MuscleMeat

Doe ik het nu wel goed

Fandango006

Novice
Waardering
0
Twee maanden geleden ben ik eindelijk begonnen om wat aan mijn lichaam te doen. Ik woog toen 123kg (176cm) en nu 113kg. Dit verlies heb ik gehaald door minder te eten en gezonder, en niet meer dan 1500 cal per dag inname. Daarnaast ben ik ook fanatiek aan de cardio gegaan. In het begin 60min en in de tweede maand 75min. Cardio oefening was alleen lopen op interval - met heuvel op heuvel af en tussentijds 1-2min hardlopen tussen de heuvels.
Helaas verloor ik geen grammetje gewicht meer naar 5-6 weken sporten (ik ga minimaal 3xpw). Via googlen kwam ik erachter dat Krachttraining nog veel belangrijker was dan alleen cardio om gewicht te verliezen.
Met mijn sportinstructeur hebben we een Full Body schema gemaakt die er als volgt uitziet:
3 x pw trainen, om de dag
- 2 oefeningen borst 4x15
- 2 oefeningen benen 4x15
- 1 oefening rug 4x15
- 1 oefening schouders 4x15
- 1 oefening biceps 3x15
- 1 oefening triceps 3x15
- 1 oefening buik 4x15
- 45min cardio, lopen
Als ik de oefeningen doe dan pak ik het max aan gewicht wat ik kan doen. Ga van laag naar hoog.
Maar iemand op de sportschool zei dat ik voor gewichtsverlies (vetverbranding) beter een lager gewicht kan pakken en meer reps moet doen.
Wat denken jullie?

Max gewicht zou ik als beginelling zeker niet doen.

Laag gewicht icm met meer reps voor vetverbranding is al lang achterhaald.

Misschien is het ook handig om er bij te zetten welke oefening je juist voor welke spier gaat doen.

Alvast een gouden tip: zeker en vast wat compound oefening in je schema verwerken.
Dit zijn oefening die meerdere spiergroepen tegelijk aanspreken.

Twee maanden geleden ben ik eindelijk begonnen om wat aan mijn lichaam te doen. Ik woog toen 123kg (176cm) en nu 113kg. Dit verlies heb ik gehaald door minder te eten en gezonder, en niet meer dan 1500 cal per dag inname. Daarnaast ben ik ook fanatiek aan de cardio gegaan. In het begin 60min en in de tweede maand 75min. Cardio oefening was alleen lopen op interval - met heuvel op heuvel af en tussentijds 1-2min hardlopen tussen de heuvels.
Helaas verloor ik geen grammetje gewicht meer naar 5-6 weken sporten (ik ga minimaal 3xpw). Via googlen kwam ik erachter dat Krachttraining nog veel belangrijker was dan alleen cardio om gewicht te verliezen.
Met mijn sportinstructeur hebben we een Full Body schema gemaakt die er als volgt uitziet:
3 x pw trainen, om de dag
- 2 oefeningen borst 4x15
- 2 oefeningen benen 4x15
- 1 oefening rug 4x15
- 1 oefening schouders 4x15
- 1 oefening biceps 3x15
- 1 oefening triceps 3x15
- 1 oefening buik 4x15
- 45min cardio, lopen
Als ik de oefeningen doe dan pak ik het max aan gewicht wat ik kan doen. Ga van laag naar hoog.
Maar iemand op de sportschool zei dat ik voor gewichtsverlies (vetverbranding) beter een lager gewicht kan pakken en meer reps moet doen.
Wat denken jullie?

Ik hoop dat je nu wel wat meer eet dan 1500 cal/dag, dit is namelijk wel erg weinig! Doe je dit nog niet, geeft je sportinstructeur dan een schop onder zijn hol en zeg dat ie wat cursussen gaat doen over voeding. Je bent over die 2 maanden teveel gewicht kwijtgeraakt dan verwantwoordelijk is en meest wss was het meest spier ipv vet.

Dus iig je cal opvoeren en schoon eten verspreid over min. 6 maaltijden p/d. It all comes down to proper dieting baby!

Laatst bewerkt:
1500 is idd veel te weinig. Er wordt gezegd dat alles wat je meer dan een kilo afvalt per week, niet alleen vet is (spier) wat het jojo effect bevorderd. Ik ben met dezelfde doelstelling als jou bezig en heb veel baat bij idd compoundoefeningen, cardio (in de mix, lopen, x-trainer, steps, box/thai training etc) Veel afwisseling.

Als ik jou was, zou ik een stabilisatie dieet invoeren (om je metabolisme weer op pijl te krijgen) en dan langzaam gaan afvallen, niet meer dan 500 tot 750 gram per week. Geloof me, het is makkelijker vol te houden en je komt veeeeel minder snel op een plateau waarin je het opgeeft en alles weer aankomt (been there done that)

1500 is echt te weinig kerel, minimaal zou ik 2400/2600 kcal blijven eten, zeker op trainingsdagen.., 1000kcal erbij dus ;)

Succes :thumbs:

• Topic Starter Topic Starter
Thanks voor de vele reacties!
De meedere cals moet ik deze uit koolhydraten halen, brood-pasta-rijst-enz?

@Rabbit:
Mijn oefeningen zijn als volgt:
- Borst
Bench press - Dumbbell Fly's (dag 1)
Bench press incline - Dumbbell pullover (dag 2)
- Rug
Neck pull down (dag 1)
Seated row (dag 2)
- Schouders
Front raise (dag 1)
Shoulder press dumbbell (dag 2)
Benen
Calf raises (dag 1 en 2)
Leg press (dag 1 en 2)
Biceps
Barbell curl (dag 1)
Dumbbell curl (dag 2)
Triceps
lying ticeps extension (dag 1)
standing triceps extension (dag 2)
Buikspieren dag 1 en 2, apparaat.

Programma => dag 1 - rust - dag 2 - rust - dag 1 - rust - etc.

@reem 76 => waaraan voldoet een stabilisatie dieet ?

Thx voor jullie hulp!

Thanks voor de vele reacties!
De meedere cals moet ik deze uit koolhydraten halen, brood-pasta-rijst-enz?

@reem 76 => waaraan voldoet een stabilisatie dieet ?

Thx voor jullie hulp!

Meerdere Kcal haal je uit voeding in zijn algemeenheid, ik raad je aan om even naar de bieb te gaan om een boek over voeding te lenen. Er zijn ook e-books te krijgen over dit onderwerp en er word op dit moment ophef gemaakt over burn that fat and feed the muscle oid. Ik heb het zelf niet gelezen maar meerdere zijn er enthousiast over.

De stabilisatie periode na een periode van flink gewichtsverlies is om je spiermassa die je hebt verloren in het "crashdieet" weer aan te zetten. Dit doe je langzaam en met beleid en let goed op de voedingstoffen in relatie met de Kcal. Je wil immers niet dat je noeste arbeid verloren gaat. Je bouwt langzaam je Kcal op omdat je spieren kleiner zijn geworden en dus minder verbranden, je wilt dus gaan opbouwen en dus langzaam meer verbranden. Helaas gaat dit niet in een dag, dus vandaar de nadruk op langzaam.

Hoe je dit moet doen, staat in meerdere boeken over sportvoeding en kom je er niet uit. Ga dan een verwijzing vragen bij je huisarts voor een dieetist/te, vanuit de basisvergoeding krijg je, als je BMI (wat een onzin) hoger is dan 25, 7 keer vergoed. Deze kan je helpen en je in de juiste richting zetten.

Het voelt natuurlijk heel tegenstrijdig, maar je moet eten om vet te verbranden. Een kilo vet is ongeveer 9000Kcal en die krijg je er niet zomaar af, het lichaam is gemakzuchtig en zet liever spier om in energie omdat dit makkelijker is. Daarom is veelzijdige lichaamsbeweging zo belangrijk omdat je dan je spiermassa en dus je verbranding op pijl houdt. Dieeten/lijnen zonder is vragen om het jojo effect.

Dus in een notendop: zoek een boek of laat je door een goede dietist/te informeren.

PS: een door de verzekering vergoedde dieetist/te heeft minimaal een 4 jarige HBO studie gedaan en vraag erna bij je verzekering welke zij aanraden.

Als men over water drinken heeft, is dit alleen het water puur of reken je ook koffie -thee - fris mee in het aantal liters wat je per dag moet drinken?

Als men over water drinken heeft, is dit alleen het water puur of reken je ook koffie -thee - fris mee in het aantal liters wat je per dag moet drinken?

Ze hebben het over vloeistof en bij voorkeur water omdat je met andere vloeistoffen ook het een en ander binnenkrijgt. Koffie en thee drijft af en zijn niet mijn favoriete dranken om in de cut te gebruiken door hun eigenschappen. Maar dat is ieder voor zich.

Hoeveelheid: voor hier in NL minimaal 2 liter en in een cut minimaal 3 is mijn mening. Maar hangt ook een beetje af van je eigen schema en behoefte's. Ik voel mij heel goed met 3+ maar is wel ff eraan denken om te blijven drinken.
Maar als je genoeg leest en je laat informeren, ga je daar vast zelf een mening over krijgen

Ik ben nu 1 maand bezig met KT+45min cardio om de dag, dus 1 dag trainen - 1 dag rust - 1 dag trainen - 1 dag rust - etc.

Helaas ben ik in gewicht aangekomen ipv van af te nemen 113 kg => 115 kg. Mijn buik is wel afgenomen, maar in gewicht verlies had ik meer verwacht.

Op mijn voeding let ik ook goed op, 5/6 maaltijden per dag en zo gezond mogelijk. Wat ik wel doe is een blikje tonijn/sardientjes in olijfolie na training binnen werken voor de eiwitten. Verder zondig ik 1 x per week aan junk!

Wat is de verhouding tussen gewichtsverlies in vet en spieropbouw?

Helaas ben ik in gewicht aangekomen ipv van af te nemen 113 kg => 115 kg. Mijn buik is wel afgenomen, maar in gewicht verlies had ik meer verwacht.

Verhouding spier/vet weet je niet zolang je je vetpercentage niet meet. Misschien een idee om een huidplooimeter aan te schaffen of je vp% zo nu en dan ergens te laten meten.

Terug
Naar boven