Fitness Seller

Cortisol eenvoudig te onderdrukken volgens Rotamic Chiral

Kris zei:
Stel nu dat de afbraak van spiereiwitten door cortisol een trainingsstimulus is? We kennen allemaal het beroemde supercompensatie grafiekje. Eerst krijg je de afbraak, daarna volgt het traingshertsel.
Ik kan me voorstellen dat het contraproductief is om het cortisol tijdens de training te remmen.
Let op: ik zeg "Ik kan me voorstellen". Misschien draagt cortisol wel helemaal niet bij aan de trainingsstimulus. Dan zou het remmen van de afgifte van cortisol inderdaad gunstig zijn.
Als cortsiol van belang is voor een trainingsstimulus dan is het ook nog de vraag voor welke! Spiergroei, energieopslag in de spier, bloedvatgroei, vetverbranding? Kan allemaal.
Wat wel te verwachten is, is dat je vetverbranding tijdens de training op z'n gat gaat als je suikerwater gaat lurken.
In het aangehaalde stukje wordt het mechanisme beschreven waarin cortisol via gluconeogenese de organen behoedt voor een energietekort. Ik denk dat het van belang is om te beseffen dat dit waarschijnlijk maar een zeer geringe rol speelt bij training van kleine spiergroepen of bij sommige HIT trainingen. Als je 1 set to failure per oefening doet zal (vermoed ik) de bloedsuikerspiegel niet al te veel dalen. Zolang je niet heel lang gaat HIT-ten of erg lang geleden hebt gegeten valt het misschien wel mee met die cortsiol productie.
Maar ik kan er helemaal naast zitten hoor. Ik heb zo geen studies in gedachten die dit zouden kunnen bevetsigen.
Heeft het geciteerde stukje overigens voldoende diepgang om in het subforum wetenschap en onderzoek geplaatst te worden? Misschien beter bij voeding?

Ik kan je denk ik geruststellen. Wanneer je direct de proteine synthese meet, hoef je totaal niet meer te kijken naar alle losse variabelen (hormoonstijgingen/dalingen).
Koolhydraten toegevoegd aan eiwitten geven een betere netto protein balans dan eiwitten alleen.

Dit betekent dus dat het verder geen ene z*k uitmaakt wat er met je cortisol, of andere hormonen gebeurt.
Je moet altijd maar afwachten wat het effect op de spiermassa is wanneer je naar het effect van 1 los supplement op 1 enkel hormoon kijkt.

Balboa18 zei:
Nou daar merk ik niks van anders..

verwacht dat je niet dat je met een stijging van je bloedsuikerspiegel ineens 10kg meer drukt, of dat je met een daling van je bloedsuikerspiegel ineens flauwvalt.

En je merkt het ook niet als je cortisol-peil ineens drastisch aan het stijgen is.

Het gaat er met het pre-loaden van dextrose, maltodextrine, of fructose niet om dat je ineens veel sterker/slapper wordt.

het gaat er om dat je geen piek in je glucose-peil wil hebben na je energiedrankje, omdat je na je piek een daling krijgt die cortisol stimulatie uitlokt.

dus het feit dat jij circa een half uur na je dextrose drankje niets merkt van je daling in bloedsuikerspiegel (en dus cortisol-stijging), wil nog niet zeggen dat hij er niet is.....

Wat ik wel soms merk is dat ik na mun post shake( whey + dextro) me wel een beetje dol voel.. maar of dat nou komt door de dextro of zware training weet ik niet.

• Topic Starter Topic Starter
hardgainers zei:
Hoe ? Door aminozuren uit de spieren te halen en deze door de lever om te laten zetten naar glucose (gluconeogenesis).
klopt er worden BCAA's uit de spieren gehaald en daarom kan je met BCAA uistekend supplementeren voor/tijdens/ na de training. omdat je lichaam dan geen spieren hoeft af te breken voor de BCAA,s ;)
Thx ! Ik zie nu het nut in van de BCAA's.

dus het feit dat jij circa een half uur na je dextrose drankje niets merkt van je daling in bloedsuikerspiegel (en dus cortisol-stijging), wil nog niet zeggen dat hij er niet is.....

Mmmm laat ik nu van nature vrij snel een te hoge cortisol niveau hebben.. ben nogal stressgevoelig. Paar daagjes minder/slecht slapen is ook gelijk : niet afvallen. Ook onregelmatig eten: niet afvallen.

Daarom ook ben ik zeer blij met de tip van 3XL om tijdens de training met suikerdrankje je cortisol te onderdrukken... (al deed ik dit wel al langer). Het niet nemen van suikers tijdens de training werkte een hele tijd behoorlijk contraproduktief.

Terug
Naar boven