AndroidHealthClinic

Ehm.. hoe eigenlijk?

Welke oefeningen zouden dan wel nut hebben? Zowel gewichten als natural oefeningen?

Heb ik eigenlijk al benoemd in een van m'n vorige posten. Alle basis oefeningen zoals het squatten, deadliften, bankdrukken, voorslaan, ben-over-rows, alle overhead presses maken je sterk. Ondersteunede oefeningen kan je mooi zwakke punten mee aanpakken of details verbeteren. Althans, zo denk ik erover..

• Topic Starter Topic Starter
Squat, bench press, deadlift, power clean, chin-up en overhead press (+varianten uiteraard) en dan kom je er wel.

Dus die oefeningen met een hoog gewicht en daarom redelijk weinig reps zorgt voor kracht? Gebruik je dan ook die bouwmethode van steeds meer gewicht per set maar steeds minder reps per set?

Dus die oefeningen met een hoog gewicht en daarom redelijk weinig reps zorgt voor kracht? Gebruik je dan ook die bouwmethode van steeds meer gewicht per set maar steeds minder reps per set?

Wat zijn je huidige krachtstats?

Als je wil beginnen met kracht-gericht te trainen, maar niet zo goed weet hoe het allemaal werkt, dan kan je geen beter begin hebben dan Starting Strength van Mark Rippetoe. Lees onderstaande link eens helemaal door, pas het toe, drink veel melk, en over een drietal maanden weeg je 15kg zwaarder en ben je dubbel zo sterk als nu.
http://startingstrength.wikia.com/wiki/FAQ

Wat zijn je huidige krachtstats?

Als je wil beginnen met kracht-gericht te trainen, maar niet zo goed weet hoe het allemaal werkt, dan kan je geen beter begin hebben dan Starting Strength van Mark Rippetoe. Lees onderstaande link eens helemaal door, pas het toe, drink veel melk, en over een drietal maanden weeg je 15kg zwaarder en ben je dubbel zo sterk als nu.
http://startingstrength.wikia.com/wiki/FAQ

Bedankt voor de link =) Ik zal het eens lezen. Maar als ik 15kg zwaarder word is het vet =P Dat moet ik niet hebben.

EDIT: Hmmm, ik weet niet in hoe verre in dat trainingsschema wel moet geloven. Hij zegt dat je keihard door moet trainen als je spierpijn hebt. Mij werd altijd verteld dat je bij spierpijn juist rust moet nemen om je spieren weer op te laten bouwen?

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de link =) Ik zal het eens lezen. Maar als ik 15kg zwaarder word is het vet =P Dat moet ik niet hebben.

EDIT: Hmmm, ik weet niet in hoe verre in dat trainingsschema wel moet geloven. Hij zegt dat je keihard door moet trainen als je spierpijn hebt. Mij werd altijd verteld dat je bij spierpijn juist rust moet nemen om je spieren weer op te laten bouwen?

Ondervind wat voor jou werkt, doe dat nou maar. Richtlijnen zijn er altijd maar denk nou niet dat als je je eigen invulling eraan geeft dat dat slecht is.

Niet? Hm. Wat is het dan? Of weet je geen antwoord erop? Er moet toch verschil zitten behalve het soort oefeningen in sets en repetitions neem ik aan?

Het is me iig allemaal niet echt duidelijk...
Er zijn nu eenmaal verschillende manieren dat je de reps kan verdelen. Piramide sT zoals jij beschreef, straight sets, gelijke reps en opbouwend gewicht,...

Ondervind wat voor jou werkt, doe dat nou maar. Richtlijnen zijn er altijd maar denk nou niet dat als je je eigen invulling eraan geeft dat dat slecht is.

Ja, precies. Dat dacht ik dus ook. Maar hij beschrijft dat je in geen geval het programma mag wijzigen, tenzij aangegeven, omdat je niet 'professioneel' genoeg bent om te weten waar je mee bezig bent en het trainen dan geen nut zou hebben. Dat vind ik een beetje overdreven. Lijkt me sterk iig.

Maar het is toch wel zo dat je bij spierpijn juist moet rusten? Voor zover ik wist werden spieren niet opgebouwd door constant trainen trainen trainen tijdens spierpijn maar juist door rust.

Ja, precies. Dat dacht ik dus ook. Maar hij beschrijft dat je in geen geval het programma mag wijzigen, tenzij aangegeven, omdat je niet 'professioneel' genoeg bent om te weten waar je mee bezig bent en het trainen dan geen nut zou hebben. Dat vind ik een beetje overdreven. Lijkt me sterk iig.

Maar het is toch wel zo dat je bij spierpijn juist moet rusten? Voor zover ik wist werden spieren niet opgebouwd door constant trainen trainen trainen tijdens spierpijn maar juist door rust.

Ja, spieren groeien tijdens rust. Maar spierpijn is hier helemaal geen indicator voor. Spierpijn wil gewoon zeggen dat je iets gedaan hebt dat je lichaam niet gewend is, het heeft niks te maken met herstel of geen herstel.
Trouwens, die spierpijn heb je met dit programma alleen de eerste week of eventueel de 2e, daarna is je lichaam gewend aan het vele squatten.

Sanca knuffelt Max

Ik moest stiekem toch ook even lachen met die massa-BB shizzle :P

Massa trainen = BB trainen imo ;)

Terug
Naar boven