AndroidHealthClinic

EU-landen tekenen Hervormingsverdrag

Peiling Peiling Wat vind jij van de EU?

• Ik vind dat we er uit moeten

Stemmen: 2 10,0%
  • Ik vind het zo wel mooi, we moeten niet nog meer zeggenschap weggeven

Stemmen: 4 20,0%
  • Van mij mag de eenwording nog wel verder gaan naar een soort VS van Europa

Stemmen: 12 60,0%
  • Anders

Stemmen: 2 10,0%

• Totaal stemmers
    20
Erg veel??? Ten eerste doet de politiek helemaal niets om de burger meer te leren over Europa zoals ik zei heb ik nog altijd geen informatiefolder oid ontvangen en via de media hoor je er ook niets over. Ja één keer hebben we er iets over gehoord, als er dan toch een paar landen een referendum houden, dat wilde men in België zelfs niet, was zeker te democratisch ofzo.

Waar je het haalt dat mensen zich er niet in interesseren weet ik niet, mensen doen niets anders dan het hebben over politiek tegenwoordig.
er is zat informatie te verkrijgen via het web en dergelijke, folders zijn ook aan te vragen, ik ben met je eens dat het ea wel voor verbetering vatbaar is, maar er is (in NL) al een stijgende lijn kwa informatievoorzieningen voor de burger. (of dit een voordeel is vraag ik me af, met de huidige media...)
waar ik het vandaan haal? het is een deel van m'n studie... ik zal zo wel even de referenties erbij halen, feit is dat maar een klein deel van de bevolking zich intensief bezighoud met de politiek (gladiators) en een groot deel vooral via de conventionele weg participeerd aan het politieke proces (spectators) en ook een klein deel zich er helemaal niet mee bemoeit (apathics) en dit is gewoon nodig voor een stabiel politiek bestel, want als iedereen zich intensief ging bezighouden met de politiek dan zou het een rommeltje worden, een hoog democratisch gehalte werkt gewoon niet als je een groot land wilt besturen.

Ze tekenen nu een verdRag, net wat anders dan de europese grondwet. Een paar dingen zoals volkslied etc zijn verandert, waarom hebben we dan dat referendum gehad, zonde van ons geld allemaal!!!!!

Ze tekenen nu een verdRag, net wat anders dan de europese grondwet. Een paar dingen zoals volkslied etc zijn verandert, waarom hebben we dan dat referendum gehad, zonde van ons geld allemaal!!!!!
een verdrag met redelijk wat terugkoppelingen etc. waardoor het eigenlijk niet veel anders is dan een wet...

Feit blijft dat de kloof groot is en dat is een slechte zaak. Politiek voeren zonder dat de bevolking begrijpt wat je plannen zijn en wat de inhoud precies is, kan nooit positief zijn. Democratie is meer dan naar het stemhokje lopen en stemmen op de politieker met het leukste uiterlijk... Democratie is het volk laten beslissen wie er de juiste ideeën heeft en daar hoef je heus geen 'gladiator' voor te zijn zolang je het begrijpt.

Ik lees heel veel over politiek, ik bekijk elke nieuwssite, opiniesite, artikels, boeken noem maar op, maar over Europa is er haast niets te vinden. Het lijkt een beetje op een projectje van de top die wel even zal uitmaken wat het beste is voor de mensen. Als die mensen het er dan niet mee eens zijn, dan veranderen we gewoon de naam van het beestje, ipv de grondwet noemen we het een verdrag met allerlei onleesbare taal erin zodat de mensen het nog veel minder begrijpen.

Ja, democratie is de moeilijke weg, een dictator verkiezen is veel makkelijker... toch kies ik dan liever voor de moeilijke weg.

Feit blijft dat de kloof groot is en dat is een slechte zaak. Politiek voeren zonder dat de bevolking begrijpt wat je plannen zijn en wat de inhoud precies is, kan nooit positief zijn. Democratie is meer dan naar het stemhokje lopen en stemmen op de politieker met het leukste uiterlijk... Democratie is het volk laten beslissen wie er de juiste ideeën heeft en daar hoef je heus geen 'gladiator' voor te zijn zolang je het begrijpt.

Ik lees heel veel over politiek, ik bekijk elke nieuwssite, opiniesite, artikels, boeken noem maar op, maar over Europa is er haast niets te vinden. Het lijkt een beetje op een projectje van de top die wel even zal uitmaken wat het beste is voor de mensen. Als die mensen het er dan niet mee eens zijn, dan veranderen we gewoon de naam van het beestje, ipv de grondwet noemen we het een verdrag met allerlei onleesbare taal erin zodat de mensen het nog veel minder begrijpen.

Ja, democratie is de moeilijke weg, een dictator verkiezen is veel makkelijker... toch kies ik dan liever voor de moeilijke weg.
je moet altijd een bepaalde kloof hebben tussen de politiek en de bevolking, je kan simpelweg niet de hele bevolking bij de besluitvorming betrekken, dan word de besluitvorming alleen maar complexer omdat er zoveel tegengestelde belangen zijn en duurt het nog vele malen langer om beslissingen te maken. tuurlijk moet je ook geen sovjetpraktijken krijgen hier, maar het is al moeilijk om in de kamer tot besluiten te komen vanwege de vele tegengestelde belangen (en vaak worden besluiten van de tweede kamer ook niet gevormd in de kamer, maar om de koffietafel na afloop...), het is misschien niet zo democratisch als we het graag zouden zien, maar wil je een redelijk slagvaardig bestuur hebben in het land moet je gewoon consessies doen.

democratie is tegenwoordig helemaal geen kwestie van stemmen op de juiste ideeen, daarvan is de stemmenwinst bij de afgelopen verkiezingen van Verdonk toch wel het duidelijkste voorbeeld, bijna geen inhoudelijke punten hebben en constant de inhoudelijke discussie vermijden met Rutte (want die had WEL de inhoud...) en toch meer stemmen in de wacht slepen, trust me, die Rita heeft een hele goede spindoctor... en dat heeft daar meer dan wat dan ook aan bijgedragen.

over europa is veel te vinden, maar niet op nieuwssites, simpelweg omdat de nieuwswaarde niet erg hoog is, als het niet direct betrekking heeft op de burger dan heeft de burger er minder interesse voor.

inderdaad is democratie een moeilijke weg en ik heb ook het liefst een democratie, maar je zult altijd consessies moeten doen tussen het democratisch gehalte en de slagvaardigheid van het bestuur.

Ow, welke impact dan allemaal?

Ik zal je een voorbeeld geven, wij zijn nu een deel van onze onafhankelijkheid kwijt als het gaat om beslissingen die genomen worden door een relatief selectief groepje mensen, maar waar miljoenen mensen hun welzijn van afhangt.

Deze stap opzichzelf heeft nauwelijks merkbare impact voor het normale leven, maar is wèl een opstap in wat nu al in het achterhoofd speelt; namelijk een Europees parlement unaniem bindend voor alle lidstaten.

Dat impliceerd dus dat moeders van Nederlandse huishoudens in de toekomst hun zonen uitgezonden zien worden omdat een aantal een Europees belang zien in inzetting van een leger opm maar een pijnlijk voorbeeld te schetsen. Dat betekend dat Nederlandse normen waar in het buitenland weinig begrip voor is moeten worden aangepast omdat we immers in het Europese plaatje moeten worden gegoten.

Als je nu ziet dat de Maffia 7% van het hele Italiaanse kapitaal in handen heeft, er in Oost-europa de meest corrupte figuren een vinger in de pap hebben in de politiek, dan wens in daar nog geen 1% zeggenschap van in een Europese overeenkomst die op ons grondgebied diplomatieke kracht uitoefend.

Vreemdgenoeg zijn veel liberaler lyrisch over Europa, liberaal = je leeft of je laat je leven. Een mentaliteit die leidt tot een enorme tweedeling en diversiteit zoals in de States, een land waar ik van walg en geen resident van wil zijn. Of een replica die nu aan het ontstaan is.

Ik zal je een voorbeeld geven, wij zijn nu een deel van onze onafhankelijkheid kwijt als het gaat om beslissingen die genomen worden door een relatief selectief groepje mensen, maar waar miljoenen mensen hun welzijn van afhangt.

Deze stap opzichzelf heeft nauwelijks merkbare impact voor het normale leven, maar is wèl een opstap in wat nu al in het achterhoofd speelt; namelijk een Europees parlement unaniem bindend voor alle lidstaten.

Dat impliceerd dus dat moeders van Nederlandse huishoudens in de toekomst hun zonen uitgezonden zien worden omdat een aantal een Europees belang zien in inzetting van een leger opm maar een pijnlijk voorbeeld te schetsen. Dat betekend dat Nederlandse normen waar in het buitenland weinig begrip voor is moeten worden aangepast omdat we immers in het Europese plaatje moeten worden gegoten.

Als je nu ziet dat de Maffia 7% van het hele Italiaanse kapitaal in handen heeft, er in Oost-europa de meest corrupte figuren een vinger in de pap hebben in de politiek, dan wens in daar nog geen 1% zeggenschap van in een Europese overeenkomst die op ons grondgebied diplomatieke kracht uitoefend.

Vreemdgenoeg zijn veel liberaler lyrisch over Europa, liberaal = je leeft of je laat je leven. Een mentaliteit die leidt tot een enorme tweedeling en diversiteit zoals in de States, een land waar ik van walg en geen resident van wil zijn. Of een replica die nu aan het ontstaan is.
grappig dat mensen alleen de negatieve aspecten zien en niet de positieve aspecten die de eu brengt voor de nederlandse handel (we zijn destenslotte een groot exportland...) en soms moet je gewoon concessies doen en package deals maken om bepaalde zaken erdoor te krijgen...

zo krijgen wij dus ook inspraak in landen met een clientelistisch (italie dus...) bestel als zij dat ook bij ons zouden krijgen...

je moet altijd een bepaalde kloof hebben tussen de politiek en de bevolking, je kan simpelweg niet de hele bevolking bij de besluitvorming betrekken, dan word de besluitvorming alleen maar complexer omdat er zoveel tegengestelde belangen zijn en duurt het nog vele malen langer om beslissingen te maken. tuurlijk moet je ook geen sovjetpraktijken krijgen hier, maar het is al moeilijk om in de kamer tot besluiten te komen vanwege de vele tegengestelde belangen (en vaak worden besluiten van de tweede kamer ook niet gevormd in de kamer, maar om de koffietafel na afloop...), het is misschien niet zo democratisch als we het graag zouden zien, maar wil je een redelijk slagvaardig bestuur hebben in het land moet je gewoon consessies doen.
Vreemde definitie van een kloof. Ik bedoel met kloof dat de mensen niet begrijpen wat er gebeurd, wat de plannen zijn voor de toekomst. Jij ziet een kloof als de macht uit handen geven aan enkele partijen. Klopt dus niet. Een kloof is altijd slecht, de macht in handen van de verkozen partij geven is natuurlijk nodig.

democratie is tegenwoordig helemaal geen kwestie van stemmen op de juiste ideeen, daarvan is de stemmenwinst bij de afgelopen verkiezingen van Verdonk toch wel het duidelijkste voorbeeld, bijna geen inhoudelijke punten hebben en constant de inhoudelijke discussie vermijden met Rutte (want die had WEL de inhoud...) en toch meer stemmen in de wacht slepen, trust me, die Rita heeft een hele goede spindoctor... en dat heeft daar meer dan wat dan ook aan bijgedragen.
Verdonk heeft wel inhoudelijke punten , jij ben gewoon een tegenstander (links?) van haar vandaar dat je dit zegt.

over europa is veel te vinden, maar niet op nieuwssites, simpelweg omdat de nieuwswaarde niet erg hoog is, als het niet direct betrekking heeft op de burger dan heeft de burger er minder interesse voor.

inderdaad is democratie een moeilijke weg en ik heb ook het liefst een democratie, maar je zult altijd consessies moeten doen tussen het democratisch gehalte en de slagvaardigheid van het bestuur.
Veel te vinden? Waar? We kunnen niet eens iets lezen over dat verdrag. Het is allemaal mooi achter de rug van de burger beslist. En anders dan jij vind ik een sterke democratie juist meer slagvaardigheid hebben dan een zwakke democratie. Alleen kost het wat meer moeite en tijd om elke burger te overtuigen van je ideeën.

Mijn punt is dat het wel meevalt. Dit nieuwe verdrag is ten eerste en vooral bedoeld om enkele besluitvormingsstructuren in Europa te veranderen en te verbeteren die nu te complex, omslachtig of zelfs onwerkbaar zijn geworden doordat er zoveel nieuwe lidstaten bij zijn gekomen.

Als burger merk ja daar niet veel, om niet te zeggen helemaal niks van. Daarom vind ik ook dat hier geen instemming over gevraagd hoeft te worden. Al zou betere voorlichting goed zijn.

Maar aan de andere kant, ik heb europees recht gestudeerd en zou dus exact moeten weten wat er waarom gebeurd in Europa, maar Europa is zo enorm groot en complex dat het zelfs voor mij af en toe zoeken is wat er precies aan de hand is. Ik kan me voorstellen dat als je geen voorkennis hebt dit nog veel moeilijker is. En de EU laat zich ook niet samenvatten in enkele one liners, dat maakt het er dus ook niet handig op.

Vreemde definitie van een kloof. Ik bedoel met kloof dat de mensen niet begrijpen wat er gebeurd, wat de plannen zijn voor de toekomst. Jij ziet een kloof als de macht uit handen geven aan enkele partijen. Klopt dus niet. Een kloof is altijd slecht, de macht in handen van de verkozen partij geven is natuurlijk nodig.

Je verward kloof met visie. Mensen weten niet wat de visie is van de EU en waar ze naartoe willen.

In de politicolgie staat kloof voor wat riggard omschrijft. Er moet een bepaalde afstand bestaan tussen de hen die het land besturen en de bevolking. Ik ga met riggard mee, er moet een zekere kloof zijn. Bestuurder moeten het algemeen belang nastreven, burgers streven altijd hun eigen belang na, daarom moet er ook een kloof zijn.

Maar de bevolking moet natuurlijk wel goed geinformeerd worden, zodat ze horen welke belangenafweging er gemaakt wordt. Denk trouwens dat wij nu in een tijdperk leven waarin de mensen nog nooit zo goed geinformeerd zijn met internet, gratis kranten en elk kwartier of half uur nieuws op de radio en televisie.

Verdonk heeft wel inhoudelijke punten , jij ben gewoon een tegenstander (links?) van haar vandaar dat je dit zegt.

Veel te vinden? Waar? We kunnen niet eens iets lezen over dat verdrag. Het is allemaal mooi achter de rug van de burger beslist. En anders dan jij vind ik een sterke democratie juist meer slagvaardigheid hebben dan een zwakke democratie. Alleen kost het wat meer moeite en tijd om elke burger te overtuigen van je ideeën.
ik denk dat die kloof er is omdat de meesten zichzelf dan toch niet genoeg interesseren voor de toekomst, want bestemmingsplannen, nieuw beleid etc. MOET vaak gepubliceerd worden en is dus publiekelijk toegankelijk (ook de europese grondwet was dit, dat mensen dit niet lezen begrijp ik, maar is niet de schuld van de overheid...)

op een inhoudelijk debat had rita het gewoon verloren van rutte, waarom denk je dat tijdens het gevecht om het lijsttrekkerschap verdonk geen inhoudelijk debat wilde voeren met rutte?... dan had ze het afgelegd en dat hadden zijzelf en haar spindoctor maar al te goed door...
en nee ik ben niet links en ook geen tegenstander van verdonk maar dit zijn de feiten.

Hervormingsverdrag vervangt Europese Grondwet - Europa NU
hier alleen al een korte opsomming van de feiten... en zo kan ik nog wel even door googelen...
het komt alleen bijna niet in het dagelijks nieuws, simpelweg omdat de media deze onderwerpen niet belangrijk vind.

hoe kun je nou slagvaardig zijn als wanneer je je beleid geimplementeerd hebt het hele probleem al niet meer bestaat of alweer veranderd is? voor het maken van effectief beleid is een snelle implementatie ervan cruciaal...

Waarschijnlijk zijn wij achterlijke Nederlanders toch weer de enige die zich er aan gaan houden.

Tijd voor revolutie zou ik zo zeggen.:D

Terug
Naar boven