Fitness Seller

dextrose postworkout, niet noodzakelijk, wel toegevoegde waarde?

de Tank

Dutch Bodybuilder
Waardering
18
Lengte
1m78
Massa
78kg
Toen ik naast serieus trainen ook serieus met voeding bezig ging, heb ik veel veranderd aan mijn eetpatroon, maar ben ik nooit begonnen aan de dextrose of maltodextrine PostWO vanwege deze twee threads op dit forum eigenlijk:

http://forum.dutchbodybuilding.com/f9/mythe-wereld-halen-insuline-post-workout-niet-nodig-118625/

http://forum.dutchbodybuilding.com/f9/the-top-10-post-workout-nutrition-myths-47573/

Snelle suikers na de training zijn dus niet NOODZAKELIJK. Maar ik was me laatst weer een beetje aan het inlezen over het onderwerp en bedacht me dat er wel van verschillende kanten wordt beweerd dat ze niet noodzakelijk zijn, maar het feit dat ze mogelijk een toegevoegde waarde hebben, wordt niet onderuit gehaald eigenlijk.

Stel: ik eet in mijn eerste echte maaltijd na de training 20gr minder aan koolhydraten en ik neem in plaats daarvoor vlak na de training 20gr dextrose. Wat zou dat veranderen? Heeft het een toegevoegde waarde?

Je zou kunnen zeggen, er is geen verschil want netto krijg je hetzelfde in dezelfde e/k/v-verhoudingen binnen. Of; het heeft een toegevoegde waarde vanwege de insulinepiek en de directe antikatabole werking; of het is zelfs minder goed omdat koolhydraten uit rijst of pasta complexere koolhydraten zijn.

Met betrekking tot de insulinepiek, wat een belangrijke factor is om je lichaam anabool te 'maken', heeft het zeer zeker een toegevoegde waarde.

Edit\\

Insulin spike and dextrose:

Carbohydrates enter the blood stream as glucose and have to be either burnt as fuel for energy, stored in muscle cells as glycogen or stored in fat cells as triglycerides. As the glucose is in the blood stream the body stimulates the release of a carrier hormone insulin, which essentially, takes the glucose from the blood and determines where it is to be deposited.
Dextrose rates very high on the glycemic index meaning that it enters our system extremely fast and so stimulates a high insulin response very quickly. Insulin is a very anabolic hormone as it takes not only glucose to muscle cells, but proteins, amino acids and other essential nutrients such as creatine and glutamine etc.
Dextrose is particularly effective when mixed with creatine, whey protein and glutamine. The insulin spike created by dextrose will move nutrients from these other supplements into the muscle cells very fast.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Interessant, Lyle McDonald zegt dus koolhydraten + eiwit. In dit artikel staat precies het tegenovergestelde:

http://www.ergogenics.org/32.html

Extra eiwit zou zelfs een negatief effect hebben op de koolhydraten!

Ik ken dat stukje, maar in dat artikel wordt Lyle wel uitgeluld in de comments zeg:p. Heeft daarom ook de comments maar gesloten.:rolleyes:
Mijn zienswijze is dat dextrose na de training uberhaupt niet nodig mits je een flinke proteineshake neemt of een goede maaltijd voor het trainen hebt gehad. Het sprookje dat je insuline zo hoog mogelijk moet pieken is BS, kleine verhoging is al genoeg.

---------- Toegevoegd om 16:41 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:35 ----------

Interessant, Lyle McDonald zegt dus koolhydraten + eiwit. In dit artikel staat precies het tegenovergestelde:

http://www.ergogenics.org/32.html

Extra eiwit zou zelfs een negatief effect hebben op de koolhydraten!

Goed doorlezen!

Het combi-supplement bevatte 356 gram suikers en 106 gram eiwit
Bijna 2100 kcal in een postworkoutshake?! :eek:

De onderzoekers concluderen dat als sporters al voldoende eiwit binnen krijgen, het consumeren van extra eiwit geen zin meer heeft
Is dit iets nieuws?

Kijk ook eens naar de conclusie van de onderzoekers:

However, once individual protein requirements are met, energy content of the diet has the largest effect on body composition.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Dus je zou kunnen concluderen dat het eigenlijk niet veel uitmaakt of ik nu dextrose vlak na de training neem, of de kcal van de dextrose betrek bij mijn avondeten in de vorm van rijst of pasta oid? Wat is wijsheid?

Terug
Naar boven