom kan je met BCAA uistekend supplementeren voor/tijdens/ na de training. omdat je lichaam dan geen spieren hoeft af te breken voor de BCAA,s ;)

Terug
Naar boven