AndroidHealthClinic

De voertaal op de bovenwindse Eilanden

Ja dat doen we toch ieder jaar? En ieder jaar maken de Antillianen er weer een puinhoop van, maar ja, die zijn arm en zielig natuurlijk, en wij zijn de blanke uitbuiters. Maar ze zijn wel zo cool en relaxed dat ze Mailiboe hebben uitgevonden als drankje geloof ik :cool:

Ik mot die cultuur daar niet hoor sorry!!

Die cultuur heeft in ieder geval zeker elementen van onze cultuur, dus je snijd jezelf in de vingers. Enja wat betreft die betalingen: ik weet niet precies hoe de verhoudingen liggen, en hoeveel geld en waarom er jaarlijks wordt gestort. Ik zal er even iets over moeten lezen voordat ik daar een oordeel over vel.

• Topic Starter Topic Starter
Die cultuur heeft in ieder geval zeker elementen van onze cultuur

Zeker? Lijkt me dus niet echt, en dat is ook het probleem. De cultuur van Nederlanders is toch wel heel anders dan die in het Caraibisch gebied. Dit ondanks de enige overzeese contacten van drie eeuwen geleden. Met name het arbeidsethos dus, de uitzonderingen daargelaten. En ondertussen, terwijl ze daar 'cool en relaxed Malibu aan het uitvinden zijn', mogen die Nederlanders die zich altijd zo druk maken, wel de begroting dichten. Ja, wat moet ik daar van zeggen? Moet ik daar blij mee zijn?

Nogmaals ik heb niks met paar rotsjes daar in de Caraibische zee.

Oneens. Nederland heeft, weet ik het hoeveel jaar geleden, de Antillen opgenomen om over het land én de mensen daar te heersen. Nu er voor Nederland niets meer te profieteren valt, wil zij ervan af. Ook vind ik dat Nederland de morele en etnische plicht heeft om goed voor de Antillen te zorgen.
Wanneer Nederland nu van de Antillen af wilt, moet zij haar financieel gezond en met een goed bestuur achterlaten. Zodat de mensen daar onafhankelijk van Nederland een goede toekomst op kunnen bouwen.

Kijk je bent autonoom of gewoon een provincie van Nederland. Dat half/half dat er nou is slaat echt nergens op.

"Ja we willen autonomie maar we willen ons niet afscheiden van Nederland -- want dat kost ons te veel centjes!!!"

Dat is dus de gegeven situatie. Wat mij tegenvalt is dat de Nederlandse staat daar dus genoegen meeneemt.

De Antillen moeten gewoon beslissen wat ze willen: of zelfstandig of een standaard provincie zonder priveleges zoals ze nou hebben.

Verder kun je makkelijk stellen dat de Antillen alle kansen in de wereld hebben gehad om er iets moois van te maken. Hoe vaak en hoe lang moeten we de rekening betalen voor die gasten voordat ze eindelijk instaat zijn om zichzelf te onderhouden? Waar ligt de limiet?

Kijk je bent autonoom of gewoon een provincie van Nederland. Dat half/half dat er nou is slaat echt nergens op.

"Ja we willen autonomie maar we willen ons niet afscheiden van Nederland -- want dat kost ons te veel centjes!!!"

Dat is dus de gegeven situatie. Wat mij tegenvalt is dat de Nederlandse staat daar dus genoegen meeneemt.

De Antillen moeten gewoon beslissen wat ze willen: of zelfstandig of een standaard provincie zonder priveleges zoals ze nou hebben.

Verder kun je makkelijk stellen dat de Antillen alle kansen in de wereld hebben gehad om er iets moois van te maken. Hoe vaak en hoe lang moeten we de rekening betalen voor die gasten voordat ze eindelijk instaat zijn om zichzelf te onderhouden? Waar ligt de limiet?

Ik citeer een politicus van de pvv.
De antillen is gewoon een boevennest.

Inderdaad. Het feit dat die n*gers nog steeds geen normale bestuurders kunnen verwekken zegt genoeg. Gewoon dumpel die handel, stelletje profiteurs.

En met zo'n corrupt zootje daar zal dat nooit lukken.
De mensen daar denken maar op een manier Relax swa, en wanneer kan ik mijn dollo weer ergens in planten na het salsadansen.

Dus jij wilt de Antillen afstoten en maar laten stikken?
Ik vind dat Nederland gezien haar geschiedenis op de Antillen de plicht heeft het te onderhouden óf af te stoten nadat alles daar netjes geregeld is. Weet ik het hoeveel jaar geleden heeft Nederland de Antillen overgenomen, er slaven heen gebracht om die te laten werken - voor de welvaart waar wij nu nog (!) in leven - maar nu er geen voordeel meer uit te halen valt wil je het dumpen.
Dit doet mij denken aan een pooier die een meisje van school haalt, voor hem laat werken en alles voor haar beslist (lees regelt), maar nadat ze oud en rimpelig geworden is en er voor hem niet meer aan te verdienen valt, dumpt hij haar op de straathoek. En dan kan die pooier zeggen, het is een volwassen vrouw en ze moet voor zichzelf kunnen zorgen... maar zo zit het natuurlijk niet.

Marc W zei:
Ja dat doen we toch ieder jaar? En ieder jaar maken de Antillianen er weer een puinhoop van, maar ja, die zijn arm en zielig natuurlijk, en wij zijn de blanke uitbuiters. Maar ze zijn wel zo cool en relaxed dat ze Mailiboe hebben uitgevonden als drankje geloof ik

Ik mot die cultuur daar niet hoor sorry!!

Blijkbaar regelt Nederland het ieder jaar toch niet helemaal goed, anders was het nu geen puinhoop meer geweest.
En dat jij die cultuur niet, is natuurlijk geen argument.

Moronicus zei:

Dat dikgedrukte ben ik met je eens. Maar wie is daar schuldig aan? Een kind dat drie snoepjes van haar moeder wil, omdat hij anders niet naar school wil. En de moeder die haar zoon die drie snoepjes geeft... Die moeder is de baas en moet zeggen jij krijgt (g)één snoepje en anders sleur ik je naar school.
Nederland moet gewoon duidelijk maken dat zíj het voor het zeggen heeft en niet de Antillen.
En verder heeft de Antilliaanse regering genoeg kansen gehad, maar mij gaat het om de bevolking. De rijke mensen in de regering redden zich persoonlijk toch wel, met of zonder Nederland.

Marc W zei:
Zeker? Lijkt me dus niet echt, en dat is ook het probleem. De cultuur van Nederlanders is toch wel heel anders dan die in het Caraibisch gebied. Dit ondanks de enige overzeese contacten van drie eeuwen geleden. Met name het arbeidsethos dus, de uitzonderingen daargelaten. En ondertussen, terwijl ze daar 'cool en relaxed Malibu aan het uitvinden zijn', mogen die Nederlanders die zich altijd zo druk maken, wel de begroting dichten. Ja, wat moet ik daar van zeggen? Moet ik daar blij mee zijn?

Nogmaals ik heb niks met paar rotsjes daar in de Caraibische zee.

En nu de landbouw subsidies...

Antillen kost de staat jaarlijks zo'n twee miljard euro.

Maar ja, daar krijg je dan natuurlijk ook wat voor... ;)

bron?

p.s. Marc W: vind je nog steeds dat de taal een prachtig argument is om de cashflow helemaal dicht te draaien, of heb je ook door dat het een beetje een mager argument is?

Dus jij wilt de Antillen afstoten en maar laten stikken?
Ik vind dat Nederland gezien haar geschiedenis op de Antillen de plicht heeft het te onderhouden óf af te stoten nadat alles daar netjes geregeld is.
ik denk dat die rekening allang vereffend is, volgens die theorie zouden we de gehele antillen dan ook verantwoordelijk moeten houden voor haar criminelen die hier vertoeven.Weet ik het hoeveel jaar geleden heeft Nederland de Antillen overgenomen, er slaven heen gebracht om die te laten werken - voor de welvaart waar wij nu nog (!) in leven - maar nu er geen voordeel meer uit te halen valt wil je het dumpen.
Dit doet mij denken aan een pooier die een meisje van school haalt, voor hem laat werken en alles voor haar beslist (lees regelt), maar nadat ze oud en rimpelig geworden is en er voor hem niet meer aan te verdienen valt, dumpt hij haar op de straathoek. En dan kan die pooier zeggen, het is een volwassen vrouw en ze moet voor zichzelf kunnen zorgen... maar zo zit het natuurlijk niet.

Blijkbaar regelt Nederland het ieder jaar toch niet helemaal goed, anders was het nu geen puinhoop meer geweest.
Sorry, vriend, maar sommige zoogdieren kun je ook geen trucjes leren.

En dat jij die cultuur niet, is natuurlijk geen argument.

Dat dikgedrukte ben ik met je eens. Maar wie is daar schuldig aan? Een kind dat drie snoepjes van haar moeder wil, omdat hij anders niet naar school wil. En de moeder die haar zoon die drie snoepjes geeft... Die moeder is de baas en moet zeggen jij krijgt (g)één snoepje en anders sleur ik je naar school.
Nederland moet gewoon duidelijk maken dat zíj het voor het zeggen heeft en niet de Antillen. Klopt nederlandse politiek zuigt maar is totaal niet klaar om de contineuze corruptie daar te controleren aangezien het zo'n klereeind weg is.
En verder heeft de Antilliaanse regering genoeg kansen gehad, maar mij gaat het om de bevolking. De rijke mensen in de regering redden zich persoonlijk toch wel, met of zonder Nederland.

En nu de landbouw subsidies...

Een liedje zonder eind denk ik.

@sjekoog

Vaak ben ik met jou eens, maar nu toch echt niet. Jij vind dat die rekening al vereffend is, omdat er al een lange tijd verstreken is. Ik vind dat die rekening pas vereffend is als er voor beide partijen een acceptabele oplossing is bedacht. Dat dit zolang duurt is jammer, maar dat komt mede door de laksheid van Nederland. Wanneer Nederland van de Antillen af wil, moet er een werkgroep oid ingesteld worden die hieraan gaat werken. En niet een minister die zo nu en dan eventjes naar de zaak kijkt.

En dat er nog een goed vertegenwoordigd aantal malloten op de Antillen rond loopt begrijp ik ook en wil ik zeker niet ontkennen, maar dat doet niets af aan de situatie.

Elsevier.nl - Politiek - Antillen kosten Nederland miljarden

Heb me er wat meer in verdiept en nu blijkt dat die twee miljard bedoelt is om het leeuwendeel van de schuld die de Antillen hebben opgebouwd af te lossen.

Dat is dus hopelijk en meest waarschijnlijk niet wat de Antillen de Nederlandse staat gemiddeld jaarlijks kost.

Hier daar meer over: Nederland wil af van de Antillen, Antillen eisen meer geld | Nieuws uitgelicht: Financieel

En dat jij die cultuur niet mag, is natuurlijk geen argument.

Oh, jawel! Het feit dat de mensen op die eilanden en de Nederlanders een totaal verschillende cultuur hebben is een uitstekend argument om niet samen in 1 land te wonen. Dus als ik en veel andere Nederlanders de cultuur en mentaliteit van de eiland bewoners niet mogen, is dat een heel goed argument. Je woont just samen in 1 land omdat je iets gemeenschappelijks zou moeten hebben.

En die taal, zwak argument, tja misschien niet het belangrijkste maar het is nog een argument erbij, bij zoveel.

Dus, we moeten ieder jaar daar het gat in de begroting dichten, we hebben een totaal verschillende cultuur en mentaliteit, en boven dat, spreken ze nog geen eens Nederlands op de helft van die Eilanden. Op Saba, St Maarten en St Eustatius spreken ze ook nog Engels. 'On top of that, so to speak!'

Oh, jawel! Het feit dat de mensen op die eilanden en de Nederlanders een totaal verschillende cultuur hebben is een uitstekend argument om niet samen in 1 land te wonen. Dus als ik en veel andere Nederlanders de cultuur en mentaliteit van de eiland bewoners niet mogen, is dat een heel goed argument. Je woont just samen in 1 land omdat je iets gemeenschappelijks zou moeten hebben.

Kijk, ik vind Antillianen ook lui, ze zouden een voorbeeld moeten nemen aan Surinamers door altijd op tijd te komen en aan de Hollanders door nooit te zeuren...

Maar jij wilt dus alleen met mensen in één land wonen die dezelfde cultuur hebben als jou? Ik denk dat er dan weinig hoop voor jou is, want al voordat er immigranten in Nederland kwamen bestond Nederland uit veel verschillende culturen, of vind jij een ras-Rotterdammer en een Friese-boer nu zo goed samengaan?

Ja het zal niet 100% dezelfde cultuur zijn maar het moet wel een beetje overeen komen. Verder vind ik Surinamers nog meer in Nederland passen want die spreken tenminste nog Nederlands. De bovenwindse eilanden hebben meer te maken met de USA, ze spreken daar Engels sommige mensen gaan naar de USA om te ook studeren. En de benedenwindse eilanden hebben eigenlijk meer van doen met Latijns Amerika en Venezuela. Ik blijf denken dat ze alleen maar in het koninkrijk blijven, omdat Nederland iedere keer het begrotingsgat voor ze dicht. Hebben we nog mazzel dat het kleine eilandjes zijn!

Ja het zal niet 100% dezelfde cultuur zijn maar het moet wel een beetje overeen komen. Verder vind ik Surinamers nog meer in Nederland passen want die spreken tenminste nog Nederlands. De bovenwindse eilanden hebben meer te maken met de USA, ze spreken daar Engels sommige mensen gaan naar de USA om te ook studeren. En de benedenwindse eilanden hebben eigenlijk meer van doen met Latijns Amerika en Venezuela. Ik blijf denken dat ze alleen maar in het koninkrijk blijven, omdat Nederland iedere keer het begrotingsgat voor ze dicht. Hebben we nog mazzel dat het kleine eilandjes zijn!

In Suriname spreekt ook lang niet iedereen Nederlands. Ik kom uit Suriname en bij ons thuis werd vroeger Sranan gesproken. Ik denk dat maar ongeveer de helft thuis Nederlands spreekt.
En op de Antilliaanse scholen is Nederlands gewoon de spreektaal, alleen thuis wordt Papiaments gesproken. Verder denk ik toch dat Antillianen liever naar Nederland komen om te studeren want dat is veel goedkoper dan in Amerika;)
Maar verder is tweetalig opgevoed worden geen probleem vind ik. Ik was vorige maand een weekend in Limburg voor een gala, en als je de locals daar hoort praten versta je er ook geen **** van. Het belangrijkste is gewoon dat iedereen Nederlands kan spreken en wat mensen thuis spreken moeten ze zelf weten.

Terug
Naar boven