AndroidHealthClinic

Eerste zelfbouw pc - bevindingen en foto's

Big-T

Humongous Ruler
Founder
R.I.P.
50.000 berichten 10.000 berichten
Waardering
3.208
Tijdje geleden had ik reeds gepost over het zelf bouwen van mijn nieuwe pc. Na lang wachten op onderdelen nu toch eindelijk klaar.

Korte verslag:

Onderdelen uitpakken

Lang moeten wachten maar de bestelling met onderdelen uit Duitsland staat eindelijk voor de deur. Alles uitgepakt en klaar om te monteren:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

De videokaart was niet de juiste, heb er nog even op moeten wachten uiteindelijk de juiste ontvangen:

Ok tijd om te beginnen, alleen waarmee? Gelukkig heeft centaur al de nodige ervaring en heeft me goed geholpen.

Plaatsen van CPU en koelbox

Dat gaat vlot, even is het zoeken naar de juiste hoek maar dan valt de AMD X2 3800 vlot in de socket:

Oef, nu nog de koelbox met fan, dat gaat met klemmetjes, even twijfel ik om door te drukken want er zit veel druk op, maar centaur verzekerd me dat dit normaal is dus druk ik door. Gevolg: heel MB gebroken... hehe nee, dat was om centaur op stang te jagen ;) Het past als gegoten:

Plaatsen geheugen

Dat lijkt eenvoudig en praktisch gezien is het dat ook. Maar ze zaten dus heel de tijd verkeerd. Pas vandaag merk ik dat DDR400 pairs op dit MB vlak naast elkaar moeten en niet in DIMM 1 & 3. Bij het opstarten staat er nu dual channel 128 bit, alles ok dus.

Moederbord in behuizing

Centaur legt uit dat ik eerst de koperen buisjes (in mij geval inox denk ik) in de schroefgaten moet draaien. Alleen weet je niet welke gaten en moet je goed kijken welke overeen komen met het gebruikte MB. Beetje lastig maar het lukt.

Voeding en bedrading

Dit ging minder vlot. De voeding blijkt huge te zijn, zo groot dat het zelfs nipt is in deze stacker behuizing. Uiteindelijk kan ik de fan afscherming wat indrukken en de voeding er langzaam inschuiven. Kwestie van vastschroeven en klaar. De bedrading is eenvoudig: ik sluit gewoon alles aan wat ik kan vinden. Maar later merk ik dat de voedingsfan enorm veel lawaai maakt. Wat blijkt je mag de extra fan stekker niet aansluiten op het mb anders kan de voeding niet meer de eigen snelheid van de fan regelen en draait deze op max speed, wat veel teveel lawaai maakt en nergens voor nodig is.

HD en DVD

Het plaatsen gaat heel vlot, heb geen tools nodig in deze behuizing voor de dvd. Alleen de hd is wat meer werk, die zit apart achter een grote fan en dus moet je eerst alles demonteren, maar ook dat gaat vlot.

Vervolgens enkel nog de bedrading van de front schakelaars op de juiste plaats aansluiten (tip: let niet op de aangeduide kleuren want die kloppen voor geen meter!) en ik ben klaar.
Op dit moment heb ik nog geen grafische kaart, en dus geen beeld, maar uit nieuwsgierigheid zet ik m aan: alles werkt, oef, een hele opluchting:o

Grafische kaart

Die kwam dus later binnen, kwestie van in pci e slot te drukken en vastzetten. Alleen, wat jammer dat de achterkant naar boven wijst, terwijl daar niets aan te zien is???

Ben zeer tevreden over het resultaat: een robuuste, krachtige pc, voor een zeer democratische prijs, en de voldoening dat je alles zelf hebt gedaan. Zeker een aanrader als je er de tijd voor hebt :)

Is dit nu de server dan?

Big_T zei:
Grafische kaart

Die kwam dus later binnen, kwestie van in pci e slot te drukken en vastzetten. Alleen, wat jammer dat de achterkant naar boven wijst, terwijl daar niets aan te zien is???
mijn videokaart heeft 2 ventilatoren dr op...als bovenkant naar boven zou wijzen komt dr allemaal stof in die ventilatoren...
verbaast me trouwens elke keer weer hoeveel stof dr in mn kast zit...

Wat grafische kaart is het, ik zie dat ze van nvida is, ik gok een 7800GT

Big_T zei:
Ben zeer tevreden over het resultaat: een robuuste, krachtige pc, voor een zeer democratische prijs, en de voldoening dat je alles zelf hebt gedaan. Zeker een aanrader als je er de tijd voor hebt :)
Met een beetje hulp. :D

je moet eigenlijk je moederboard omdraaien kan als het goed is bij coolermaster stacker en dan gaat het fannetje van je videokaart niet zo snel kapot omdat je fannetje nu in ze lagers hangt stille tip ;-)

• Topic Starter Topic Starter
Yzord zei:
Eh...nee?
davy1010 zei:
Wat grafische kaart is het, ik zie dat ze van nvida is, ik gok een 7800GT
6800GT
Centaur zei:
"Gelukkig heeft centaur al de nodige ervaring en heeft me goed geholpen."

;)
Bravo2 zei:
je moet eigenlijk je moederboard omdraaien kan als het goed is bij coolermaster stacker en dan gaat het fannetje van je videokaart niet zo snel kapot omdat je fannetje nu in ze lagers hangt stille tip ;-)
Omdraaien? Ik denk dat je BTX bedoeld, maar dit is een ATX MB. Lijkt me dus niet mogelijk.

linkje naar de winkel trouwens ;)

hoeveel pleuros was alles?

EEEy Big_T zo moeilijk is een computer bouwen toch niet ;) naja als je er niet in opgeleid bent, 1 tip als je zelf een computer bouwt ben je 10x goedkoper uit als dat je er 1 volledig koopt. Maar is wel leuk he als je hem dan eenmaal aan het draaien hebt en alles werkt naar behoren. :)

Tjalle zei:
EEEy Big_T zo moeilijk is een computer bouwen toch niet ;) naja als je er niet in opgeleid bent,
Valt goed mee, eens je het eens gedaan hebt ken je de basics.

1 tip als je zelf een computer bouwt ben je 10x goedkoper uit als dat je er 1 volledig koopt.
10x wat overdreven maar deze pc zou toch wel een pak meer hebben gekocht, ik schat het op 500 euro verschil. Heb ook de btw kunnen verminderen omdat iemand waarmee ik samenwerk een bedrijf heeft.

Maar is wel leuk he als je hem dan eenmaal aan het draaien hebt en alles werkt naar behoren. :)
Yep, en veel leuker dan zon winkel-pc wat je bovendien later maar matig kan upgraden.

Voor een stillere pc kun je de moederbord fan misschien wel vervangen door een koelblokje. Ik had zelf een 2e handse pc gekocht en daar was het MB-fannetje ook vervangen door een koelblokje... weer wat minder ruis op de achtergrond.

Nu nog overclocken?

en wat voor scherm heb je eraan hangen?

Ik had een mooie 24 inch tft gezien op tweakers, rond de 750 euro... :)

leuke pics! ben benieuwd naar je overklokresultaten, 2 naar 2.4 moet haalbaar zijn. 2x prime95 starten (door 1 prime95.exe bijv te hernoemen naar prime95b.exe) en maar crunchen.

1 core van mijn x2 haalde nl 2.5, de ander 2.4

Naja die 10x is ook wel overdreven, als je goed je ogen open doet dan kun je goedkoper uit zijn :) dat is wat ik bedoelde

Nou .. als ik ooit pc's te koop zie staan voor 300-400 euro. dan kan ik, ook al zou ik die onderdelen overal zelf los kopen, écht niet onder de 400 euro komen.

Ik denk dat wanneer je in een wat hogere prijsklasse zit wel wat euro's kan besparen, maar 500 euro inbouwkosten lijkt me sterk :)

Je eigen pc bouwen is gaaf, maar ik heb op m'n stage paar jaar terug gemiddeld 10 pc's per dag gebouwd en dat gaat érg vervelen op een gegeven moment.

@T: leuk pctje, kwaliteitspul iig :) veel plezier ermee !

Ziet er goed uit bro, motiveert mij ook meteen om er eentje zelf te bouwen ;)

Fantastisch. Ik werd er de laatste keer helemaal gek van. :D :D Ben blij dat alles het doet. Watvoor merk kast heb je eigenlijk aangeschaft?

BadMF zei:
Voor een stillere pc kun je de moederbord fan misschien wel vervangen door een koelblokje. Ik had zelf een 2e handse pc gekocht en daar was het MB-fannetje ook vervangen door een koelblokje... weer wat minder ruis op de achtergrond.
Hij is vrij stil nu eigenlijk, en dat met 7 fans totaal. 's Nachts zet ik m sowieso toch altijd uit :)

Niet aan mij besteed, kan er nu alles uithalen wat ik nodig heb :)

en wat voor scherm heb je eraan hangen?

Ik had een mooie 24 inch tft gezien op tweakers, rond de 750 euro... :)
Heb nog steeds mijn 6 jaar oude iiyama 22" CRT met platte beeldbuis eraan hangen. Best een goed beeld, goede diepte en contrast. Het is alleen niet zo mooi als een tft lcd natuurlijk, en vrij lomp. Maar om nu meteen veel geld uit te geven aan iets dat je niet direct nodig hebt...

ParadiseFold zei:
Fantastisch. Ik werd er de laatste keer helemaal gek van. :D :D Ben blij dat alles het doet. Watvoor merk kast heb je eigenlijk aangeschaft?
Is een Cooler Master Stacker. Ik wilde iets dat de tijd kon doorstaan, geen plastic rommel of licht materiaal dus :)

verkijk je niet op de kwaliteit van een iiyama scherm hoor. Ik denk dat je toch een behoorlijk prijzige TFT moet kopen wil je de kwaliteit evenaren.

Terug
Naar boven