AndroidHealthClinic

Eieren

whitestripes

Cool Novice
Waardering
0
Lengte
1m85
Massa
75kg
Vetpercentage
10%
het schijnt dat eieren goed voor je zijn ;)

ik eet nu ongeveer 4 gebakken eiren per dag, ( en natuurlijk nog veel meer ) om aan te komen...maar is gebakken eieren wel goed? of kan ik beter iets anders gaan eten?

bvd.

W.s.

Gebakken eieren zijn top, bak ze in olijfolie om helemaal goed bezig te zijn ;)

het schijnt dat eieren goed voor je zijn ;)

ik eet nu ongeveer 4 gebakken eiren per dag, ( en natuurlijk nog veel meer ) om aan te komen...maar is gebakken eieren wel goed? of kan ik beter iets anders gaan eten?

bvd.

W.s.

Gebakken eieren met plakjes tomaat en italiaanse kruiden :brew:

4 eieren per dag hoeft niet hoor, 2 lijkt me ook meer dan voldoende, het is trouwens goed om je eiwitbronnen af te wisselen(denk aan vlees, kip, vis, kwark etc...)

ik zou de stickies ook eens goed lezen

good luck;)

• Topic Starter Topic Starter
Okeee....jaaa ik zie iedereen praten over kipfilet...kun je die kant en klaar ergens kopen of moet je die nog bereiden?
anders ga ik zo NU nog halen.....

dan hou ik t liever bij 4, eerder meer!

Okeee....jaaa ik zie iedereen praten over kipfilet...kun je die kant en klaar ergens kopen of moet je die nog bereiden? anders ga ik zo NU nog halen.....

hmmm.....uit deze opmerking haal ik dat je nog niet let op je voeding? :)

Eiwitten vind je ook in:

Tonijn
Biefstuk
Kwark (platte kaas voor Belgen)
Kipfilet

jawel sindskort, en at dan gewoon altijd eiren ipv kipfilet, maar afwisseling kan geen kwaad daarom....:)

Door het bakken of koken van eieren veranderd de structuur van onder andere de eiwitten, dus daarom (dacht ik altijd) dat het beter is om de eieren rauw te eten.

Door het bakken of koken van eieren veranderd de structuur van onder andere de eiwitten, dus daarom (dacht ik altijd) dat het beter is om de eieren rauw te eten.

Daar zijn de meningen nogal over verdeeld... net zoals er in rauwe melk nog veel meer vitaminen, mineralen, enzymen..etc aanwezig zijn dan in gepasteuriseerde melk, is dit ook het geval bij ongekookt ei.

Allereerst is er een kans op salmonella bij het eten van rauwe eieren, alleen die kans is erg klein (tussen de 0.07 – 0.007% van de eieren is besmet) Dan is de kans op salmonella bij vrije uitloop en biologische eieren weer kleiner dan bij scharrel en bio industrie eieren...

Een andere rede dat men vaak verkiest voor het koken is dat ons lichaam maar zo'n 60% van het eiwit van een rauw ei kan opnemen.
Daartegenover staat weer een vollediger pakket aminozuren..., dus als je al op voldoende eiwit per dag zit kan je best een rauw eitje achterover gooien als je het mij vraagt, zit bomvol voedingstoffen, net als rauwe melk;)
Maar dat is mijn mening.

Laatst bewerkt:

Eieren koken gewoon. Als je ze niet kookt, is de eiwitopname veel kleiner.

+1

De opneembaarheid en de biologische waarde van eieren zijn het hoogst als ze gekookt zijn. Zacht gekookt schijnt nog iets gezonder te zijn omdat het lang koken van eieren het oxidatie proces van cholesterol vergroot. Soms verschijnt er, wanneer een ei te lang heeft gekookt zo'n vieze gore groene ring rondom de eierdooier. Dit is een gevolg van de ijzer- en zwavelhoudende bestanddelen in het ei die dan ook gaan oxideren. De groene ring heeft verders geen invloed op de smaak, maar vermindert wel de kwaliteit van het eiwit.

Daar zijn de meningen nogal over verdeeld... net zoals er in rauwe melk nog veel meer vitaminen, mineralen, enzymen..etc aanwezig zijn dan in gepasteuriseerde melk, is dit ook het geval bij ongekookt ei.

Allereerst is er een kans op salmonella bij het eten van rauwe eieren, alleen die kans is erg klein (tussen de 0.07 – 0.007% van de eieren is besmet) Dan is de kans op salmonella bij vrije uitloop en biologische eieren weer kleiner dan bij scharrel en bio industrie eieren...
.

Dat is toch best veel?

0.07% = kans dat je het oploopt -> 0.0007

Kans dat je het niet oploopt: 1-0.0007 = 0.9993

Binominale kansverdeling:
0.9993^x waarbij x het aantal eieren is dat je in je leven eet.
Stel iemand eet 5 eieren per dag, dus per jaar 1500 eieren.

0.9993^1500 = 0.3498
1-0.3498 = 0.65
65% kans dat je besmet raakt in een jaar tijd. uitgaande van het ergste percentage(0.07%)

0.99993^1500 = 0.9
1-0.9 = 0.1
10% kans dat je besmet raakt in een jaar tijd. uitgaande van het meest positieve percentage.(0.007%)

Dat noem ik aardig wat!

Laatst bewerkt:
Dat is toch best veel?

0.07% = kans dat je het oploopt -> 0.0007

Kans dat je het niet oploopt: 1-0.0007 = 0.9993

Binominale kansverdeling:
0.9993^x waarbij x het aantal eieren is dat je in je leven eet.
Stel iemand eet 5 eieren per dag, dus per jaar 1500 eieren.

0.9993^1500 = 0.3498
1-0.3498 = 0.65
65% kans dat je besmet raakt in een jaar tijd.

Dat noem ik aardig wat!

Daar heb je best wel gelijk in eigenlijk :p

Ik neem alleen aan dat dit een gemiddelde is van alle 'geproduceerde' eieren in Nederland. Dan zal de kans wanneer je biologische eieren eet misschien wel lager zijn dan 0,007

Ik heb wel eens gelezen dat de salmonellabacterie zich alleen op de schaal bevindt. Het gaat geloof ik om een darmbacterie en een ei komt uit zo'n vieze kippenkont natuurlijk. Dus theoretisch gezien zou je het ei ook kunnen wassen met een antibacteriele oplossing. Waarom doen ze dat dan niet in fabriek? Omdat je de eieren dan niet meer als hoogste klasse mag verkopen.

Ik heb wel eens gelezen dat de salmonellabacterie zich alleen op de schaal bevindt. Het gaat geloof ik om een darmbacterie en een ei komt uit zo'n vieze kippenkont natuurlijk. Dus theoretisch gezien zou je het ei ook kunnen wassen met een antibacteriele oplossing. Waarom doen ze dat dan niet in fabriek? Omdat je de eieren dan niet meer als hoogste klasse mag verkopen.

Dat is waar, maar omdat met salmonella besmette kippen eieren leggen met zwakke schaal komt het vaak voor dat er barstjes in de besmette eieren zitten, door die eieren weg te gooien loop je alweer veel minder risico ;)

Dat is waar, maar omdat met salmonella besmette kippen eieren leggen met zwakke schaal komt het vaak voor dat er barstjes in de besmette eieren zitten, door die eieren weg te gooien loop je alweer veel minder risico ;)

Of je bent niet lam en kookt/bakt ze gewoon

ik maak altijd roerei :meal:

Terug
Naar boven