Hoe kom je erbij dat een huis altijd in waarde zal verminderen omdat het ouder wordt?
Nou, ik zei dat het waarde verliest doordat het ouder wordt, niet dat de prijs daarom ook zal dalen. Prijs =/ waarde.
Uiteindelijk wordt elk huis zo oud dat het onbewoonbaar wordt en afgebroken moet worden. De natuurlijke evolutie is dus van waarde X naar waarde 0 (exclusief de waarde van de bouwgrond). Alle stappen daartussenin vragen uiteraard onderhoud, en bijkomende kosten zoals belastingen. Zelfs met dat onderhoud gaat het huis er minder nieuw uitzien, en minder aantrekkelijk vs nieuwbouw.
Een huis is waardevaster dan een voertuig, maar verliest nog steeds waarde door veroudering en competitie van nieuwere woningen. Er zijn natuurlijk uitzonderingen.
Dat zou niet kunnen gebeuren als er nooit meer huizen bij komen dan er vraag naar is. bij auto's komen elke 5 jaar de nieuwe modellen op de markt waardoor er een overschot is aan auto's en daardoor de waarde drastisch verlaagd, deze regel geld niet voor een huis. Deze vergelijking is dus niet correct.
Ik zeg ook niet dat een auto precies hetzelfde is als een huis, het punt is dat beiden in de eerste plaats consumptiegoederen zijn en geen investeringen. In dat opzicht is de vergelijking daarom correct.
Er kan uiteraard een overschot zijn in de woningmarkt. Dit is in meerdere landen het geval geweest of nog steeds zo.
Als het aanbod groot is en de vraag laag, dan gaat zowel voor een woning als een wagen de prijs naar omlaag. Zoals ik al eerder gezegd heb, de vraag naar woningen is kunstmatig hoog gehouden in de VS, wat geleid heeft tot de crisis van 2008.
De Amerikaanse regering heeft trouwens ook de automarkt kunstmatig beïnvloed door oudere wagens te vernietigen (nog zo'n achterlijk beleid).
Op de lange termijn is een huis altijd een investering gebleken. Iedereen die sinds de jaren 70 een huis heeft gekocht heeft er nu een aardig zakcentje mee gespaard. en ook in de jaren 80 zijn de huizenprijzen fors gezakt. Mensen die altijd een huis hebben gehuurd, willen liever niet uitrekenen wat die over de balk hebben gegooid. De lasten van een hypotheek zijn met gunstige rente veelal niet eens zwaarder dan een vergelijkbare huurwoning.
Het is geen investering.
Een investering is iets wat later iets toevoegt aan de economie. Kopen en verkopen van tweedehands consumptiegoederen creëert absoluut niets nieuws voor de economie. Een investering veronderstelt productiviteit, het creëren van iets.
Iemand die in de jaren 70 een huis kocht heeft nu een oud huis. Het enige wat je kan zeggen is dat hij zich via dat huis wat beschermd heeft tegen de inflatie.
Maar het is niet altijd beter om voor lange tijd een huis te bezitten. Wanneer de woningmarkt in een bear market zit is het beter om een andere asset te bezitten en daar je geld te laten aangroeien. En als dan de prijzen van woningen crashen, dan koop je het huis van je dromen voor een prikje. Dat kan gezien worden als een verstandige aankoop op dat moment. Maar om het een investering te noemen is niet correct. Tenzij je de term heel losjes wilt gebruiken.
Ben je van mening dat je niet kan stellen dat een huis op een termijn van 30 jaar geen goede investering is en je er niet zeker van bent dat deze in deze periode in waarde zal zijn gestegen?
Ik hou gewoon niet van het woord investering. Het kan een koopje zijn. Het kan je beschermen tegen de inflatie en ja dan verlies je minder dan iemand die in cash zat. Maar je had meer gewonnen als je het advies van Warren Buffet had gevolgd en de juiste aandelen had gekocht.
Een huis moet je gewoon kopen omdat je het echt wilt hebben. Veel mensen die in de jaren voor 2008 een huis kochten "als investering" zitten nu in de ellende. Waarom het risico nemen om zo te denken?
Het is zeker een investering, want je moet het vergelijken met dat als je niet koopt, je aan het huren bent. Je hebt slechts 2 opties, ofwel kopen ofwel huren. welke van deze 2 opties je het meeste oplevert zou je dus per definitie als investering kunnen bestempelen. Als je het opvat als binnen 10 jaar een zakcentje te hebben binnen geharkt met het kopen en verkopen van een huis natuurlijk niet.
Huren kan goedkoper zijn dan een huis kopen, zelfs met interessante hypotheek. Het geld dat je niet besteed aan de aankoop van een huis kan je beleggen.
Een hypotheek zien als een investering is zoals gezegd niet correct en gevaarlijk. Ook in Nederland is gebleken tot welk resultaat zo'n beleid kan leiden. Met dank aan de overheid die dit gedrag heeft aangemoedigd, om niet te zeggen gecreëerd heeft.
Ik snap dat je het begrip investering losjes kan gebruiken, als in "die jaren dat ik de wereld rondreisde waren een goede investering voor mijn toekomst" maar dat is wat anders dan sparen, en later dat kapitaal beleggen in een onderneming.
Samengevat: een huis is en blijft een consumptiegoed, maar relatief waardevast. De prijs is afhankelijk van externe factoren en is daardoor vaak onvoorspelbaar. De idee dat de waarde altijd zal stijgen is grondig onderuit gehaald in 2008, wanneer de markt weer in evenwicht kwam. Doordat het verouderd verliest het in principe waarde, maar dit verlies kan gecompenseerd worden door irrationele bewegingen in de markt.
Daarom is het gewoon verstandiger om een huis te kopen na een crash (natuurlijk aan lage en vaste rente) en alleen als je ook echt zeker bent dat je er wilt blijven wonen en geen flexibiliteit wenst.
Makes sense?