MuscleMeat

Europa start nieuw onderzoek naar aspartaam

stace

Dutch Bodybuilder
Waardering
0
net gezien op www.standaard.be

blijkbaar zou het kunstmatige zoetstofje nog schadelijker zijn dan we denken...

Europa start nieuw onderzoek naar aspartaam

BRUSSEL - Het Europees agentschap voor de voedselveiligheid onderzoekt de komende maanden de veiligheid van de kunstmatige zoetstof aspartaam. Het agentschap belooft de bevolking regelmatig op de hoogte te houden van de resultaten.

Aspartaam is al langer een omstreden voedingsstof. Er zijn al uitgebreide studies geweest over de veiligheid. Nu zijn nieuwe cijfers bekend, die moeten onderzocht worden. Op basis van experimenten met ratten stelden Italiaanse onderzoekers eind november vast dat aspartaam al kankerverwekkend is bij een dagelijkse dosis van 20 milligram per kilo lichaamsgewicht, terwijl de EU-norm 40 mg/kg bedraagt.

De onderzoekers van het Cesare Maltoni Cancer Research Center in Bologna pleitten voor een herziening van de richtlijnen, ook al is een stof die giftig is voor knaagdieren dat niet altijd ook voor mensen.

Aspartaam zit in meer dan zesduizend voedingsproducten, onder meer in softdrinks, kauwgom, desserts en yoghurt, en ook in heel wat lightproducten. Meer dan 200 miljoen mensen gebruiken de kunstmatige zoetstof dagelijks. kld

Ik vraag me af waarom het zo lang geduurd heeft eer ze in actie schoten. Een stof die in zoveel voedingsstoffen zit en die kankerverwekkend kan zijn moet onmiddelijk onder de loep worden genomen.

damn eruit gooien die stof het zit ook allemaal in de shakes en dat is toch nie goed kom je nu niet dagelijk op 20mg door 3 shakes op 1 dag ????

Hier kan ik toch een beetje boos om worden als blijk dat het toch niet goed is. Zit inderdaad in veel produkten en ik gebruik het ook dagelijks. Krijg dus best veel binnen op een gemiddelde dag.
Ben nu gewaarschuwd!!

Stop dan maar helemaal met eten, tegenwoordig krijg je overal kanker van...:(

Yep ik krijg ook wel een hoopje van dat spul binnen als je het van nabij gaat bekijken.
Onderzoek kan nooit kwaad en zeker niet voor stoffen die in vele producten zitten die alsmaar populairder worden.

Ben er wel benieuwd naar, neem zelf ook redelijk wat van t spul.

Denk dat de meeste hier op t board het op de een of andere manier wel binnenkrijgen, zit namelijk ook in veel shakes.

Zit ook in mijn eiwit shake waar ik eigenlijk helemaal niet zo blij mee ben, heb liever gewoon geen zoetstof en dan gewoon wat suiker ipv die chemische troep. Weet iemand eiwit shake zonder zoetstoffen? Ik hoor het graag.

frenkck zei:
Zit ook in mijn eiwit shake waar ik eigenlijk helemaal niet zo blij mee ben, heb liever gewoon geen zoetstof en dan gewoon wat suiker ipv die chemische troep. Weet iemand eiwit shake zonder zoetstoffen? Ik hoor het graag.

Ben bang dat die niet bestaan :(

frenkck zei:

Ja, die ken ik. Er is ergens soja-eiwit te verkrijgen zonder zoetstoffen. Die is spotgoedkoop maar werkelijk niet te zuipen. Het merk moet ik je schuldig blijven, ik zal mogen eens kijken.

Idd, waarom stoppen ze zoetstof in een shake? Vind het eigenlijk goorder met zoetstoffen. Whey is toch al een product eerder voor bodybuilders, dus gooi die troep er es uit !!!

Aspartaam stinkt :tomato:

bij de apotheek kan je eiwitpoeder halen, is smaakloos, geen aspartaam dus.
Nadeel, er zit weinig in de pot, is na een week al op

Champion nutrition heeft whey die aspartaam vrij is en ON ook denk ik

en Force One

en eas

en Ultimate Nutrition

Las er deze week ook een artikel over in de intermediair. Maar uiteindelijk waren er dus niet zo veel conclusies. De stof aspartaam zou niet geheel giftig zijn dus zou iig niet verboden worden. Hoogstwaarschijnlijk zou wel het aanbevolen maximum gebruik verlaagd worden. Er is wel een significante stijging van hersentumoren sinds de invoer van aspartaam maar dat is ook ongeveer dezelfde periode als de invoer van MRI scan units dus ja daarvoor was het ook veel moeilijker een tumor op te sporen. Het zal allemaal dus wel mee vallen als je het niet buitensporig veel gebruikt.

Als ik de geschiedenis van aspartaam bekijk, vind ik toch dat dat zaakje verschrikkelijk stinkt. Dat het niet verboden wordt, lijkt meer een politieke zaak dan een zaak van volksgezondheid. Stevioside, een volledig natuurlijk product, is dan weer verboden, vreemd.

stevia wordt al jaren gebruikt in japan maar hier is het beleid "liever banen in de suiker industrie dan minder diabetes".

corrupt stelletje...

Terug
Naar boven