AndroidHealthClinic

Dutchbatters ontvangen onderscheiding

het is geen medaille,

het is een onderscheiding, groot verschil.

En zou jij wel wat doen? met in je achterhoofd dat je tegenover 3x zoveel man staat, met zwaardere wapens, en nog is de kans dat je de cel indraait omdat je geen orders hebt om te schieten?

ik denk dat deze mannen zeker respect verdienen en de fout hogerop gezocht moet worden.

Eens.

Wat ik van documentaires heb gezien is dat de dutchbatter simpelweg niet het materieel en de mogelijkheden hadden om de aanval af te wenden. Ze hadden gevraagd om luchtsteun die ze niet hebben gehad. Dan zit je als ratten in een val en dan kan je niks doen. Het probleem zit hoger en niet bij de soldaat zelf hoe triest de gevolgen waren. De dutchbatter kan je niet hierop aanspreken.

Je kan ze niets verwijten, maar een onderscheiding is weer het andere uiterste. Die hoor je niet te krijgen na een zo compleet mislukte missie.

Iemand die uit de buurt van Srebrenica komt en die veel mensen daar vandaan kent en sommige zijn nu dood. Wat ik over deze 'veteranen' heb gehoord van mensen die ze daar mee hebben gemaakt wil jij niet horen. Ze worden met Serviers vergeleken, alleen maar slechte verhalen. Ik ben het hoofdkwartier van de Dutchbat daar geweest, en wat ze daar op de muren hebben geschilderd/geschreven gaat te ver!

Dus shut the **** up!

Ik vind dat ik nog dat ik mild ben over deze 'veteranen' van jou.

Aangenaam, hier spreekt een trotse Nederlandse Militair die de zaak van een andere kant heeft gehoord. Mijn medeleven gaat uit naar de slachtoffers en familie. Ik ben echter van mening dat de Dutchbatters geen blaam treft en dat de val van de enclave niet te voorkomen was.
Er is op hoog niveau een spel van handjeklap gespeeld. De media hebben helaas niet zo'n mooi beeld geschetst van de Dutchbatters en hebben daarmee ook voor een groot deel de negatieve publieke opinie bepaald.

Je mag dan "nog mild" zijn over deze veteranen, ik had wel eens willen zien wat jij onder dezelfde omstandigheden met hun beperkte middelen en hun beperkende "rules of engagement" had gedaan.

Met 2hard2die eens. Die gasten deden gewoon hun werk, zonder dat ze enig mandaat hadden. Denk niet dat ze zich prettig zullen voelen nu ze weten dat er onder hun ogen een voorbereiding voor een bloedbad werd uitgevoerd.

Zie het aantal gevallen dat totaal geflipt is terug gekomen uit voormalig Joegoslavie. Daar naartoe gestuurd als vredesbewakers, maar van hogerhand geen enkel handvat gekregen om tot actie over te gaan.

• Topic Starter Topic Starter
Aangenaam, hier spreekt een trotse Nederlandse Militair die de zaak van een andere kant heeft gehoord. Mijn medeleven gaat uit naar de slachtoffers en familie. Ik ben echter van mening dat de Dutchbatters geen blaam treft en dat de val van de enclave niet te voorkomen was.
Er is op hoog niveau een spel van handjeklap gespeeld. De media hebben helaas niet zo'n mooi beeld geschetst van de Dutchbatters en hebben daarmee ook voor een groot deel de negatieve publieke opinie bepaald.

Je mag dan "nog mild" zijn over deze veteranen, ik had wel eens willen zien wat jij onder dezelfde omstandigheden met hun beperkte middelen en hun beperkende "rules of engagement" had gedaan.

Ach waar ben je trots op man? Andere kant?

En de val van de enclave had voorkomen kunnen worden, maar alleen door Bosnische moslims. Maar het lijkt afgesproken werk te zijn...

Voor de rest heb je gelijk dat de schuld niet bij de individuele dutchbatter te zoeken valt, maar ze hadden veel meer kunnen en moeten doen dan wat ze gedaan hebben! Dus dat maakt ze medeverantwoordelijk, maar niet schuldig.

Ach waar ben je trots op man? Andere kant?

En de val van de enclave had voorkomen kunnen worden, maar alleen door Bosnische moslims. Maar het lijkt afgesproken werk te zijn...

Voor de rest heb je gelijk dat de schuld niet bij de individuele dutchbatter te zoeken valt, maar ze hadden veel meer kunnen en moeten doen dan wat ze gedaan hebben! Dus dat maakt ze medeverantwoordelijk, maar niet schuldig.

waarom ben jij niet daar om je thuisland weer op te bouwen?

Heeft iemand laatst die documentaire Bagdad ER op de TV gezien... nu is dat Irak, en zijn dat Amerikanen, maar toch die jongens (m/v) gaan wel naar dergelijke gebieden en riskeren hun leven in een poging een conflict te beteugelen. Alleen daarom al vind ik het stuk voor stuk helden en een onderscheiding lijkt me dan ook op zijn plaats.

Ik herinner me nog dat de uitzending ter sprake kwam toen ik nog in dienst zat en ik weet wel dat ik geweigerd had als ik daar heen had gemoeten. Zonder duidelijke taak en geschikt "gereedschap" was de hele missie in mijn ogen van het begin af aan te moeilijk om te slagen gezien de omstandigheden.

waarom ben jij niet daar om je thuisland weer op te bouwen?

Waarom ben jij geboren? Was ook geen goed idee he.....

Nee, als ik klaar ben met studeren dan ga is zo snel mogelijk terug. Ik zit er nu al ong. 25% van het jaar, en voordat je met de volgende vraag komt, ja ik heb bijna hele oorlog meegemaakt.

Prachtig land Nederland, maar 'daar' is 'leef' je meer.....

"Erkenning van miskenning" zegt mij genoeg. Kunnen "tegenstanders" wel lopen te huilen hier, maar de reden waarvoor ze deze onderscheiding krijgen, zegt genoeg.
Ik ben er, gelukkig, niet geweest, maar ik neem mijn petje af voor deze militairen.
En degenen, die met hun vingertje wijzen, hebben waarschijnlijk niet actief deelgenomen aan deze oorlog, want anders hadden zij het uiteraard allemaal veel beter gedaan.........

Waarom ben jij geboren? Was ook geen goed idee he.....

Nee, als ik klaar ben met studeren dan ga is zo snel mogelijk terug. Ik zit er nu al ong. 25% van het jaar, en voordat je met de volgende vraag komt, ja ik heb bijna hele oorlog meegemaakt.

Prachtig land Nederland, maar 'daar' is 'leef' je meer.....

Even een vraagje; je hebt eigenlijk niet zoveel op met de Nederlandse maatschappij, maar je geniet wel van ons onderwijs. Is dat dan met een idealistisch doel, om later je geboorteland te helpen opbouwen?

Even een vraagje; je hebt eigenlijk niet zoveel op met de Nederlandse maatschappij, maar je geniet wel van ons onderwijs. Is dat dan met een idealistisch doel, om later je geboorteland te helpen opbouwen?

Hoe kom je erbij dat ik niet veel met de Nederlandse maatschappij heb? Als er iemand goed geintegreerd is dan ben ik het wel en neem volop deel aan deze maatschappij, dus hoe kom je erbij? En ik betaal gewoon belasting en collegegeld dus dan mag ik gewoon ook deelnemen aan NL onderwijs toch?

Idealistisch doel, hmm nee niet echt. Daar heb je gewoon meer mogelijkheden als je wilt ondernemen en heb ik er hele goede contacten, en zoals ik al zei is de kwaliteit van leven daar hoger, hier is het goed, heb het echt enorm naar mijn zin maar je hebt altijd baas boven baas.

Hoe kom je erbij dat ik niet veel met de Nederlandse maatschappij heb? Als er iemand goed geintegreerd is dan ben ik het wel en neem volop deel aan deze maatschappij, dus hoe kom je erbij? En ik betaal gewoon belasting en collegegeld dus dan mag ik gewoon ook deelnemen aan NL onderwijs toch?

Idealistisch doel, hmm nee niet echt. Daar heb je gewoon meer mogelijkheden als je wilt ondernemen en heb ik er hele goede contacten, en zoals ik al zei is de kwaliteit van leven daar hoger, hier is het goed, heb het echt enorm naar mijn zin maar je hebt altijd baas boven baas.
Ik heb blijkbaar een verkeerde interpretatie gemaakt adhv je posts. Overigens baseer ik mijn interpretatie absoluut niet op jouw mate van integreren, want ik ken je niet eens en verder beweer ik ook nergens, dat je geen belasting betaalt of geen recht zou hebben op onderwijs hier.
Ik vroeg het me gewoon af, omdat je zo stellig postte, dat je na je studie weg zou zijn hier.
Ik kan het overigens goed begrijpen, dat je daar betere kansen hebt om te slagen als zelfstandig ondernemer en ik wil je daar veel succes bij wensen.

Ok je krijgt je zin, alleen is Nederlands geen rijke taal dus vertalingen zuigen dan ook.

Komt ie dan:
Niemand kan ons wat maken, sterker dan het lot zijn we, ons haten is het enigste wat ze kunnen, zij die ons niet mogen!!

Nou het gaat er niet om of ik mijn zin wil hebben hoor :rolleyes: Ik was gewoon benieuwd wat het zou betekenen.

Wellicht iets teveel eer voor de Dutchbattyboys.

befehl ist befehl :cool:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

whehehehe

Wellicht iets teveel eer voor de Dutchbattyboys.

En waaróm vind je dat?
Het is geen onderscheidng voor heldendaden, maar slechts een insigne die bijna standaard wordt uitgegeven aan militairen die terugkeren van uitzendingen.
Tijdens uitzendingen beleven veel militairen ingrijpende, soms zelfs traumatische ervaringen die hun verdere leven kunnen beheersen.
Het is naar mijn mening een bevestiging voor deze jongens dat zij naar eer en geweten (en binnen hun beperkte macht en middelen) hebben gehandeld.
Ik leef mee met de nabestaanden van de omgebrachte mensen,
maar zou ook nooit in de schoenen van de blauwhelmen willen staan,
die daar met hun zielige proppenschieter en hun beperkte rules of engagement (waardoor men niet mocht schieten tenzij er gericht op hén geschoten werd) tegenover een vol bewapend leger kwamen te staan.

Terug
Naar boven