XXL Nutrition

Nieuws Elke Belg wordt geboren met 29.142 euro schuld

VS heeft iets van $20 000 000 000 000 staatsschuld

zooo, dat is andere patat!:D

136 000 usd pp in nederland en 126 000 in belgie

Onzin dus dat nl er beter voor staat, al is in deze periode je staatsschuld verkleinen dom ipv slim
Fout, in verhouding is de staatsschuld in België groter dan die van Nederland en de VS (in absolute cijfers trouwens ook wat Nederland betreft).

VS heeft iets van $20 000 000 000 000 staatsschuld
In verhouding tot het BNP is die dus lager dan die van België.

Kom gewoon gezellig hier wonen met ze allen.
Er is nu al een woningtekort in Nl. :)

zijn er wel landen zonder schuld?
en bij wie hebben ze die schuld eigenlijk?

Bij financiële instellingen o.a. Als een land meer uitgaven heeft dan inkomsten dan maakt het schulden en moet het lenen.

en hoe komen die instellingen aan al dat geld? vs 20.000.000.000.000 schuld? ik ken geen bedrijven die dat bezitten en dan ook nog zouden uitlenen.

klinkt als een bende valsmunters..voorbeeldje
heel mijn familie staat 10000 euro rood, maar ik heb 10000 plus...ik verdeel mijn geld over hun en ze zijn allemaal uit de schuld, gevolg is wel dat ik me geld kwijt ben.
Nu zelfde voorbeeld...familie 3000 in het rood, en ik heb 5 euro...hoe ga ik hun nu dat geld geven(lenen) zonder zelf rood te staan?
Ik print wel even wat nieuw briefgeld uit?

Bij financiële instellingen o.a. Als een land meer uitgaven heeft dan inkomsten dan maakt het schulden en moet het lenen.

Het land leent ook weer deels rechtstreeks van zijn burgers via bv. staatsbons of staatsobligaties. En zo is de cirkel rond.

De hoge staatsschuld op zich is niet zo'n probleem. Maar het is vooral de hoge interest die de overheid jaarlijks op deze schuld moet betalen die elk jaar opnieuw een flink gat in de begroting slaat.

Mja schuldenvrij is toch beter. Je kan dan inderdaad het geld dat naar intresten gaat beter besteden , plus je hebt meer ruimte voor investeringen omdat je weer schulden kan gaan maken zonder er teveel op te bouwen. We moeten de schuldenberg afbouwen, maar met Wallonië erbij lukt dat nooit.

Mja schuldenvrij is toch beter. Je kan dan inderdaad het geld dat naar intresten gaat beter besteden , plus je hebt meer ruimte voor investeringen omdat je weer schulden kan gaan maken zonder er teveel op te bouwen. We moeten de schuldenberg afbouwen, maar met Wallonië erbij lukt dat nooit.

als het aflossen van de schuld meer geld kost dan de rente per jaar heeft het ook niet erg veel zin.

als het aflossen van de schuld meer geld kost dan de rente per jaar heeft het ook niet erg veel zin.
Tuurlijk wel, anders zadel je toch de toekomstige generatie met een enorme schuldenberg en dus vaste kost op!! Puur egoïsme is dat.

Ze gaan steeds meer intresten moeten betalen, op de duur is dit zoveel dat wanneer het van het BNP afgaat het de hele begroting bemoeilijkt (wat nu al het geval is in België).

Een beetje inflatie en een beetje schulden zijn prima, teveel niet.

Tuurlijk wel, anders zadel je toch de toekomstige generatie met een enorme schuldenberg en dus vaste kost op!! Puur egoïsme is dat.

Ze gaan steeds meer intresten moeten betalen, op de duur is dit zoveel dat wanneer het van het BNP afgaat het de hele begroting bemoeilijkt (wat nu al het geval is in België).

Een beetje inflatie en een beetje schulden zijn prima, teveel niet.

als je ervoor zorgt dat de schuld onder controle blijft kun je ieder jaar de rente blijven betalen zonder dat deze te hoog gaat worden.

En geen rente betalen is nog beter. Schulden altijd proberen afbouwen naar een minimum. In goeie tijden maak je dan een overschot in de begroting, dat overschot kan je dan gebruiken om gaten in de begroting op te vullen gedurende mindere jaren. Zo hoort goed bestuur van een land te gaan. Realiteit is helaas anders. De Vlaamse regering in België is trouwens geheel schuldenvrij (overschot van 300 miljoen euro) het probleem zit 'm , zoals jullie al raden, in Wallonië.

Terug
Naar boven