Fitness Seller

Dat staat je goed! Het zoveelste martel-incident

El Comandante

Massive Warrior
Waardering
13
Ik denk aan hoe de Duitsers tekeer gingen in ons land met gevangenen, ik denk aan de 50 jaar die het kostte om voor een groot deel van onze haat tegen Duitsers af te komen, zelfs voor mensen die de oorlog niet eens hadden meegemaakt...

Amerikanen in Bagram sloegen gevangenen tot pulp

NEW YORK - In een tot nog toe geheim gehouden rapport van het Amerikaanse leger doen onderzoekers tot in detail uit de doeken hoe Amerikaanse militairen in het Afghaanse Bagram twee gevangenen door langdurige mishandeling van het leven hebben beroofd. The New York Times, die de hand op de studie wist te leggen, meldde vrijdag dat ondervragers en bewakers de twee bijna letterlijk tot pulp hadden geslagen.

In het 2000 pagina's tellende rapport over mishandelingen in Afghanistan door "jonge slecht opgeleide soldaten" wordt uitgebreid stilgestaan bij de gebeurtenissen rond de dood van de Afghanen Dilawar en Habibullah. Beiden vonden de dood in december 2002, nadat ze bloot hadden gestaan aan langdurige extreme mishandeling.

Pathologisch onderzoek wees uit dat de militairen Dilawar zo langdurig en zo hard hadden geslagen dat het weefsel in zijn benen "in wezen tot pulp was geslagen", aldus een van de lijkschouwers die het lichaam onderzocht. Het hoofd van de militaire lijkschouwersdienst, luitenant-kolonel Elizabeth Rouse, onderschreef later de erbarmelijke staat waarin Dilawar zich bevond ten tijde van zijn dood. "Ik heb soortgelijke kwetsuren gezien bij iemand die door een bus was overreden."

Natuurlijke dood

De bevindingen van de pathologen weerhielden volgens The New York Times militaire woordvoerders er niet van nog twee maanden na de lijkschouwing vol te houden dat de twee een natuurlijke dood waren gestorven. Ook de toenmalige bevelhebber in Afghanistan, luitenant-generaal McNeill, verklaarde nog geruime tijd na afronding van de pathologische onderzoeken dat er geen aanwijzingen waren dat mishandeling door militairen aan de dood van de twee had bijgedragen.

Mishandeling

Verklaringen die militairen, ondervragers en gedetineerden op de basis, ongeveer 40 kilometer ten noorden van Kabul, ten tijde van de moorden aflegden, wijzen echter de andere kant op. Gevangenen werden routinematig gestompt, geslagen, geschopt, vernederd, dagen aan hun polsen opgehangen aan het plafond van hun cel en uit hun slaap gehouden. Ook werden ze gedwongen gedurende lange perioden ongemakkelijke poses aan te nemen. Soms werd de mishandeling volgens het onderzoeksrapport ingegeven door pogingen informatie los te krijgen, soms was ze een strafmaatregel door bewakers en soms werd ze slechts ingegeven door verveling of wreedheid of beide.

Ondervragingen

Tekenend voor de situatie op de basis was dat de gewelddadige 'ondervragingen' van Dilawar doorgingen terwijl "de meesten van ons ervan overtuigd waren dat de gevangene onschuldig was", zei een ondervrager die actief was geweest in Bagram en uit eigen beweging naar de onderzoekscommissie was gestapt.

Nu.nl

zieke geesten:mad: als je zo met je verantwoording als militair omgaat verdien je oneervol ontslag en een jaar of 5 in de gevangenis:mad:

• Topic Starter Topic Starter
Een jaar of 5? Voor het letterlijk tot moes slaan van iemand? Beetje weinig... :rolleyes:

ik kan er niet aan doen, maar ik vind dat die amerikanen gelijk hebben...het is oorlog! die groeperingen onthoofden iemand voor een camera, wel de amerikanen martelen de gevangenen. het zijn idd gruwelijke dingen, en ik zeg niet dat ze gerechtvaardigd worden door de situatie maar als er niet keihard wordt opgetreden, loopt binnenkort iedereen over hun heen.

oorlog wordt iets te veel aan banden gelegd. bomauto's? pfft zelfmoordenaars? so what? een amerikaan die iemand neerschiet die een levensbedreigende situatie uitlokt? OORLOGSMISDAAD!!!! :rolleyes:

ps: i'm not a monster :D

Die hierboven snapt het niet.

Zelfs oorlogen zijn aan regels gebonden. Die zijn ooit in een mooie stad hier niet echt ver vandaan samengesteld. Aangezien mensen als Milosevic die óók overtreden hebben hebben we daar een Tri-bu-naal voor. Ook oorlogen hebben internationale verdragen.
Bovendien heeft het geen enkele zin om onschuldige mensen door te slaan.
Je maakt het jezelf er ook niet makkelijk mee, als je je gaat gedragen zoals de mensen die je bestrijdt ben je geen haar beter...

Stixxx zei:
ik kan er niet aan doen, maar ik vind dat die amerikanen gelijk hebben...het is oorlog! die groeperingen onthoofden iemand voor een camera, wel de amerikanen martelen de gevangenen. het zijn idd gruwelijke dingen, en ik zeg niet dat ze gerechtvaardigd worden door de situatie maar als er niet keihard wordt opgetreden, loopt binnenkort iedereen over hun heen.

oorlog wordt iets te veel aan banden gelegd. bomauto's? pfft zelfmoordenaars? so what? een amerikaan die iemand neerschiet die een levensbedreigende situatie uitlokt? OORLOGSMISDAAD!!!! :rolleyes:

ps: i'm not a monster :D
je begrijpt m niet helemaal geloof ik he?
je vertegenwoordigd daar de rust en veiligheid, dat doe je door de gekken op te sluiten en de goeden te helpen.
als je de gekken hebt opgesloten hoef je ze alleen te verhoren en eten te brengen totdat ze hun straf hebben uitgezeten.
op het moment dat je iemand die gevangen zit op zulke manieren gaat martelen terwijl je daar orde hoort te handhaven m,oet je gewoon weg daar, en heel snel, dit zorgt alleen maar voor onrust.
kijk amar naar de ontheiliging van de koran door de amerikanen:cool:
heb je niet gezien wat een gevaarlijke situaties dat opleverde? zulke martelingen kunnen tientallen zo niet honderden doden tot gevolg hebben, enkel en alleen al uit wraak.

Euh die Koran-story blijkt een beetje uit de duim gezogen te zijn naderhand...maar aan de andere kant kan ik me heel goed voorstellen dat ze het zouden flikken.
Amerikanen hebben gewoon geen idéé wat voor maatschappelijke onrust ze zaaien.
Ze snappen niks van verre culturen en handelen niet naar gewoontes in hun gastland maar stellen hun wapen boven elke wet van respect en medemesnelijkheid.
Hoe vaak hebben we niet gefrustreerde USA-soldaatjes gezien die marktkoopmannen hun waar opbliezen, dieren executeerden voor de lol of vrouwen lastig vielen?
Is dat vooruitgang brengen in een land?

Het zijn oorlogs-arbeiders maar geen peacemakers. Dat doe je niet door iedereen maar voor z'n fl**ker te schieten. Dat hielp in Vietnam niet, in Korea niet, nergens.

Dat leren ze nooit af.

Oh enne die 'weapons of mass destruction' waar zijn die ook alweer? Huh? Wat zegt u? Wáren die er nooit? Wat zegt u? Zorgen om de olievoorraaden voor de toekomst? Ah...nu gaat me een lichtje branden ja... :cool:

DBC01 zei:
Oh enne die 'weapons of mass destruction' waar zijn die ook alweer? Huh? Wat zegt u? Wáren die er nooit? Wat zegt u? Zorgen om de olievoorraaden voor de toekomst? Ah...nu gaat me een lichtje branden ja... :cool:
lichtje branden? olielampje bedoel je?:D

maar idd, die lui denken totaal niet na:mad:
wordt tijd dat de wereld even aan de rem trekt zoals nederland goed heeft gedaan met irak (al kon het beter). en ook frankrijk word het zat. en ze zijn niet de enige:cool:

Sport2000 zei:
je begrijpt m niet helemaal geloof ik he?
je vertegenwoordigd daar de rust en veiligheid, dat doe je door de gekken op te sluiten en de goeden te helpen.
als je de gekken hebt opgesloten hoef je ze alleen te verhoren en eten te brengen totdat ze hun straf hebben uitgezeten.
op het moment dat je iemand die gevangen zit op zulke manieren gaat martelen terwijl je daar orde hoort te handhaven m,oet je gewoon weg daar, en heel snel, dit zorgt alleen maar voor onrust.
kijk amar naar de ontheiliging van de koran door de amerikanen:cool:
heb je niet gezien wat een gevaarlijke situaties dat opleverde? zulke martelingen kunnen tientallen zo niet honderden doden tot gevolg hebben, enkel en alleen al uit wraak.

Hmm, ja ik denk dat het een beetje anders geinterpreteerd heb.... :p

oorlog....

naar mijn mening een van de meeste onderschatte begrippen ooit (naast de ontzettende stupiditeit van bushyboy dan).
En regels? Tuurlijk is het goed dat die a**holes hun ass kicked krijgen, maar de gedachte dat een oorlog een soort van voetbal wedstrijd is met regels, is belachelijk... In iedere oorlog komen de meest gruwelijke dingen voor. En hoe recenter de oorlog, hoe meer burgerslachtoffers. Duizenden burgerdoden, ontheemden en verminkten. Geen water en omringd door AK-47's...
en wanneer is iemand een oorlogsmisdadiger? Toen rusland berlijn introk in WOII zijn er 1.000.000 (ja, MILJOEN) duitse vrouwen verkracht. Heb niet vernomen dat hiertegen acties zijn ondernomen....
Alleen het slagveld is al zo'n verschrikkelijke gedachte dat oorlog een schrikgedachte is van mij... Al denk je het meest smerige in dat je je voor kunt stellen, op zo'n moment zou je willen dat het naast je bord havermout gebeurde terwijl je thuis naar een schreeuwend mokkel moest luisteren en Lange frats & Blaas B door de radio blaten...

Dat de Ami's zo doordraaien verbaasd me gewoon niks. Zou me zelfs niet meer verbazen als het van hogerhand was ingegeven. Maar de mofo's zijn zo militair ubermachtig dat niemand dorst zijn bek open te trekken. aaargh..

OORLOG SUCKS! :mad:

maar wat doen we eraan?

goed boek: 'over oorlog en vrede' door prof mr B.V.A. Röling

tja..rules of engagement is maar een gebaar imo!! wij zien in 90% van de gevallen the sugar coated lair die de amerikanen propageren!daar achter zit een wereld met veel geweld met een hoog :grin: gehalte!

Ik wist niet eens dat het plaatsje Bag(GER)ram bestond :roflol:

Die dingen doen de Amerikanen zelf!
Soldaatjes zonder enige ervaring ergens naar toe sturen en een groot deel van die jongeren komen "gaar" weer terug!
Een ander deel zal daar sterven door onervarenheid aan één kant kan ik het begrijpen dat deze dingen gebeuren ik zou namelijk ook flippen als zulke dingen gebeuren!
En dit is waarschijnlijk het gevolg!

Een soldaat kun je wel uit de oorlog halen, maar hoe haal je de oorlog uit een soldaat!

Terug
Naar boven