MuscleMeat

De voertaal op de bovenwindse Eilanden

Marc W

Competitive Bodybuilder
Waardering
1
Lengte
1m85
Massa
85kg
Ik kijk eens in wiki, en daar staat een link naar Sint Maarten.

Ik lees wat verder, wat blijkt, ze spreken op Saba, Sint Eustatius en Sint Maarten niet eens Nederlands. Engels is de voertaal. En de Nederlandse bevolking moet wel elk jaar de begroting daar dichten, omdat de Oranjes het zo leuk vinden ook nog een stukkie grond in de west te hebben. Verder hebben ze toch al lang helemaal niks meer met elkaar te maken, de Antillen en Holland? Ik heb echt helemaal niks met die eilanden. Kunnen we daar nu niet eens eindelijk af, van die probleem gebieden? Wat moeten we er mee? Hebben we nog mazzel dat het maar kleine frut eilandjes zijn!

Ik denk dat Klusmier hier een heel andere mening over heeft... maar kan het ook mis hebben natuurlijk.

Who cares.

Omdat?

Jij Jesaja bent?

Goed punt.

Vind de basis van taal in je argument maar brak.

Zeg dan gewoon dat je wil dat het allemaal kompleet onafhankelijk wordt, zonder je achter dergelijks te verschansen :D
En in hoeverre zijn de Oranjes hier de gebeten hond? (kan best hoor, ken de kwestie niet)

Daarbij is Wiki natuurlijk ook een monsterlijke bron om je politieke visie op te baseren!

Beetje neuzen maakt het nog interessanter:

Sint-Maarten is verdeeld in een Frans en een Nederlands deel, die respectievelijk Frans en Nederlands als officiële taal hebben. De voertaal op het eiland is echter Engels, doordat de bevolking grotendeels afstamt van Engelstalige slaven.

Wikipedia quoteminen kan écht niet hoor...
De voertaal lijkt me verder een prima compromis binnen een tweetalig land.

Is dit nu het gevreesde polariseren? Ik vrees van wel.
Foei Marc W.

• Topic Starter Topic Starter
De voertaal lijkt me verder een prima compromis binnen een tweetalig land

Ja ho, maar dat geldt geheel niet voor Saba en St Eustatius waarvoor hetzelfde geldt. Ik zeg alleen, dit geeft weer aan dat we helemaal geen zak van doen hebben met die zes zandbankies en rotsblokkies in de west.

En ja ik wil er wel van af ja.

Ja ho, maar dat geldt geheel niet voor Saba en St Eustatius waarvoor hetzelfde geldt. Ik zeg alleen, dit geeft weer aan dat we helemaal geen zak van doen hebben met die zes zandbankies en rotsblokkies in de west.

En ja ik wil er wel van af ja.

Dat zijn twee pokke kleine eilandjes idd, die een minimale fractie van de totale bevolking herbergen. Het taalargument wordt nog minder door het verplichte Nederlands op de scholen.

Als het zandbakkies en rotsblokkies waren geweest, was er geen kwestie geweest. Maar goed. Dat is maar net hoe gedetailleerd je de zaken wilt bekijken.
Wat zijn de uitgaven en inkomsten mbt die eilanden? (Als we het dan toch over geld willen hebben)

Antillen kost de staat jaarlijks zo'n twee miljard euro.

Maar ja, daar krijg je dan natuurlijk ook wat voor... ;)

ze moeten idd scherpere eisen gaan stellen binnen een reeele termijn. halen ze die niet hupla inkorten.

Antillen kost de staat jaarlijks zo'n twee miljard euro.

Maar ja, daar krijg je dan natuurlijk ook wat voor... ;)

Minimaal de overslag van 100 kilo coke en een zwik uitschot waar je u tegen zegt.
Af laten zinken en de bevolking naar marokko deporteren.

Sorry klus.

Oneens. Nederland heeft, weet ik het hoeveel jaar geleden, de Antillen opgenomen om over het land én de mensen daar te heersen. Nu er voor Nederland niets meer te profieteren valt, wil zij ervan af. Ook vind ik dat Nederland de morele en etnische plicht heeft om goed voor de Antillen te zorgen.
Wanneer Nederland nu van de Antillen af wilt, moet zij haar financieel gezond en met een goed bestuur achterlaten. Zodat de mensen daar onafhankelijk van Nederland een goede toekomst op kunnen bouwen.

ik wil er misschien gaan wonen (curacao) dus ik zeg nee hehe. dan kom ik daar nog wat makkelijker terecht. geloof wel dat wij teveel boontjes doppen die ze zelf zouden moeten oplossen maarjaaaa

Oneens. Nederland heeft, weet ik het hoeveel jaar geleden, de Antillen opgenomen om over het land én de mensen daar te heersen. Nu er voor Nederland niets meer te profieteren valt, wil zij ervan af. Ook vind ik dat Nederland de morele en etnische plicht heeft om goed voor de Antillen te zorgen.
Wanneer Nederland nu van de Antillen af wilt, moet zij haar financieel gezond en met een goed bestuur achterlaten. Zodat de mensen daar onafhankelijk van Nederland een goede toekomst op kunnen bouwen.

Woord omhoog zeep, zo is het maar net!

mensen die tijd hebben om zich over dit soort dingen op te winden hebben een nieuwe hobby nodig :rolleyes:

En met zo'n corrupt zootje daar zal dat nooit lukken.
De mensen daar denken maar op een manier Relax swa, en wanneer kan ik mijn dollo weer ergens in planten na het salsadansen.

• Topic Starter Topic Starter
Wanneer Nederland nu van de Antillen af wilt, moet zij haar financieel gezond en met een goed bestuur achterlaten. .

Ja dat doen we toch ieder jaar? En ieder jaar maken de Antillianen er weer een puinhoop van, maar ja, die zijn arm en zielig natuurlijk, en wij zijn de blanke uitbuiters. Maar ze zijn wel zo cool en relaxed dat ze Mailiboe hebben uitgevonden als drankje geloof ik :cool:

Ik mot die cultuur daar niet hoor sorry!!

Terug
Naar boven