MuscleMeat

De juiste mindset m.b.t. voeding

ThePump

Novice
Waardering
0
Lengte
1m70
Massa
63kg
Hi iedereen, Sinds een jaartje ben ik flink aan het sporten geslagen in combinatie met de juiste voeding. Dit heeft leuke resultaten opgeleverd maar ik merk dat mijn mindset de afgelopen tijd wat slechter is geworden.

Normaal gesproken weeg ik al mijn eten en houd ik mijn macro's bij, maar als ik eenmaal cheat dan gaan alle remmen los. Marco's doen er niet meer toe en alles gaat naar binnen. Er moet bijvoorbeeld geen pak met koekje voor me staan, want ik kan er niet ééntje nemen. Óf ik neem er geen, of ik neem het hele pak. Na zo'n cheat voel ik me dan "schuldig" en heb ik een klote gevoel.

Het is niet dat ik dik ben want ik zit rond de 10% bodyfat, maar ik realiseer me wel dat dit niet bijdraagt aan het krijgen van meer spier.

Hebben jullie wellicht tips om dit een beetje tegen te gaan? Zijn hier misschien boeken over geschreven? Thanks!

Hoezo werkt cheaten niet mee aan het bijkomen van spier? Je kan gewoon cheaten zolang het niet dagelijks is.

Nee zeggen tegen taart en koekjes en de rest wat niet in je reguliere schema zit is soms moeilijk maar zodra je doorhebt dat het achteraf beter voelt went het.

• Topic Starter Topic Starter
Hoezo werkt cheaten niet mee aan het bijkomen van spier? Je kan gewoon cheaten zolang het niet dagelijks is.

Nee zeggen tegen taart en koekjes en de rest wat niet in je reguliere schema zit is soms moeilijk maar zodra je doorhebt dat het achteraf beter voelt went het.

Het kan misschien niet heel veel kwaad, maar ik voel me er alsnog klote door. Het "nee" zeggen lukt vaak wel, maar als ik bijvoorbeeld onbeperkt uit eten ga dan zit ik me helemaal misselijk te eten. Haal makkelijk de 7000kc dan terwijl mijn onderhoud rond de 2200 zit..

Het kan misschien niet heel veel kwaad, maar ik voel me er alsnog klote door. Het "nee" zeggen lukt vaak wel, maar als ik bijvoorbeeld onbeperkt uit eten ga dan zit ik me helemaal misselijk te eten. Haal makkelijk de 7000kc dan terwijl mijn onderhoud rond de 2200 zit..

Ik ga maandelijks zo een 2 x all you can eat sushi en hou me dan ook niet aan de kcal regels.

Vaak sla ik wel 3/4 maaltijden van die dag over en compenseer het zo.

Hoe "schadelijk" het is voor je voortgang zit echt voor 99% in je hoofd. Als je voeding door de week genomen gewoon in orde is, en je hebt eens in de 1-2 weken zo'n cheat moment, zelfs zo erg dat je bijvoorbeeld 2000 kcal teveel eet die dag, dan doet dat relatief echt geen schade. Als je van tevoren weet dat je 's avonds uit eten gaat, compenseer dat door diezelfde dag wat cardio te doen, wat minder te eten (bijvoorbeeld een bak kwark of een salade in plaats van een hele maaltijd in de ochtend/middag, dat vult relatief wel). Als het een impuls cheat is, kun je het de dag er na ook enigszins compenseren. Eet de dag erop wat minder, hoog blijven in eiwitten, lager in carbs, ga een stukje hardlopen o.i.d.

Dat cheat moment daar voel je je kut bij, dat snap ik ook echt wel, maar je moet het zo zien: Als je niet cheat, kan het ook zijn dat die neiging de hele week door blijft vloeien. Dat je zo strak aan je schema zit dat je echt behoefte krijgt om een keertje wat lekkers te pakken. Zie het gewoon zo als een momentje van zwakte (zo zou ik het zelf niet eens noemen), wat er wel degelijk voor zorgt dat je de rest van de week gemotiveerd en sterk blijft om wel goed te eten en te trainen. Dat je je er kut bij voelt snap ik, maar dat is echt tussen je oren. Als je 6 van de 7 dagen in de week wel goed eet, kan het echt niet zoveel kwaad.

Toen ik rond de 18-19 was, ging ik standaard 1 keer per week op stap, soms zelfs 2. Doordeweeks at ik zo clean als maar kon, maar als ik op stap ging ging ik makkelijk over de 2000 kcal surplus heen (helemaal naar de t*ring + als ik thuis kwam vaak nog frietpan aan of een pizza halen of een doner kebab). De dag erna voelde ik me kut, maar het motiveerde me de gehele week erop weer wel om wel op m'n voeding te letten en goed te trainen. Op momenten dat ik (toentertijd) op stap ging en alleen water dronk o.i.d. omdat ik wilde kijken hoeveel 't scheelde voor m'n progressie door de week, merkte ik de weken erop in de gym dat alhoewel de resultaten misschien iets beter waren, m'n motivatie echt zo ver te zoeken was. Je moet ook gewoon leven weten, als je je 24/7 aan je voeding wilt houden en je voelt je daar niet goed bij, dan houd je het op de lange termijn toch niet vol. Keertje cheaten is niet erg, zorgt vaak juist voor meer motivatie.

Cheaten vind ik essentieel in ieder voedingsschema (met name in de cut uiteraard), maar wel in de vorm van cheatmeals en niet cheatdays. Door cheatmeals blijft het blijft leuker en af en toe genieten mag geen kwaad. Mijn gouden regel van cheatmeals is dat je ze van tevoren inplant en tegen jezelf aan het begin van de week 2 (hooguit 3) vaste momenten prikt waarop je cheatmeal eet. Dus ipv je rijst/kip woensdagavond eens een keer een pizza. Of in plaats van je middagmaaltijd van zaterdag een patat met en een hamburger. Niet van afwijken en ook niet op dezelfde dag besluiten een cheatmeal te houden of besluiten te gaan ruilen met dagen oid. Daar zou ik dan wel weer streng mee omgaan, bovendien heb je iets om naar uit te kijken zo hou je het ook makkelijker vol. Succes :)

Terug
Naar boven