AndroidHealthClinic

Dutchbatters ontvangen onderscheiding

ERNESTO M.

Dutch Bodybuilder
Waardering
0
Elf jaar na hun missie hebben de leden van Dutchbat III een onderscheiding gekregen. Minister van Defensie Henk Kamp (VVD) reikte de insignes maandag uit aan de militairen die in 1995 betrokken waren bij de val van de Bosnische enclave Srebrenica.

Dutchbatters ontvangen onderscheiding van Kamp
Voormalig Dutchbat-overste Karremans ontvangt onderscheiding van minister Kamp

Op de Johan Willem Frisokazerne in Assen waren ongeveer 500 van de 850 militairen van Dutchbat III aanwezig om de onderscheiding in ontvangst te nemen. De speciaal ontworpen draaginsignes vormen 'de voltooiïng van eerherstel van Dutchbat', aldus Kamp in een toespraak.

Dutchbat III had tot taak de moslimenclave Srebrenica te beschermen, toen Servische troepen met grote overmacht aanvielen en beloofde luchtsteun van de bondgenoten uitbleef. De Serviërs vermoordden daarop 7.000 mannelijke moslims uit de enclave.

Miskenning
Jarenlang zijn de Nederlandse militairen verantwoordelijk gehouden voor de val van de enclave, en ook tijdens de uitreiking demonstreerden Bosniërs in Assen én Den Haag tegen het verlenen van de onderscheiding.

Maar Kamp noemde het herinneringsteken 'een erkenning van een miskenning'. Hij wees op de onmogelijke missie die uitdraaide op 'een zwarte bladzijde in de naoorlogse geschiedenis van Europa'. 'U stond er alleen voor. U werd beschoten en gebruuskeerd door de Bosnisch-Servische strijdkrachten, die bovendien 55 collega's in gijzeling hielden,' zo memoreerde Kamp.

Naderhand vielen Dutchbat 'miskenning en onbegrip' ten deel, aldus Kamp. 'U werd met de nek aangekeken. Het is u - volstrekt ten onrechte - persoonlijk jarenlang aangerekend dat dutchbat niet bij machte was om de inwoners te beschermen.'

Ook de toenmalig commandant, luitenant-kolonel Thom Karremans, kreeg het insigne uitgereikt, en hield een toespraak. Hij zei te hebben getwijfeld over het aannemen van de onderscheiding. Maar 'uiteindelijk heb ik mijn gevoelens van waardering en bewondering voor de onmogelijke taak van de militairen laten prefereren.'

Vind het toch erg knap dat je na een verdoete missie toch onderscheiden wordt. Totaal respectloos tegenover de slachtoffers en nabestaanden...

Dat was natuurlijk niet de schuld van de Dutchbatters zelf. Welk mandaat hadden ze dan? Erg treurig wat daar is gebeurd maar de schuld ligt voor het grootste gedeelte bij de Serven en ook voor een groot gedeelte bij de VN.

• Topic Starter Topic Starter
Dat was natuurlijk niet de schuld van de Dutchbatters zelf. Welk mandaat hadden ze dan? Erg treurig wat daar is gebeurd maar de schuld ligt voor het grootste gedeelte bij de Serven en ook voor een groot gedeelte bij de VN.

Klopt, het is natuurlijk de schuld van Serviers, VN en ook van de Bosnische moslims zelf, ze haddan het nooit zover moeten laten komen. Maar de dutchbat heeft helemaal niks gedaan om het volk te beschermen (wat wel hun taak was), en dat ze daarvoor nu een onderscheiding krijgen is respectloos.

Is toch wel vreemd dat in het rest van de wereld de dutchbat als een van de schuldigen wordt gezien en in NL dat beeld helemaal niet bestaat...

De rest van de wereld? Je bedoelt degenen die de schuld afschuiven op een onderdeel dat geen enkel mandaat had.

Dan is de genocide in Ruanda zeker ook de schuld van degenen die waren gelegerd? Die VN-soldaten daar deden namelijk ook niets, tot grote frustratie van hunzelf.

De Serven hebben die mensen vermoord, niet de dutchbatters, maar een medaille vind ik niet kunnen met het oog op de nabestaanden. Ik kan me voorstellen dat men hier met verbijstering naar kijkt. Overigens verwijt ik de dutchbatters ook niets.

De soldaten voeren enkel uit wat de politiek van hun verlangt. En zoals gezien in de docu over afghanistan trekt dat nog steeds op niets.

De rest van de wereld? Je bedoelt degenen die de schuld afschuiven op een onderdeel dat geen enkel mandaat had.

Dan is de genocide in Ruanda zeker ook de schuld van degenen die waren gelegerd? Die VN-soldaten daar deden namelijk ook niets, tot grote frustratie van hunzelf.

Nee, de rest van de Bosnische (van alle 3 kanten) slachtoffers wordt toch ook niet afgeschoven op andere VN-soldaten/missies.

Het probleem hier is dat Srebrenica een "safe area" was:
The United Nations had previously declared Srebrenica a UN protected "safe area", but they did not prevent the massacre, even though 400 armed Dutch peacekeepers were present at the time.

Ik vind trouwens nog steeds dat er koppen moeten rollen. Ga er volledig bewapend heen of ga niet. De eindverantwoordelijken verdienen oneervol ontslag.

de verantwoordelijken zijn de regeringsleiders/vertegenwoordigers in de VN.

ik vind het overigens ook niet kunnen, deze onderscheiding. Is het niet zo dat er ernstig tekort is geschoten in de nazorg bij deze militairen? Dat was een betere 'pleister op de wonde' geweest.

het is allemaal de schuld van DIE andere.

Ik zag net een fragment van het nieuws waarin een demonstrant aangaf dat de dutchbatters de mensen van Srebrenica zelfs hun laatste kleine wapens in beslag hebben genomen. Kan me toch wel voorstellen dat je dan enigszins verwonderd staat te kijken als ze daar dan een lintje voor krijgen. :o

Ik zag net een fragment van het nieuws waarin een demonstrant aangaf dat de dutchbatters de mensen van Srebrenica zelfs hun laatste kleine wapens in beslag hebben genomen. Kan me toch wel voorstellen dat je dan enigszins verwonderd staat te kijken als ze daar dan een lintje voor krijgen. :o

Wat daar is gebeurd weten alleen de mensen die er rechtstreeks mee te maken hebben gehad.

Hetzelfde gebeurt nu in Afghanistan, besluiteloosheid wat hoogtij viert.

Als er een actie moet worden ondernomen, dienen ze dit eerst in Den Haag te vragen, die spelen het weer door etc etc etc enna drie weken krijgen ze pas antwoord. Ja dan is de vogel natuurlijk allang weer gevlogen.

Het is om moedeloos van te worden, onduidelijke orders, commandanten die onzeker worden terwijl als je onder vuur wordt genomen je maar misschien een aantal sec. hebt om een beslissing te nemen.

Als ze niet zo aan handen en voeten waren gebonden was de Taliban allang uitgeroeid. En daarmee een broeinest van terroristen minder

Vind het toch erg knap dat je na een verdoete missie toch onderscheiden wordt. Totaal respectloos tegenover de slachtoffers en nabestaanden...

@$#!^!&^! Deze reactie is respectloos tegenover deze veteranen! Sorry hoor, maar wie ben jij om hierover zo onnadenkend over te oordelen?

@$#!^!&^! Deze reactie is respectloos tegenover deze veteranen! Sorry hoor, maar wie ben jij om hierover zo onnadenkend over te oordelen?

Iemand die uit de buurt van Srebrenica komt en die veel mensen daar vandaan kent en sommige zijn nu dood. Wat ik over deze 'veteranen' heb gehoord van mensen die ze daar mee hebben gemaakt wil jij niet horen. Ze worden met Serviers vergeleken, alleen maar slechte verhalen. Ik ben het hoofdkwartier van de Dutchbat daar geweest, en wat ze daar op de muren hebben geschilderd/geschreven gaat te ver!

Dus shut the **** up!

Ik vind dat ik nog dat ik mild ben over deze 'veteranen' van jou.

Tuurlijk kan je het de dutchbatters niet kwalijk nemen
Maar een ****ing medaille...dat kan ook alleen maar in nl?
Ontslaan die lijpo, omsmelten van die medaille omwisselen in cashen opsturen naar srebenica
En die veteranen een schadevergoeding voor he degene die eronder hebben geleden

Achterlijke al die onderscheidingen, lintjes en andere ego versieringen.
Walgelijk die Persoonsverheerlijking.
Iemand die ondanks zijn angst ingrijpt in gevaarlijke situaties is een held.
Maar een held ben je uit je hart en zo'n lintje zegt helemaal niks.
Kan me voorstellen dat nationaliste smullen van al die onderscheidingen. :D

Ik zou me helemaal kapot schamen om een medaille op te halen en je hebt niks gedaan.

het is geen medaille,

het is een onderscheiding, groot verschil.

En zou jij wel wat doen? met in je achterhoofd dat je tegenover 3x zoveel man staat, met zwaardere wapens, en nog is de kans dat je de cel indraait omdat je geen orders hebt om te schieten?

ik denk dat deze mannen zeker respect verdienen en de fout hogerop gezocht moet worden.

met dat laatste ben ik het volledig eens.

Terug
Naar boven