lol nu gaat belgie een klacht indienen
artikel van de standaard
VRT laat moed niet zakken
epa
Geen Kate Ryan in de finale van het songfestival vanavond. Maar de VRT gaat door.
Geen finaleplaats voor Kate Ryan, dat kwam hard aan. In de eerste plaats bij de artieste zelf: ,,Ik heb me ziek zitten analyseren over wat ik fout heb gedaan. Ik had het gevoel dat ik heb gefaald voor Vlaanderen. Maar al die sms'en schouderklopjes hebben me opgemonterd.''
De VRT is niet zo snel opgemonterd. De omroep zal de stemprocedure aankaarten binnen de European Broadcasting Union (EBU), die het Eurovisiesongfestival organiseert. ,,Landen uit bepaalde regio's stemmen te duidelijk voor elkaar'', zegt VRT-woordvoerster Diane Waumans. ,,Dat is niet onlogisch, door de gemeenschappelijke cultuur. Maar wij willen een stemsysteem dat die kruisbestuiving neutraliseert.''
,,We hebben het dit keer stukken professioneler aangepakt'', zegt algemeen televisiedirecteur Aimé Van Hecke. ,,Maar we blijven slachtoffer van het stemsysteem. Landen waarvan bevolkingsgroepen zijn uitgeweken, kunnen rekenen op stemmen van die emigranten. Dan heb je de geografische nabijheid die in Oost-Europa een rol speelt. We behoren nog niet tot die absolute toplanden, zoals Zweden, die erin slagen om dat moeilijke votingsysteem te overstijgen. Maar we denken niet aan afhaken.''
Ook de minister van Cultuur Bert Anciaux (Spirit) zette zich snel over zijn ontgoocheling heen. ,,Onze steun aan de promotour zal wel weer weggesmeten geld zijn. Maar in Vlaanderen gaat 180 miljoen euro naar kunst. Eén drieduizendste is dus naar de promotour gegaan. Die investering zal haar vruchten wel afwerpen. We gaan het daarbij niet laten. Via Cultinvest zullen we nog meer van dit soort projecten ondersteunen.''
EMI-directeur Erwin Goegebeur is somber. ,,Ik kan er desnoods mee leven dat Kate er niet bij is, maar ik begrijp niet waarom bepaalde acts er wel bij zijn. Moet alles kitsch zijn? Het songfestival is toch wel erg veranderd.''
zielig eigenljk dat ze hier nog een zaak van gaan maken, wie ligt daar toch in godsnaam wakker van..