Fitness Seller

Eigen gemaakte PC

Wel, wat een onzin man :roflol:

16GB is onzin, 8GB is al zat.
Windows 7 gebruikt op ze max hooguit 2GB.
Dan heb je nog 6GB over, mits je geen 800 programma's open hebt staan is dit echt niet je bottleneck hoor.

http://www.tomshardware.com/reviews/memory-module-upgrade,2264-8.html
http://www.zdnet.com/blog/hardware/how-much-ram-do-i-need/17491

Nog even en gooi er 32GB in, kan je er een ramdisk van maken.
:rolleyes:
+1

Meer dan 8 is in de huidige generatie nutteloos, soms zelf contraproductief(allocatieproblemen ivm te traag moederbord)

---------- Post toegevoegd Wed 25 Apr 2012 om 13:56 ----------

Ja ik ga denk ik de 6850 nemen i.p.v. de GTX 550 Ti. Hoorde dat deze versie het beste is: http://www.computerland.nl/a/videok...ah6850_dc_2dis_1gd5_v2_1gb_pci_e/details.aspx

Hier is een 6870, is dat zo'n groot verschil dan? http://www.computerland.nl/a/videokaarten/20080832/sapphire_radeon_hd6870_1gb_pci_e/details.aspx

Het is btw 10euro verschil tussen die twee.

Ik wil wel streamen, weet niet of dat goed met een i3 kan?

Snap niet echt wat van de upgrade kit :p Maar als ik wat kan besparen op mijn moederbord dan zou ik een iets betere videokaart kunnen kopen.

Btw iedereen hartstikke bedankt voor jullie hulp!

6870 is een pakje beter ja. Plus overclocked ook lekker.
Als je nog even kan wachten: volgende maand komen de mid-range kelpers (buiten de rebrands de 6XX serie), dan verwacht ik een serieuse pricewar.

Geen id hoeveel effect streamen heeft op het gebruik van cores, ms dat iemand anders dat weet.

Laatst bewerkt:
Ga je overclocken? Zo nee - >Drop dat moederbord en koop een 70 euro moederbord
Zo ja -> Ga voor CL8 geheugen, klokt beter met betere timings en ga voor een fatsoenlijke air(of water) cooler. eventueel een 700 á 800w voeding ipv 600w voor uitbreidingsmogelijkheden.

Jouw moederbord ondersteunt ivy bridge, PCIe 3.0 en SLI/Crossfire, wat leuke uitbreidingsmogelijkheden biedt.

Hoelang wil je dat de PC meegaat en welke resolutie hanteer je? Wanneer je hogere resoluties (1920x1080 of hoger) hanteert, zou ik een videokaart met 2048mb geheugen nemen, of een SLI/crossfire set-up. Anti aliasing en texture mapping op hogere resoluties vreten videogeheugen, 1024mb is al snel outdated.

je hebt 2048mb kaartjes binnen die pricerange.

Op welke resolutie en welke FPS wil je streamen, welke kwaliteit? Met of zonder cam feed? overlays? Wat voor internetverbinding heb je?
Hoe lager je upload, hoe meer compressie je moet toedienen, hoe zwaarder het is op je CPU. Hoe meer feeds/overlays hoe meer CPU stress.
Nu is league of legends totaal niet CPU intensief dus streamen moet makkelijk lukken met een 2500k.
1920x1080 @ 30 FPS @ 10 quality met ene bitrate van 2500kbps moet lukken, met veryfast preset
Of 1280x720 @ 60 fps @ 10 quality met een bitrate van 1800kbps á 2200kbps met veryfast preset.

Wanneer je upload echter zeer laag is, moet je de preset verlagen wat weer zeer veel stress op je CPU zet, omdat de comprimatie omhoog gaat voor minder upload vekeer.

Als je echt wilt streamen en eventueel ook andere games in de toekomst zou ik voor een 2600k gaan, die heeft hyperthreading. Streams moeten het beeld coderen en versturen, dat 30 á 60 keer per seconde, ligt eraan welke framerate je gebruikt.

Vooral als je 1080p wilt streamen met >30 FPS, is hyperthreading zeer gewenst.

6870 is een pakje beter ja. Plus overclocked ook lekker.
Als je nog even kan wachten: volgende maand komen de mid-range kelpers (buiten de rebrands de 6XX serie), dan verwacht ik een serieuse pricewar.

Geen id hoeveel het effect streamen heeft op het gebruik van cores, ms dat iemand anders dat weet.

Ik zou dan voor een 6950 met reference design gaan.
Je bespaart hier 80 euro en je kan er een 6970 bios op flashen en ze klokken vaak nog hoger dan 6970s ook.
Wanneer je er het 6970 bios opzet worden gelijk de extra shaders unlocked.

Met de Sapphire dirt 3 6950 editie zit er zelfs een standaard bios-schakelaar op waarbij hij gelijk naar het 6970 bios schakelt. Ook zit hier een custom koeler op welke veel overclock potentieel biedt.
..verkeerd gelezen, het gaat hier om een 6850 en geen 6950

Geen id hoeveel het effect streamen heeft op het gebruik van cores, ms dat iemand anders dat weet.

Ik heb:

Processor: Core I5 2500k 3300mhz @ 4900mhz (1,45vcore)
Processor cooling: Corsair H80 watercooling
memory:Corsair Vengeance 8GB Low Profile 1600mhz
Harddisk: SSD Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
Videocards: 2x Sapphire HD6950 Dirt3 edition - Clocked and flashed to 6970 clocks.
Motherboard: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3
Power supply: XXFX series750W XXX Edition

Wanneer ik starcraft 2 speel en 720p60 stream, brengt dat mijn CPU op de knieën. Wanneer ik 1080p30 stream, is het nog vele malen erger.

Streamen is niks meer dan video coderen en comprimeren, zéér zwaar voor je computer. als ik 1080p30 stream, heb ik al standaard 40% CPU gebruik dat piekt naar 65-70% wanneer ik van sceneries switch. Dan heb je nog 30% over voor games. Zo zwaar is het. Wel multicore.

Als ik 1080p40 stream dan dropped in-game mjin FPS zelfs <40. Niet haalbaar.
Streamen wordt onderschat qua resources dat het nodig heeft.

Zonder stream zit ik bij starcraft 2 rond de 100 - 180 FPS (100 in grote battles, 180 'idle')
met 720p60 stream zit ik bij starcraft 2 rond de 65-90 FPS.
Met 1080p30 zit ik bij starcraft 2 rond de 43-80 FPS.

Om een beetje een idee te geven. Je cpu gaat op de knieën.

---------------------------------------

Weet je trouwens waar /gen3 voor staat? Dat betekent 3e generatie. PCIe 3.0.
De nieuwste kaarten worden PCIe 3.0. Als jij niet denkt een PCIe 3.0 kaart te gaan stoppen ( al dan niet in de toekomst), is dit weggegooit geld.

Weet je wat het verschil is tusse nde z68 en P67 chipset?
De z68 chipset heeft de optie tot SSD buffering. De SSD dient dan als buffer voor je 5400/7200/1000 RPM schijven en werken dan stukken sneller. Wanneer je dit niet gebruikt, is ook dit weggegooit geld.

Voor ca. 100 euro heb je een P67 overclock moederbord zonder gen3/z68, scheelt toch weer 50 euro.

+1

Meer dan 8 is in de huidige generatie nutteloos, soms zelf contraproductief(allocatieproblemen ivm te traag moederbord)

Allocatie is nog het probleem niet. memory lanes kunnen het wel aan.
Het probleem zit hem in de memory controller.
De memory conrtoller zit in de sandy bridge modellen, in de processor zelf.
Wanneer je 4 geheugen bankjes en in totaal 16GB hebt, is dat een hele grote hit op de memory controller, en wordt veel sneller instabiel.

Wanneer je overclockt, zijn 2 geheugenbankjes (8gb) optimaal. Meer bankjes/geheugen zorgen puur voor snellere instabiliteit.

Laatst bewerkt:
Zo ja -> Ga voor CL8 geheugen, klokt beter met betere timings en ga voor een fatsoenlijke air(of water) cooler. eventueel een 700 á 800w voeding ipv 600w voor uitbreidingsmogelijkheden.

Tuurlijk een 800w voeding voor LoL
Ook even 16GB erin gooien, dat is zeker nodig.
Moet niet gekker worden hier

Je bespaart hier 80 euro en je kan er een 6970 bios op flashen en ze klokken vaak nog hoger dan 6970s ook.

Met de Sapphire dirt 3 6950 editie zit er zelfs een standaard bios-schakelaar op waarbij hij gelijk naar het 6970 bios schakelt. Ook zit hier een custom koeler op welke veel overclock potentieel biedt.

terug een smak geld erbij, betere voeding nodig ook, en wel wat overkill voor LoL.

• Topic Starter Topic Starter
Zo ja -> Ga voor CL8 geheugen, klokt beter met betere timings en ga voor een fatsoenlijke air(of water) cooler. eventueel een 750w voeding ipv 600w voor uitbreidingsmogelijkheden.

Ben niet van plan om te overclocken. Is denk ik niet nodig voor LoL en streamen dus ik wil niks riskeren.

Jouw moederbord ondersteunt ivy bridge, PCIe 3.0 en SLI/Crossfire, wat leuke uitbreidingsmogelijkheden biedt.

Hoelang wil je dat de PC meegaat en welke resolutie hanteer je? Wanneer je hogere resoluties (1920x1080 of hoger) hanteert, zou ik een videokaart met 2048mb geheugen nemen, of een SLI/crossfire set-up. Anti aliasing en texture mapping op hogere resoluties vreten videogeheugen, 1024mb is al snel outdated.

Naja ik speel eigenlijk alleen maar League of Legends, binnekort ook DotA2. En alleen dat ga ik streamen.

je hebt 2048mb kaartjes binnen die pricerange.

Welke? Als ik een goedkopere moederbord kan halen dan kan ik wel een duurdere videokaart halen.

Op welke resolutie en welke FPS wil je streamen, welke kwaliteit? Met of zonder cam feed? overlays? Wat voor internetverbinding heb je?
Hoe lager je upload, hoe meer compressie je moet toedienen, hoe zwaarder het is op je CPU. Hoe meer feeds/overlays hoe meer CPU stress.
Nu is league of legends totaal niet CPU intensief dus streamen moet makkelijk lukken met een 2500k.
1920x1080 @ 30 FPS @ 10 quality met ene bitrate van 2500kbps moet lukken, met veryfast preset
Of 1280x720 @ 60 fps @ 10 quality met een bitrate van 1800kbps á 2200kbps met veryfast preset.

Als het zou kunnen hoge resolutie met cam feed en overloays. Heb 1MB upload.

Wanneer je upload echter zeer laag is, moet je de preset verlagen wat weer zeer veel stress op je CPU zet, omdat de comprimatie omhoog gaat voor minder upload vekeer.

Als je echt wilt streamen en eventueel ook andere games in de toekomst zou ik voor een 2600k gaan, die heeft hyperthreading. Streams moeten het beeld coderen en versturen, dat 30 á 60 keer per seconde, ligt eraan welke framerate je gebruikt.

Ga wss alleen maar LoL en DotA2 streamen.

Vooral als je 1080p wilt streamen met >30 FPS, is hyperthreading zeer gewenst.

Die kaart valt wel buiten mijn budget. Hoef niet perse om 1080p te streamen, als het buiten mijn budget valt is het jammer.

Tuurlijk een 800w voeding voor LoL
Ook even 16GB erin gooien, dat is zeker nodig.
Moet niet gekker worden hier

Uitbreidingsmogelijkheden.
Heb je het moederbord gezien dat hij heeft aangevinkt?
het is een new-gen moederbord met ivy bridge en PCIe 3.0 support.
Ook is het een mid-high end overclock moederbord.
Het support ook nog eens SLI/Crossfire

Als hij wilt gaan overclocken, schiet het wattage gebruik omhoog.
Als hij in de toekomst een betere (of/en extra) videokaart erin wilt gooien (en wilt OC'en), schiet het wattage omhoog.

Je koopt een PC met zo een processor+moederbord met de gedachte om in de toekomst te upgraden. Anders had hij wel een phenom processor + 60 euro moederbordje gepakt, dunkt mij.

Als hij een duurdere voeding pakt hoeft hij in de toekomst de voeding tenminste niet meer te upgraden.

Ik geef hem geen ultimatums, maar mogelijkheden adhv wat hij zou willen.

Die kaart valt wel buiten mijn budget. Hoef niet perse om 1080p te streamen, als het buiten mijn budget valt is het jammer.

terug een smak geld erbij, betere voeding nodig ook, en wel wat overkill voor LoL.

streamen gaat om CPU power, niet videokaart power.
Ik had het verkeerd gelezen, ik dacht een 69XX te lezen, maar het betreft een 68XX. mijn fout ;)

Als je echt alleen LoL speelt, kan het zelfs op de HD3000 die in je processor zit ingebakken. Het is totaal geen zware game.

Als hij in de toekomst een betere (of/en extra) videokaart erin wilt gooien (en wilt OC'en), schiet het wattage omhoog.

Je koopt een PC met zo een processor+moederbord met de gedachte om in de toekomst te upgraden. Anders had hij wel een phenom processor + 60 euro moederbordje gepakt, dunkt mij.

Als hij een duurdere voeding pakt hoeft hij in de toekomst de voeding tenminste niet meer te upgraden.

Als je iets koopt om later te uitbreiden dan kan je beter niks kopen.
Een moederbord van 80 euro heeft nog genoeg uitbreidingsmogelijkheiden.
Meer ram, ssd en een I7 met 1155 socket.

De setup die, die hier plaatst is genoeg voor de komende jaren. De adviezen die je geeft zijn goed, maar overkill net zoals die van 16GB.

streamen gaat om CPU power, niet videokaart power.
Ik had het verkeerd gelezen, ik dacht een 69XX te lezen, maar het betreft een 68XX. mijn fout ;)

Als je echt alleen LoL speelt, kan het zelfs op de HD3000 die in je processor zit ingebakken. Het is totaal geen zware game.
Ja had gelezen dat het een goede moederbord was, dus had die er ff ingegooid terwijl ik verder aan 't kijken was. Ik was van plan de 6850 te nemen. Die heeft wel 1GB geheugen, weet niet of dat erg is?

Ga ook niet overclocken omdat het denk ik niet nodig is.

De komende tijd zal ik wss niks aan me PC veranderen, wat is dat de beste keuze voor een moederbord? En welk merk? De moederbords van ASUS zijn veel duurder dan die van bv. ASRock.

Als je iets koopt om later te uitbreiden dan kan je beter niks kopen.
Een moederbord van 80 euro heeft nog genoeg uitbreidingsmogelijkheiden.
Meer ram, ssd en een I7 met 1155 socket.

De setup die, die hier plaatst is genoeg voor de komende jaren. De adviezen die je geeft zijn goed, maar overkill net zoals die van 16GB.

Mwah als hij beslist om over een paar maanden bijvoorbeeld crysis 3 wil gaan doen, kan hij er gewoon een 7950 of tweede 6850 in prikken. There's more to do than LoL :-)

En als hij zijn processor overklokt gaat die echt wel een jaartje of 3-4 mee, minimaal. dan kan hij over een (paar) jaar puur de videokaart upgraden en zit hij gebakken. 't verschil in prijs tussen een 600 en 700 watt voeding zullen ook niet al te groot zijn denk ik. euro'tje of 20-30?

en een 80 euro mobo heeft geen overclock mogelijkheden, wat echt kinderspel is met de sandy/ivy bridges. Iedereen kan hem standaard op 4,5ghz zetten (mits fatsoenlijk gecooled). Er gaan er ook veel over de 5ghz in.

Dus het is op zich wel reëel aangezien hij nu een high end computer aanschaf met low-end videokaart. Betere videokaart + wat overclocken en de 600w kan potentieel problemen leveren.

Het is met voedingen ook zo dat ze nooit het aantal watt leveren wat erop staan. die 600w is effectief 550w, of minder (ligt eraan of het een A of B of C merk is).

Maar ik snap je gedachtegang ja. Echter koopt hij een totale high-end overclock PC met mid-end videokaart, vandaar mijn voedings advies. :D

Die PC kan inderdaad jaren vooruit alleen de videokaart zal snel verouderd raken wanneer hij toch naar andere games over stapt, vandaar. En dan wil je niet met een te krappe voeding zitten.
Ja had gelezen dat het een goede moederbord was, dus had die er ff ingegooid terwijl ik verder aan 't kijken was. Ik was van plan de 6850 te nemen. Die heeft wel 1GB geheugen, weet niet of dat erg is?

Ga ook niet overclocken omdat het denk ik niet nodig is.

De komende tijd zal ik wss niks aan me PC veranderen, wat is dat de beste keuze voor een moederbord? En welk merk? De moederbords van ASUS zijn veel duurder dan die van bv. ASRock.

Asrock is het budget dochteronderneming van Asus, minimaal mindere kwaliteit en minder support. Verder niks mis mee, helemaal niet wanneer je niet gaat OC'en.

6850 is perfect wanneer je niet denkt zware games te gaan doen.
Je voeding is ruiiim voldoende als je niet overclockt, met die opstelling.

LoL is totaal niet zwaar zoals eerder aangegeven en je kan altijd een nieuwe videokaart kopen wanneer je toch wilt uitbreiden. de 6850 kan LoL aan met 2 handen op de rug :). LoL heeft niet veel memory geheugen nodig, ik zat aan zware games te denken.

Laatst bewerkt:
Ja maar als hij enkel LoL speelt en totaal geen interesse heeft in gamen is een high end PC met overclock mogelijkheden en een mid end videokaart ook het gene wat hij nodig heeft.

Ja maar als hij enkel LoL speelt en totaal geen interesse heeft in gamen is een high end PC met overclock mogelijkheden en een mid end videokaart ook het gene wat hij nodig heeft.

Vandaar de vraag of hij in de toekomst misschien zwaarderzou willen gamen met die bak. :) Maar anders ben ik het er mee eens.

+1

Misschien in de toekomst, maar voorlopig niet, ik speel LoL namelijk competatief.

Dus met i5 2500(K) met ASUS EAH6850 zit ik goed. Als ik niet ga overclocken wat voor moederbord zou ik dan nemen? Misschien nu gewoon een goedkope, want ik zie mezelf de komende tijd toch niet upgrade.

Overklokken kan je volgens mij op elk mobo wel beetje doen. Je moet je wel goed inlezen voordat je het gaat doen. Maar bij die 2500K kan je echt met gemak 20 a 30% winst eruit halen. Iets wat je bij videokaarten veel moeilijker voor elkaar krijgt.

Overklokken kan je volgens mij op elk mobo wel beetje doen. Je moet je wel goed inlezen voordat je het gaat doen. Maar bij die 2500K kan je echt met gemak 20 a 30% winst eruit halen. Iets wat je bij videokaarten veel moeilijker voor elkaar krijgt.
Ga het waarschijnlijk niet doen omdat het niet nodig is, echter later misschien wel. Maar wat voor moederbord raad je aan?

Ik vind juist het tegenovergestelde, bij processor overclocken moet je urenlang testen of het stabiel draait en flink met instellingen spelen.

Bij videokaarten is het gewoon straight forward binnen windows de core verhogen en stress testen tot je artifacts krijgt, dan ga je daar 5 á 10 mhz onder zitten.
Dan doe je hetzelfde met het geheugen, verhogen en stressen tot je artifacts krijgen, en dan ga je daar 5 á 10 mhz onder zitten.
Eventueel kan je nog het voltage verhogen maar dat is weer geavanceerd.

Ga het waarschijnlijk niet doen omdat het niet nodig is, echter later misschien wel. Maar wat voor moederbord raad je aan?
Vergeet niet dat de sandy bridges turbo mode hebben. Die klokken zich automatisch naar 4,2ghz tijdens hoge stress!

Ik vind juist het tegenovergestelde, bij processor overclocken moet je urenlang testen of het stabiel draait en flink met instellingen spelen.

Bij videokaarten is het gewoon straight forward binnen windows de core verhogen en stress testen tot je artifacts krijgt, dan ga je daar 5 á 10 mhz onder zitten.
Dan doe je hetzelfde met het geheugen, verhogen en stressen tot je artifacts krijgen, en dan ga je daar 5 á 10 mhz onder zitten.
Eventueel kan je nog het voltage verhogen maar dat is weer geavanceerd.

Vergeet niet dat de sandy bridges turbo mode hebben. Die klokken zich automatisch naar 4,2ghz tijdens hoge stress!
Wat wil je daar mee zeggen? Goede moederbord kopen of?

Dit is dan wat ik heb zonder moederbord, dat is genoeg om goed te streamen met cam feed en overlays op ene goede kwaliteit?

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Wat wil je daar mee zeggen? Goede moederbord kopen of?

Nee dat doen ze op alle moederborden geloof ik.
Een mid-end moederbord is al ruim voldoende, van <80 euro.
Duurdere moederborden zijn voor bijvoorbeeld meer fasen waardoor er een stabielere voltage onstaat etc. niet nodig tenzij je voor zware OCs gaat.

Zou dit even in tweakers gooien, die I5 kan je veel goedkoper krijgen.

Zou geheugen stukje langzamer kopen, processor/mobo downgrade hem toch.
Mobo kan goedkoper, en voeding zelf zou ik modulair nemen.
16GB is onzin, 8GB is meer dan zat.
Scheelt je toch weer bijna 10 euro als je wat langzamer geheugen neemt.
Je processor kan toch max 1333 aan.

Terug
Naar boven