XXL Nutrition

Examen in aantocht, jongeren aan de pil

Cyan

Huge Freak
Waardering
9
80 procent studenten slikt medicatie tijdens examens

Uit een enquête van CM Midden-Vlaanderen bij 3.000 Gentse studenten aan de universiteit en de Arteveldehogeschool, blijkt dat 90 procent van de jongeren tijdens de examenperiode kampt met psychische ongemakken en 80 procent hiervoor medicatie neemt. "Het is onrustwekkend dat ouders aan hun studerende kroost medicatie aanbieden als hulpfactor", reageert Guido Galle, directeur onderwijs en studentenbeleid van de Arteveldehogeschool. Hij roept op om een integraal gezondheidsbeleid door te voeren.

"Zo geschokt over het hoge aantal studenten die medicatie nemen om de examens te doorworstelen, ben ik niet", verklaart Galle. "Wat me vooral verbaast, is dat de ouders dergelijk aandeel hebben in het medicatiegebruik van hun kinderen."

Ouders

Volgens de studie komt meer dan de helft van de studenten in aanraking met de middelen via de ouders. Zestig procent blokt tijdens de examenperiode overigens thuis. Drie op de tien studenten lopen langs de apotheek en 15 procent bevoorraadt zich bij vrienden. De huisarts komt er vrijwel nooit aan te pas.

"Het is een algemene trend dat deze generatie studenten steeds vaker naar medicatie grijpt. Ouders leiden een heel druk leven en medicatie is een gemakkelijk hulpmiddel", aldus Galle. "Bovendien kopiëren veel studenten ook het gedrag van de peergroup." Opvallend is dat vrouwen meer naar slaap- en kalmeermiddelen grijpen en de mannelijke studenten meer hun toevlucht zoeken tot stimulerende of pepmiddelen.

Momenteel biedt het studieadviescentrum trainingen aan voor studenten die kampen met faalangst. "Er wordt al veel gebruik gemaakt van het adviescentrum. We richten er trainingen in rond bijvoorbeeld examenstress, planning en het spreken voor een groep. Dergelijke trainingen zijn al een onderdeel van de preventie en zijn beter dan medicatie", aldus Galle.

Alarmerend

Blijkbaar volstaat dat alles niet en daarom pleit de directeur ervoor om een integraal gezondheidsbeleid op te stellen waarbij de nadruk meer komt te liggen op gezond leven. "Het is belangrijk dat we ons ook gaan focussen op de groei van de competenties bij de studenten", zegt hij. Want het is alarmerend dat 17 procent van de ondervraagden ook buiten de examenperiode heil zoekt in medicatie, aldus de enquête.

Volgens Galle liggen er verschillende factoren aan de basis van het hoge medicatiegebruik. "Studenten nemen niet enkel het gedrag van hun ouders en studiegenoten over, maar ook het nieuwe semestersysteem zorgt voor een extra druk. De jongeren ervaren een meer constante studiedruk waarbij ze meer ge'valueerd worden." Daarnaast is het aantal jongeren dat het studeren met werken combineert ontzettend gestegen. "Jongeren houden er nu een bepaalde levensstijl op na die bekostigd moet worden. Een studentenjob brengt het studeren in de verdrukking, waardoor de stressfactor opnieuw stijgt", besluit Galle.

De volledige resultaten van dit onderzoek zijn gepubliceerd in het decembernummer van het tijdschrift "ça va?". (belga/dm)

90% is wel heel veel, maar psychische ongemakken is ook een zeer wijd begrip. Als stress daar ook onder hoort, dan valt het wel mee.
En er hangt ook een zeer negatief sfeer rond het gebruik van pepmiddelen. Hoezo ?

damn echt ongezond.

Heel vreemd, ik heb zelf nooit de neiging gehad om pillen te nemen voor examens en van mijn klasgenoten weet ik het ook niet.

ik ook niet. ik vind dit toch wel een serieus probleem omdat het zo verslavend is.

Ik doe het zelf ook bijna nooit. Komt wel eens voor dat ik savonds een buisje G neem om goed in te kunnen slapen als ik volgende dag vroeg een zwaar tentamen heb en nog tot laat heb zitten studeren. Je hoofd is dan nog zo hyper van het studeren dat slapen vaak moeilijk gaat. Uppers om beter te kunnen concentreren neem ik niet echt, alleen wat koffie maar ook niet te veel want dan wordt mijn concentratie ook bagger.

Een beetje wazig nog welke middelen er nou specifiek gebruikt worden. Ik neem wel eens een kop koffie (anders drink ik het nooit) de ochtend voor het tentamen om nog even goed de laatste feitjes erin te rammen. Daar is niets verslavends of ongezonds aan, maar het kan natuurlijk ook dat iemand een wat heviger pepmiddel inneemt (bv amfetamine) en dan ligt de kans op een verslaving en de daarmee gepaarde gezondheidsproblemen heel wat hoger.

Aha België.. ik kan mij niet voorstellen dat 4 op de 5 klasgenoten middelen gebruikten. Die haalden gewoon een 2 en zopen dan weer een jaar verder :D

Vorig jaar, m'n laatste jaar secundair onderwijs, namen vele van m'n klasgenoten Relatine. Erg, toch?

Ik snap die poepmongolen echt niet die hele nachten doorleren hoor, begin gewoon op tijd! Heb het zelf nooit nodig gehad.

Tja ze vertellen het aan elkaar door wellicht. En als het werkt dan ga je snel mee in die hype. Helaas niet gezond nee.

Ik snap die poepmongolen echt niet die hele nachten doorleren hoor, begin gewoon op tijd! Heb het zelf nooit nodig gehad.

Mja ooit zijn er onvoorziene omstandigheden of heb je je net verkeken in de planning, dan komt het wel eens voor dat je een nachtje flinke uren moet maken. Denk dat wanneer je beetje drukke studie hebt iedereen dit wel een keertje mee heeft gemaakt.

Ik doe nu uni, maar echt nog niet nodig gehad hoor. Maarja, das ieder voor zicht natuurlijk! :)

stackers om te studeren :roflol: nog nooit van gehoord, beetje mijn twijfels bij dit onderzoek... iig voor NL, weet niet wat de belgen allemaal uitvreten :haha:

ach ja ze gaan niet dood van een slaappilletje

Zijn studiesupps....... mooi commentaar hier door ons die zich volgooien met supps en/of roids ;)

hoog percentage

Ik greep ook wel eens naar de xanax al het me teveel werd..

ik heb nooit iets genomen om te kunne leren ofzo ...

owja wacht !! ik leerde ook helemaal niet !! :p

ik heb vroeger toen ik weer alles op het laatste moment moest doen, (een paar keer) een nachtje doorgehaald met gebruik van een paar nakke speed. wel helder blijven, maar alleen maar om te blijven gaan.

ik heb vroeger toen ik weer alles op het laatste moment moest doen, (een paar keer) een nachtje doorgehaald met gebruik van een paar nakke speed. wel helder blijven, maar alleen maar om te blijven gaan.

coke pep en pillen is het enige dat we willen!!!:D:hedbang:

Terug
Naar boven