Begeleiding (wat is dit tegenwoordig soms nog?) of niet, een benzo blijft een benzo.
Velen die dit krijgen voorgeschreven krijgen geen enkele begeleiding van een arts en zodra het middel niet goed meer werkt word er gewoon nog een benzo extra bij gegeven en/of de dosis verhoogd.
Nu zal matig en incidenteel gebruik van benzo's in sommige gevallen voor de patient meer voordelen dan nadelen hebben.
Maar aangezien er hier in een slaapmiddel is voorgeschreven, met een doorslaper erbij, verwacht ik dat de klachten zodanig zijn dat het hier niet om incidenteel gebruik gaat (al zie ik er sommige artsen wel voor aan om direct 2 benzo's voor te schrijven).
Bij (zo goed als) dagelijks gebruik zou ik cannabis toch echt boven benzo's verkiezen.
Jaytjuh heeft het over roken, een manier van gebruik wat potentieel overmatig gebruik in de hand kan werken doordat bij het roken de effecten vrij snel opkomen, maar minder lang aanhouden dan bij oraal gebruik (effect komt langzamer op en houd veel langer aan). Minder pieken en dalen.
Overigens kan je niet praten over cannabis, als zijnde 1 vast product, zoals alcohol.
Er zijn veel verschillende soorten, met verschillende samenstellingen qua actieve stoffen, waardoor de medische toepasbaarheid eigenlijk zeer ruim is, zo lang je hebt uitgevonden welke soort, in welke dosering, het best voor welke kwaal genomen kan worden.
In Nederland worden benzo's ook wel eens voorgeschreven wanneer iemand wilt stoppen met cannabis, het tegenovergestelde kan ook, in Amerika zie je steeds meer mensen die van zware medicatie af proberen te komen met behulp van cannabis... omdat cannabis een heel groot deel van die medicatie kan vervangen en uiteindelijk veel minder negatieve effecten heeft voor de patient (lichamelijk en geestelijk) en voor hun omgeving