Fitness Seller

Do or Don't..Hiit op nuchtere maag.

sjekoog

Competitive Bodybuilder
10 media-items
Waardering
169
Lengte
1m89
Massa
100kg
Vetpercentage
15%
Ik heb 's ochtends een klerehekel aan lang cardioën en wil iets aan mijn conditie gaan werken, ik moet 's ochtends wel echt gaan cardioën wil ik droger komen te staan...

Nu wil ik 's ochtends op nuchtere maag 25 tot 30 min hiit gaan doen(hardlopen). Ik pak voor de cardio 5gr bcaa's.

Do or don't...

Ik heb 's ochtends een klerehekel aan lang cardioën en wil iets aan mijn conditie gaan werken, ik moet 's ochtends wel echt gaan cardioën wil ik droger komen te staan...

Nu wil ik 's ochtends op nuchtere maag 25 tot 30 min hiit gaan doen(hardlopen). Ik pak voor de cardio 5gr bcaa's.

Do or don't...

Zou ik niet doen. Met HIIT heb je, juist die suikers nodig. Dus bij jouw geval doe je de HIIT teniet. Gevolg met nuchtere maag HIIT dan gaat je lichaam op een andere enerigebron over, te weten eiwitten, en die zitten in je spiermassa, en dat is natuurlijk zonde..

• Topic Starter Topic Starter
Zou ik niet doen. Met HIIT heb je, juist die suikers nodig. Dus bij jouw geval doe je de HIIT teniet. Gevolg met nuchtere maag HIIT dan gaat je lichaam op een andere enerigebron over, te weten eiwitten, en die zitten in je spiermassa, en dat is natuurlijk zonde..

Eerst glycogeen toch, daarna vet en na volkomen depletie toch pas spierglycogeen?

Eerst glycogeen toch, daarna vet en na volkomen depletie toch pas spierglycogeen?

"Eerst glycogeen toch, daarna vetverbranding" lijkt mij onwaarschijnlijk. Bij HIIT zijn de cardio sessie's kort (zeg ong 15 tot ong 20min) anders is HIIT onmogelijk vol te houden. En dus in de eeste 20min kan het lichaam nog niet over gaan op vetverbranding, en hierdoor gaat het alsnog over op "spierglycogeen verbranding".;)

Tijdens HIIT zelf verbrand je niet veel vet, het heeft een te hoge intensiteit hiervoor. Het meeste energie komt uit spierglycogeen en koolhydraten, en wanneer beiden op zijn kan er geen gebruik gemaakt worden van vet en dus gaat je lichaam spiermassa verbranden.

Gewoon eerst veel complexe koolhydraten binnenkrijgen en pas een tijd later HIIT doen (als de koolhydraten opgenomen worden, iets van 1 uur later).

lipo 6 X zou ik nemen :D lekker zweten

1. Er zal in de meeste gevallen voldoende glycogeen voorradig zijn voor de HIIT.
2. Een maag kan geen voeding opnemen Of je nu wel of niet net gegeten hebt, voor de energievoorziening maakt het geen fluit uit. Wel zorgt eten in je maag (en met name zoet eten in je mond) vaak voor een betere prestatie: je lichaam geeft het sein af dat er meer gepresteerd kan worden.

1. Er zal in de meeste gevallen voldoende glycogeen voorradig zijn voor de HIIT.
2. Een maag kan geen voeding opnemen Of je nu wel of niet net gegeten hebt, voor de energievoorziening maakt het geen fluit uit. Wel zorgt eten in je maag (en met name zoet eten in je mond) vaak voor een betere prestatie: je lichaam geeft het sein af dat er meer gepresteerd kan worden.

1. Mee eens, volgens mij zit er voor zo'n uur tot anderhalf uur glycogeen opgeslagen in de spieren, mits je voeding voldoende koolhydraten bevat. hiit zal grotendeels dit glycogeen gebruiken (misschien in de pauzes wat vet) omdat de sessie relatief kort duurt. Bij een koolhydraatrijk dieet hoef je je volgens mij dan ook geen zorgen te maken over aminozuurverbranding (evt spierafbraak).

2. Het maakt volgens mij wel wat uit of je voor de cardio wat gegeten hebt, aangezien dit voedsel niet door de maag maar wel door het begin van de darm al opgenomen wordt. De bloedglucose wordt hiermee aangevuld, zodat dit bij de cardio door het lichaam gebruikt kan worden. Het lichaam zal minder geneigd zijn om veel aminozuren te verbranden. Waarschijnlijk ook minder lichaamsvet, maar dat verlies je uiteindelijk toch wel door je negatieve energiebalans.
Bij een wat langere sessie is het wel aan te raden om minstens een uur van tevoren wat koolhydraten te eten.

@ Temujin

Over punt 2: je zult dan wel ruim vantevoren die koolhydraten tot je moeten hebben genomen. Deze tijd is natuurlijk afhankelijk van de snelheid van de koolhydraten. Een half uur vantevoren wat eten heeft dan geen zin volgens mij, of je moet een sportdrank nemen.

Ja, avondmaaltijd is kh-rijk en de cardio is dan de ochtend erna.
Ik denk dat je onmogelijk binnen 30 min spierverlies kunt hebben als je glyco-opslag nog vol is.

tenzij men op een low-carb dieet zit.

Ik dacht bloedsuikers.
Insuline echter remt vetverbranding :)

Dus conclusie:
Als je de dag ervoor hoog in kh hebt gezeten je voorraden voldoende gevuld zijn is het goed te doen, als je erg low-carb zit is het niet aan te raden.

Ga sowiezo elke ochtend(doordeweeks) low intensity cardioën, vrijdag refeed en dan zaterdagochtend Hiit omdat de mac mijn voorraadjes dan voldoende bijgevuld heeft :D

Ik had op ergogenics.org gelezen dat wanneer je je HIIT beperkt tot minder dan 3 kwartier het verlies aan spiermassa te verwaarlozen zou zijn. Kan het echter niet meer terugvinden. 20 tot 30 minuten HIIT in de ochtend zou dus zeker geen kwaad moeten kunnen.

Waarom nuchter..

Vreet dan 4 gekookte eieren ofzo, je hebt hierdoor een lekker vol gevoel in de maag en je neemt 0 gram suikers tot je.., dus geen insuline piek!
Ideaal voor ververbranden met ochtend cardio lijkt mij............

Waarom nuchter..

Vreet dan 4 gekookte eieren ofzo, je hebt hierdoor een lekker vol gevoel in de maag en je neemt 0 gram suikers tot je.., dus geen insuline piek!
Ideaal voor ververbranden met ochtend cardio lijkt mij............

Kan iemand dit onderbouwen, want ik ben mijzelf nu wat aan het verdiepen in cardio op nucthere maag en de onderzoeken lopen ver uiteen. Zelf doe ik het ongeveer zoals ironmind zegt. Ik doe geen hiit maar gewoon low intensity cardio voor zo'n 30 minuutjes en daarna neem ik dan mijn ontbijt. En is het dan onverstandig om bij dit ontbijt snelle koolhydraten als fruit te nemen?

low intense op nuchtere maag kan prima, maar HIIT 20 min lang betwijfel ik... je word er sowieso duizelig van en misselijk

kan gewoon, alleen als je gaat keto'en moet je uitkijken aan het einde van je week.

EN spiermassa verlies is overrated;).....

Terug
Naar boven