Ga je overclocken? Zo nee - >Drop dat moederbord en koop een 70 euro moederbord
Zo ja -> Ga voor CL8 geheugen, klokt beter met betere timings en ga voor een fatsoenlijke air(of water) cooler. eventueel een 700 á 800w voeding ipv 600w voor uitbreidingsmogelijkheden.
Jouw moederbord ondersteunt ivy bridge, PCIe 3.0 en SLI/Crossfire, wat leuke uitbreidingsmogelijkheden biedt.
Hoelang wil je dat de PC meegaat en welke resolutie hanteer je? Wanneer je hogere resoluties (1920x1080 of hoger) hanteert, zou ik een videokaart met 2048mb geheugen nemen, of een SLI/crossfire set-up. Anti aliasing en texture mapping op hogere resoluties vreten videogeheugen, 1024mb is al snel outdated.
je hebt 2048mb kaartjes binnen die pricerange.
Op welke resolutie en welke FPS wil je streamen, welke kwaliteit? Met of zonder cam feed? overlays? Wat voor internetverbinding heb je?
Hoe lager je upload, hoe meer compressie je moet toedienen, hoe zwaarder het is op je CPU. Hoe meer feeds/overlays hoe meer CPU stress.
Nu is league of legends totaal niet CPU intensief dus streamen moet makkelijk lukken met een 2500k.
1920x1080 @ 30 FPS @ 10 quality met ene bitrate van 2500kbps moet lukken, met veryfast preset
Of 1280x720 @ 60 fps @ 10 quality met een bitrate van 1800kbps á 2200kbps met veryfast preset.
Wanneer je upload echter zeer laag is, moet je de preset verlagen wat weer zeer veel stress op je CPU zet, omdat de comprimatie omhoog gaat voor minder upload vekeer.
Als je echt wilt streamen en eventueel ook andere games in de toekomst zou ik voor een 2600k gaan, die heeft hyperthreading. Streams moeten het beeld coderen en versturen, dat 30 á 60 keer per seconde, ligt eraan welke framerate je gebruikt.
Vooral als je 1080p wilt streamen met >30 FPS, is hyperthreading zeer gewenst.
6870 is een pakje beter ja. Plus overclocked ook lekker.
Als je nog even kan wachten: volgende maand komen de mid-range kelpers (buiten de rebrands de 6XX serie), dan verwacht ik een serieuse pricewar.
Geen id hoeveel het effect streamen heeft op het gebruik van cores, ms dat iemand anders dat weet.
Ik zou dan voor een 6950 met reference design gaan.
Je bespaart hier 80 euro en je kan er een 6970 bios op flashen en ze klokken vaak nog hoger dan 6970s ook.
Wanneer je er het 6970 bios opzet worden gelijk de extra shaders unlocked.
Met de Sapphire dirt 3 6950 editie zit er zelfs een standaard bios-schakelaar op waarbij hij gelijk naar het 6970 bios schakelt. Ook zit hier een custom koeler op welke veel overclock potentieel biedt. ..verkeerd gelezen, het gaat hier om een 6850 en geen 6950
Geen id hoeveel het effect streamen heeft op het gebruik van cores, ms dat iemand anders dat weet.
Ik heb:
Processor: Core I5 2500k 3300mhz @ 4900mhz (1,45vcore)
Processor cooling: Corsair H80 watercooling
memory:Corsair Vengeance 8GB Low Profile 1600mhz
Harddisk: SSD Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
Videocards: 2x Sapphire HD6950 Dirt3 edition - Clocked and flashed to 6970 clocks.
Motherboard: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3
Power supply: XXFX series750W XXX Edition
Wanneer ik starcraft 2 speel en 720p60 stream, brengt dat mijn CPU op de knieën. Wanneer ik 1080p30 stream, is het nog vele malen erger.
Streamen is niks meer dan video coderen en comprimeren, zéér zwaar voor je computer. als ik 1080p30 stream, heb ik al standaard 40% CPU gebruik dat piekt naar 65-70% wanneer ik van sceneries switch. Dan heb je nog 30% over voor games. Zo zwaar is het. Wel multicore.
Als ik 1080p40 stream dan dropped in-game mjin FPS zelfs <40. Niet haalbaar.
Streamen wordt onderschat qua resources dat het nodig heeft.
Zonder stream zit ik bij starcraft 2 rond de 100 - 180 FPS (100 in grote battles, 180 'idle')
met 720p60 stream zit ik bij starcraft 2 rond de 65-90 FPS.
Met 1080p30 zit ik bij starcraft 2 rond de 43-80 FPS.
Om een beetje een idee te geven. Je cpu gaat op de knieën.
---------------------------------------
Weet je trouwens waar /gen3 voor staat? Dat betekent 3e generatie. PCIe 3.0.
De nieuwste kaarten worden PCIe 3.0. Als jij niet denkt een PCIe 3.0 kaart te gaan stoppen ( al dan niet in de toekomst), is dit weggegooit geld.
Weet je wat het verschil is tusse nde z68 en P67 chipset?
De z68 chipset heeft de optie tot SSD buffering. De SSD dient dan als buffer voor je 5400/7200/1000 RPM schijven en werken dan stukken sneller. Wanneer je dit niet gebruikt, is ook dit weggegooit geld.
Voor ca. 100 euro heb je een P67 overclock moederbord zonder gen3/z68, scheelt toch weer 50 euro.
+1
Meer dan 8 is in de huidige generatie nutteloos, soms zelf contraproductief(allocatieproblemen ivm te traag moederbord)
Allocatie is nog het probleem niet. memory lanes kunnen het wel aan.
Het probleem zit hem in de memory controller.
De memory conrtoller zit in de sandy bridge modellen, in de processor zelf.
Wanneer je 4 geheugen bankjes en in totaal 16GB hebt, is dat een hele grote hit op de memory controller, en wordt veel sneller instabiel.
Wanneer je overclockt, zijn 2 geheugenbankjes (8gb) optimaal. Meer bankjes/geheugen zorgen puur voor snellere instabiliteit.