XXL Nutrition

Elektronicawinkel Block gaat ook failliet

De broer van een collega van me werkt(e) bij Block. Wilde net naar zijn werk gaan toen de telefoon ging, ja je hoeft niet te komen we zijn failliet :roflol:
Net een huis gekocht en ook zijn vakantiegeld nog niet gehad.

Eerst en vooral niemand kan weten hoe de markt en meer specifiek deze branche zal evolueren. Dus best mogelijk dat er wel een nieuwe speler komt, maar die zal geleerd hebben van de fouten van Block en deze hopelijk niet opnieuw maken, en dat is waar mijn punt op neerkomt.

Natuurlijk hoeft er niet per se iets in de plaats te komen. Misschien was er inderdaad een algemeen overaanbod, en ook in dat geval is het een goede zaak dat dat overaanbod verdwenen is.

Ik weet niet of dat meteen hoeft te betekenen dat er minder keuze zal zijn in de toekomst, ik heb net als iedereen geen glazen bol en kan geen voorspellingen doen over zulke zaken. Al wat ik weet is dat keuze niet slecht is, de beste prijzen krijg je in een markt met veel spelers en veel formules. Dat betekent ook dat er voor iedereen wat is. Maar het moet economisch gezien ook nog werken. Af en toe moet er een grote schoonmaak plaatsvinden, een essentieel onderdeel van een gezonde markt. Daarna is er wellicht weer wat ruimte voor gezonde groei.

Ik was er wat verbaasd over omdat de Nederlander toch meer prijsbewust is. Maar voor elke BOL zijn er tientallen kleine webwinkels die goedkoper zijn en vaak dezelfde service bieden, dit heb je in België veel minder.

Als consolidatie optreedt in een branche is het zo goed als uitgesloten dat er formules bijkomen. De supermarktbranche is reeds geconsolideerd in Nederland en het aantal supermarktformules is minimaal gehalveerd t.o.v een jaar of 20 terug. De computerbranche met fysieke winkels kent nog steeds een consolidatiefase waarbij formules verdwijnen. Andere branches waar het aantal formules is uitgedund vertoonden hetzelfde patroon als nu de witgoed en huishoudelijke goederenbranche. Langzaam maar zeker blijven enkele grote spelers met daarnaast nog wat ruimte voor kleine lokale spelers.

Zelfs ten tijde van economische groei neemt het aantal formules niet meer toe in branches die reeds geconsolideerd zijn. Eerder zullen de grootste spelers dan nog meer geld hebben om de concurrentie met huid en haar op te eten. Iets in de supermarktbranche in de jaren 90 reeds gebeurde terwijl er toen sprake was van hoogconjunctuur. 1 van de weinige voorheen lokale spelers (Jumbo) kon toen profiteren van de consolidatie in de markt omdat ze 1 van de weinige speler waren met een oorlogskas.

Als consolidatie optreedt in een branche is het zo goed als uitgesloten dat er formules bijkomen. De supermarktbranche is reeds geconsolideerd in Nederland en het aantal supermarktformules is minimaal gehalveerd t.o.v een jaar of 20 terug. De computerbranche met fysieke winkels kent nog steeds een consolidatiefase waarbij formules verdwijnen. Andere branches waar het aantal formules is uitgedund vertoonden hetzelfde patroon als nu de witgoed en huishoudelijke goederenbranche. Langzaam maar zeker blijven enkele grote spelers met daarnaast nog wat ruimte voor kleine lokale spelers.
.

Denk je dat dit goed is voor de consument? Gaat de kwaliteit/prijs verhouding hierdoor omhoog?

Terug
Naar boven