MuscleMeat

Democratie in Belgie: coalitie in Hoboken onmogelijk door cordon

Strong80

Advanced Bodybuilder
Elite Member
Waardering
69
11/10/2006 - Hoboken gaat moeizame onderhandelingen tegemoet
Marc Van Muylem (sp.a), de uittredende districtsvoorzitter van Hoboken, roept alle partijen op om de kalmte te bewaren tot volgende week.

De oproep van Van Muylem komt er nadat dinsdag zowel de N-VA als de VLD te kennen gaven niet met de PVDA+ in een coalitie te willen stappen.

"Laat ons eerst praten met alle partijen vooraleer we tot conclusies komen", stelt Van Muylem. In Hoboken moeten alle partijen met elkaar in coalitie gaan, willen ze het Vlaams Belang, dat 10 van de 21 zetels behaalde, op de oppositiebanken houden. En net daar wringt het schoentje. N-VA en VLD willen niet weten van een coalitie met de PVDA+.

"Wij steunen nog liever een minderheidscollege, ook al wordt dat moeilijk besturen, dan dat we met de PVDA+ in coalitie gaan", stelt Bart Van Camp, N-VA-voorzitter in Hoboken.

"Ons gezond verstand zegt dat we niet met extreme partijen besturen, noch met linkse, noch met rechtse", stelt Van Camp waardoor een crisis heel dichtbij lijkt. "Die crisis was er al door de manier waarop de kiezer in Hoboken op 8 oktober de kaarten heeft geschud", repliceert Van Camp.

"Ik weet niet wat de N-VA bezielt", zegt Mie Branders, uittredend districtsraadslid van de PVDA in Hoboken. "Ik vind het heel gevaarlijk om met het precaire evenwicht dat nu op tafel ligt, zo'n uitspraken te doen", aldus Branders.

Districtsvoorzitter Van Muylem waarschuwt alle partijen. "Als men wil dat Hoboken onbestuurbaar wordt, moet men dit spelletje zeker verder spelen." Daarom wil hij iedereen oproepen de kalmte te bewaren. Volgende week zit hij opnieuw met VLD-Vivant en CD&V/N-VA aan tafel.
[Link niet meer beschikbaar]

Het is in Vlaanderen ondertussen zo ver gekomen dat het truckje om Vlaams Belang in de oppositie te houden, namelijk het samenklitten van de verliezers, nu niet meer lijkt te werken in Hoboken. Vlaams belang heeft er nu zoveel zetels dat alle andere partijen coalitie moeten vormen. Dit is echter een probleem aangezien het centrum rechtse NVA en het liberale VLD niet wensen samen te werken met de extreem linkse PvdA.

De democratie is weer ver te zoeken in België...

Is toch normaal, ik zou ook nooit in zee gaan met een rassistische partij. Zou konstant botsen. Liever niks dan...

• Topic Starter Topic Starter
Racistisch en denk je dat extreem links en de rest niet botst? Waarom denk je dat serieuze partijen weigeren samen te werken met pvda. Vlaams Belang is geen racistische partij, het is een partij die de waarheid spreekt en opkomt voor het Vlaamse volk, en dat is duidelijk te zien aan het aantal stemmen. Voor het geval je vergeten bent wat "democratie" betekend:

"staat waarin het volk regeert"

Dwz dat partijen niet moeten uitmaken wie er coalitie vormt of niet vormt, zonder rekening te houden met het volk. Nee dat houdt in dat het volk kiest welke partijen het voor het zeggen hebben. Als Vlaams Belang verkozen is, dan MOET het dus regeren, of jij dat nu leuk vindt of niet. En als je dat niet wilt als coalitiepartner dan moet je maar in een dictatuur gaan wonen, daar heeft het volk ook niets te zeggen. "Liever niks" is een zeer slecht argument. De gemeente moet altijd bestuurd worden, of denk je dat ze zichzelf wel bestuurt.

Laatst bewerkt:
Ok dus een fanatiek vlaams belang stemmer "StillStrong".

Dat andere partijen het vlaams belang boycotten heeft een reden weet je? Hoe meer extreem rechts met zn uitspraken zal komen "a la Anke Vandermeersch zo mooi haar middenvinger tegen vreemdelingen kan tonen" hoe meer haat er zal komen van vreemdelingen uit. Met die slogan van vroeger van "Eigen volk eerst" komt overeen met "Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken" en succes dat dat heeft want de meeste Vlamingen denken alleen aan zichzelf. Ik heb een hekel aan extreem rechts, en ook aan mensen die er op stemmen btw. Vlamingen zitten altijd maar te klagen en te zagen maar weten gewoon niet hoe goed het in Belgie is. Ik zou zeggen plan een vakantie naar Afghanistan of Irak en leer dan eens begrijpen waarom die mensen ten alle koste naar hier willen komen. Ik keur profiteurs van de Belgische belastingbetaler niet goed en weet ook dat vele vreemdelingen hier misbruik van maken. Maar Vlaams belang maakt goed misbruik van de andere partijen als ze een scheve schaats rijden want ze kunnen keer op keer zeggen: zie hoe die sukkels regeren. De dag dat zij zullen regeren... ik hou mn hart vast want dat wordt een ramp. Geef mij dan nog liever een dictatuur dan dat...

En dat je zegt dat Vlaams belang geen racistische partij is vind ik gewoon lachwekkend

hahaha hier wordt ik toch zo woest om .

de winnaars veranderen in verliezers

en de verliezers kunnen de kiezers recht in hun bek schijten door toch nog te besturen .

in belgie kan je beter je stembrief volschijten en in de minister zijn smoel wrijven , want je stem geven aan een partij heeft toch geen nut in dit land

a) het vb is opgericht door een nazi (karel dillen)
b) het vb is veroordeelt geweest voor racisme

1+2 = 3 :)

Go N-VA! Van Camp heeft gewoon gelijk, als die Branders niet snapt waarom men geen coalitie wilt vormen met een extreme partij is die gewoon hoeredom. Met extreem rechts mag het niet, maar met extreem links dan weer wel? b*ch please, rot op.

het volk kiest er toch voor om deze partij te laten besturen .
waarom spugen de politiekers van andere partijen in het gezicht van de kiezers . hebben 2 miljoen vlamingen stront in hun hoofd ?
zo lijkt het wel want ze behandelen de kiezers als een stuk vuil

Leer hoe politiek werkt, de stem van het volk zal pas gelden als 1 partij een absolute meerderheid haalt. Gelijk tijd om een hek om Belgie heen te zetten waarschijnlijk.

Als je ex vriendin je wilt kloten omdat je het hebt uitgemaakt en ze gaat naar politie en geeft je aan voor verkrachting, maar je word erna vrijgesproken. Wil je dan ook mensen horen zeggen dat je een verkrachter bent? :) ik denk het niet.
Vlaams Belang is vrijgesproken dus zaag er niet op.

Het Cordon is rechtvaardig...

Stel, je hebt 4 partijen en elks heeft 25% v/d stemmen en 1 partij is extreem rechts. Als de 3 niet-rechtse partijen hun stemmen samenleggen rechtvaardigen ze het cordon omdat wie op een zulke partij stemt ook akkoord gaat met het cordon..

75% stemt dan tegen het vlaams belang... Je kan het cordon ook zien als een gemeenschappelijk programmapunt.

Neemt niet weg dat het niet frustrerend is voor VB'ers... ;)

Ok dus een fanatiek vlaams belang stemmer "StillStrong".
Al jaren.

Dat andere partijen het vlaams belang boycotten heeft een reden weet je? Hoe meer extreem rechts met zn uitspraken zal komen "a la Anke Vandermeersch zo mooi haar middenvinger tegen vreemdelingen kan tonen" hoe meer haat er zal komen van vreemdelingen uit. Met die slogan van vroeger van "Eigen volk eerst" komt overeen met "Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken" en succes dat dat heeft want de meeste Vlamingen denken alleen aan zichzelf.
1. Ik ben het niet eens met het oude VB, wel met het nieuwe. En tja die middenvinger zie ik niet als racistisch, eerder als "jullie hebben genoeg met onze kloten gerammeld, wij gaan de criminaliteit onder allochtonen hard aanpakken".

En dat de meeste Vlamingen aan zichzelf denken vind ik een schandalige leugen. Vlaanderen is de meest democratische en solidaire staat van heel de wereld. Er gaan jaarlijks miljarden transfers naar Wallonie, men doet aan ontwikkelingshulp in Zuifd-Afrika en andere landen als Libanon (een land waar terroristen de baas zijn), men heeft het meest soepele vreemdelingenbeleid in heel de wereld etc etc ik kan zo blijven doorgaan.

Maar de Vlaming is geen idioot genoeg is genoeg, en ja Vlaanderen moet ook met de economie mee en kan niet de liefdadigheidsinstelling van Europa blijven spelen, terwijl belastingen bijna de hoogste in heel de wereld zijn.

Ik heb een hekel aan extreem rechts, en ook aan mensen die er op stemmen btw.
Ik heb ook een hekel aan extreem links en aan mensen die erop stemmen.

Vlamingen zitten altijd maar te klagen en te zagen maar weten gewoon niet hoe goed het in Belgie is.
HAHAHA waarom denk je dat het zo goed in in Vlaanderen? misschien omdat Vlamingen harde werkers zijn en beschaving hebben opgebouwd. Het enige wat hen nog tegenhoud om helemaal de perfecet staat te worden zijn de vreemdelingen die hier alles naar de klote helpen en de werkloosheid verhogen en profiteren van uitkeringen die van bedrijven moeten komen.

Ik zou zeggen plan een vakantie naar Afghanistan of Irak en leer dan eens begrijpen waarom die mensen ten alle koste naar hier willen komen.
Dat ze hun eigen land GVD opbouwen, wat denk je dat wij na de oorlog hebben moeten doen.

Ik keur profiteurs van de Belgische belastingbetaler niet goed en weet ook dat vele vreemdelingen hier misbruik van maken. Maar Vlaams belang maakt goed misbruik van de andere partijen als ze een scheve schaats rijden want ze kunnen keer op keer zeggen: zie hoe die sukkels regeren. De dag dat zij zullen regeren... ik hou mn hart vast want dat wordt een ramp. Geef mij dan nog liever een dictatuur dan dat...
Ok, jij bent officieel compleet gestoord.

En dat je zegt dat Vlaams belang geen racistische partij is vind ik gewoon lachwekkend
Er zitten racisten onder de kiezers, dat maakt het nog geen racistische partij.

Pertinente leugen. Karel Dillen - Wikipedia zie nergens staan dat het een Nazi was.

Zie http://forum.dutchbodybuilding.com/...iezingen-2006-a-77992/index2.html#post1417510

Wanneer gaan we extreem links veroordelen? Of is extreem dan plots wel weer goed?

En als VB dan toch met recht veroordeeld is, waarom mogen ze dan nog oppositie voeren en waarom kiezen zoveel Vlamingen ervoor? Zijn zeker allemaal nazi's? Dat hele proces was een klucht en een mislukte truck om de meest Vlaamse partij kapot te maken zodat de "traditionele" partijen hun eigen zinnetje zouden kunnen doen met de Vlaamse kiezer, jammer voor hen dat dat mislukt is.

1+2 = politieke spelletjes van de regering in samenwerking met een Franse en extreem linkse rechter.

Laatst bewerkt:
Het Cordon is rechtvaardig...

Stel, je hebt 4 partijen en elks heeft 25% v/d stemmen en 1 partij is extreem rechts. Als de 3 niet-rechtse partijen hun stemmen samenleggen rechtvaardigen ze het cordon omdat wie op een zulke partij stemt ook akkoord gaat met het cordon..
Om te beginnen is het VB in veel gemeenten geen 25% maar bezit het 50% van de zetels en zijn ze de grootste partij. En als jouw argument zou volgen dan heb je ook geen cordon nodig, want dan volg je gewoon de democratie, wat nu dus niet het geval is, heel rechtvaardig...

75% stemt dan tegen het vlaams belang... Je kan het cordon ook zien als een gemeenschappelijk programmapunt.
Ja die 25-40% van de stemmen in veel gemeenten gooien we dan maar in de vuilbak he. De enige die het cordon heeft gemaakt zijn de regeringen, het Vlaamse volk heeft er nooit om gevraagd. En als je de geschiedenis een beetje kent weet je dat het cordon het Vlaams Belang alleen sterker heeft gemaakt. Waarom denk je dat ze al jaren blijven groeien?

Neemt niet weg dat het niet frustrerend is voor VB'ers... ;)
Hoe denk je dat de Vlaamse kiezer zich voelt? +1.000.000 Vlamingen krijgen een regering die ze nooit gevraagd hebben. Leve de democratie, what a joke.

Damm, wanneer dringt er nou eens door bij sommigen hoe politiek werkt! Zonder absolute meerderheid ben je afhankelijk van coalities en het is aan de partijen zelf om tot een coaltie te komen waarmee te regeren valt. Als geen van de partijen wil regeren met het VB is een stem op het VB niet meer dan een stem op de oppositie.

We zijn in NL ook weer bijna aan de beurt.

Damm, wanneer dringt er nou eens door bij sommigen hoe politiek werkt! Zonder absolute meerderheid ben je afhankelijk van coalities en het is aan de partijen zelf om tot een coaltie te komen waarmee te regeren valt. Als geen van de partijen wil regeren met het VB is een stem op het VB niet meer dan een stem op de oppositie.
Dat wil ik best aannemen. Maar dan moet je wel rekening houden met de kiezer als er met de 'verliezers' geen coalitie mogelijk is.

Daarbij vind ik het cordon ondemocratisch hoe je het ook draait of keert.

Als er geen coalitie mogelijk is dienen er nieuwe verkiezingen te komen. Een situatie waar niemand bij gebaat, tot die tijd is een gemeente bestuurloos.

Maar laten we in godsnaam onze kalmte bewaren.

Om te beginnen is het VB in veel gemeenten geen 25% maar bezit het 50% van de zetels en zijn ze de grootste partij. En als jouw argument zou volgen dan heb je ook geen cordon nodig, want dan volg je gewoon de democratie, wat nu dus niet het geval is, heel rechtvaardig...

Ik ken m'n cijfers niet voor de volle 100%, maar ik durf er voor wedden dat het bijlange in geen enkele gemeente +50% van de stemmen heeft..

Ja die 25-40% van de stemmen in veel gemeenten gooien we dan maar in de vuilbak he. De enige die het cordon heeft gemaakt zijn de regeringen, het Vlaamse volk heeft er nooit om gevraagd.

Maar stemt er wel voor.. Als het zo'n schande zou zijn dan stem je toch gewoon tegen het cordon ? ;)

En als je de geschiedenis een beetje kent weet je dat het cordon het Vlaams Belang alleen sterker heeft gemaakt. Waarom denk je dat ze al jaren blijven groeien?

Denk jij dat je de enige bent die over deze "geheime" informatie beschikt? Wie weet nou niet dat VB een protestpartij is? Je doet net of je het warm water hebt uitgevonden met je uitspraak :p

Bovendien, geloof me dat die groei aan het stagneren is. In antwerpen zijn ze toch redelijk hard op hun bek gegaan deze keer..

Hoe denk je dat de Vlaamse kiezer zich voelt?

Klote... gans mijn familie stemt VB.. Maar langs de andere kant ben ik daar blij om dat ze niet krijgen wat ze willen. VB is een noodzakelijk kwaad. Belgie zondere VB is als een "tom zonder jerry".. En als VB ooit dan toch aan een ofr andere machtspositie komt, betekent dat een einde van het VB, en dat wil ik zelfs niet ;)

ik zie het probleem niet....

het VB heeft GEEN meerderheid, so what's the big fuzz?

Als ze een absolute meerderheid hadden, hadden ze gewoon kunnen regeren.
maar goed, stel dat er nieuwe verkiezingen nodig zijn, dan zijn er imo een aantal mogelijkheden:

-zelfde uitslag (als mensen tenminste stemmen met hun verstand): zelfde probleem, zou een aanfluiting worden in principe
-VB krijgt wél de absolute meerderheid, (imo ook een aanfluiting, maar goed, democratie is democratie)
-Bij een plots geheel andere uitslag heeft imo het stemmen aan 'nut' ingeboet; Politiek blijft imo een wereld van idealen, hou daaraan vast.

Terug
Naar boven