AndroidHealthClinic

Dagelijks sauna

RobertD

Advanced Bodybuilder
Waardering
126
Hoi,
Ik vroeg me af wat voor ervaringen men hier heeft met de sauna, heb al wat gezocht en verschillende topics gevonden. Het grootste nadeel van de sauna zou zijn dat het van invloed is op de hormonale huishouding, door de sauna zou het lichaam onder stress komen en onder andere cortisol aanmaken. Ik heb echter net ergens gelezen dat er geen sprake is van een verhoogde productie van cortisol
"Hormonale veranderingen
Sauna heeft een invloed op onze hormonenhuishouding. Zo wordt de Hypothalamus-Hypofyse-Bijnier hormonale as (HHB-as) geactiveerd. Dit heeft voor gevolg dat een aantal zogenaamde stresshormonen worden vrijgezet. Met name is er sprake van een verhoogde produktie van noradrenaline, prolactine, *-endorphine en groeihormoon. De produktie van cortisol, adrenaline, ACTH (adrenocorticotroop hormoon of corticotropine) en testosteron (mannelijk geslachtshormoon) blijft nagenoeg ongewijzigd. Eén en ander leidt tot een verminderd pijngevoel, een verhoogde alertheid en een lichte euforie."

http://www.gezondheid.be/INDEX.cfm?fuseaction=art&art_id=4133

Ik ga zelf sinds niet al te lange tijd dagelijks naar de sauna (let daarbij wel op om genoeg te drinken). Ik vroeg mij af of dit kwaad kon als je ook zo'n 5 a 6 keer per week trained. Heeft iemand ervaring met frequent saunabezoek en krachttraining?

denk niet dat dat echt veel verschil maakt hoor.

dus gewoon doen als je dat lekker vindt

ik denk ook niet dat het iets uitmaakt.. gewoon relaxen in sauna chill

ik ging tot voor kort ook 5x pw in de sauna (nu geswitcht naar andere sportschool die heeft geen sauna), nooit geen problemen gehad. Ik heb dat een jaar volgehouden, daarna wel altijd extra water gedronken.

Terug
Naar boven