AndroidHealthClinic

De nieuwe coalitie, hoe gaat die eruit zien?

Anoniem744

Freaky Bodybuilder
uitgeschakeld
Waardering
0
Ik heb werkelijk géén idee. Het lijkt me bijna niet mogelijk dat PvdA en CDA samen in 1 coalitie komen, dan moeten ze beiden wel heel veel water bij de wijn doen, er werd namelijk niet voor niets zo gekift in de aanloop naar de verkiezingen. Hoe kan je zonder die twee dan nog een meerderheid vormen?

Links kabinet?

Ik zie op het moment geen ene coalitie die zal gaan werken

Denk dat de formateur eens zijn werk moet gaan doen

De campagne is voorbij, na het moddergooien begint de stoelendans en dan gelden hele andere belangen. Normaliter hoort de grootste winnaar als eerste uitgenodigd te worden, maar goed tussen CDA en SP zit een aardig gat. Alleen heeft de CDA aan de rechterkant met een Wilders een misschien nog wel groter gat.

CDA/PVDA/SP zou voor de hand liggen, maar wel een zeer langdurig en moeizaam proces.

Dat is dus het hele probleem dat je in België ook ziet. Verdeeltheid in het politieke landschap. Dat is een gevolg van een democratie met veel verschillende meningen en mensen. Populisme van verschillende partijen en teveel afwijken naar links of rechts, en dan krijg je deze ellende, waarbij een regering steeds moeilijker te vormen valt.

• Topic Starter Topic Starter
De campagne is voorbij, na het moddergooien begint de stoelendans en dan gelden hele andere belangen. Normaliter hoort de grootste winnaar als eerste uitgenodigd te worden, maar goed tussen CDA en SP zit een aardig gat. Alleen heeft de CDA aan de rechterkant met een Wilders een misschien nog wel groter gat.

CDA/PVDA/SP zou voor de hand liggen, maar wel een zeer langdurig en moeizaam proces.
Als je kijkt naar zetels zou het ideaal zijn, maar het is zo verdeeld. Links heeft veel zetels gekregen, maar aan de andere kant heeft het relatief rechtse CDA veruit het meeste zetels. Paradox is compleet.

Kan het eigenlijk zijn dat de partij die het meest zetels heeft niet in de coalitie komt?(serieuze vraag)

Ik denk dat PvdA en CDA wel tot elkaar kunnen komen aangezien Balkenende en Bos ieder op hun eigen manier even machtsgeil zijn. Ik zie het wel gebeuren dat dan CU het gat komt opvullen.

Ik zou geen andere mogelijkheid weten daar ik niet geloof dat het CDA samen met het PvdA en SP wil gaan regeren en ik zo naief ben te geloven dat ze beseffen dat het getuigd van minachting jegens de Nederlandse bevolking doodleuk door te gaan met een coalitie waarin het CDA en VVD (met aanvullingen van rechts) fijntjes de oude lijn doortrekken.

Herverkiezingen. Haantjesgedrag is wat we gaan krijgen.

Als je kijkt naar zetels zou het ideaal zijn, maar het is zo verdeeld. Links heeft veel zetels gekregen, maar aan de andere kant heeft het relatief rechtse CDA veruit het meeste zetels. Paradox is compleet.

Kan het eigenlijk zijn dat de partij die het meest zetels heeft niet in de coalitie komt?(serieuze vraag)

Ja dat kan, ik meen dat het PvdA was die in het verleden met een meerderheid van de zetels in oppositie zat.

• Topic Starter Topic Starter
Ik denk dat PvdA en CDA wel tot elkaar kunnen komen aangezien Balkenende en Bos ieder op hun eigen manier even machtsgeil zijn. Ik zie het wel gebeuren dat dan CU het gat komt opvullen.

Ik zou geen andere mogelijkheid weten daar ik niet geloof dat het CDA samen met het PvdA en SP wil gaan regeren en ik zo naief ben te geloven dat ze beseffen dat het getuigd van minachting jegens de Nederlandse bevolking doodleuk door te gaan met een coalitie waarin het CDA en VVD (met aanvullingen van rechts) fijntjes de oude lijn doortrekken.
PvdA en SP samen met CDA werkt toch gewoon niet. Bos zat destraks al te vissen en expres SP te complimenteren om PvdA in goed daglicht te stellen tegenover PvdA. Ik denk dat je met dat kabinet SP&PvdA VS CDA krijgt.

PvdA, CU en CDA samen vind ik ook maar een vreemde coalitie. CU met 6 zeteltjes zit er dan eigenlijk maar voor de opvulling, dan blijft het alsnog een 2-strijdt tussen PvdA en CDA.

Laten we wachten tot het grote kontlikken begint, ik zag Bos en Rutte gister al bezig bij hun kleinere doch extremere vriendjes. Spannende formatietijden breken aan!!

PvdA en SP samen met CDA werkt toch gewoon niet. Bos zat destraks al te vissen en expres SP te complimenteren om PvdA in goed daglicht te stellen tegenover PvdA. Ik denk dat je met dat kabinet SP&PvdA VS CDA krijgt.

Inderdaad wat zat die Wouter Marijnissen de hemel in te prijzen, ondertussen is hij de grootste verliezer van de verkiezingen. Aangezien hij in het begin van het jaar nabij de 60 zetels is gepeilt, vanuit de oppositie is het natuurlijk ook veel makkelijker om winst te boeken. Dit is hem toch niet gelukt nu gokt hij toch nog op een linkse regering. Wanneer de formatie geen vruchten afwerpt kun je nu al voorspellen dat Sp en pvda de schuld bij het CDA leggen, dat gebeurde gister namelijk ook al.

Jan Marijnissen zei zoiets in de trend van:' Wanneer de mensen die op de lijst van het CDA staan in de kamer moeten komen, dan wil ik de samenwerking niet aangaan.'

Is CDA/VVD/PVDV geen mogelijkheid of hebben ze dan niet genoeg zetels? (weet het zo niet uit m'n hoofd)

nee komen ze er 2 tekort zo uit mn hoofd

Is CDA/VVD/PVDV geen mogelijkheid of hebben ze dan niet genoeg zetels? (weet het zo niet uit m'n hoofd)

Nee lukt net niet, dan zou er nog één kleine partij (CU oid) bij moeten.

Maar CDA/PvdA is ook geen meerderheid ?!

Ja of ze moeten kiezen voor een minderheidskabinet... denk alleen niet dat CDA/PvdA een goeie oplossing is.

Het is jammer dat CDA/VVD het niet red, het ging net een beetje goed maar het werk was nog niet af.... alleen nu kunnen ze niet door

Terug
Naar boven