XXL Nutrition

explosiviteit training

Trojan Horse

Cool Novice
Waardering
0
Hallo allemaal.

ik ben zelf 14 jaar en een sprinter en wil goed op explosiviteit trainen. Ik was gisteren gewoon effe ermee begonnen met krachttraining om uit te proberen, 5 setjes squat 8 herhalingen zonder gewichten. De eerste 2 setjes deed ik normaal tempo langaam, vanwege dat ik niks voelde deed ik de 3de set zo snel mogelijk omhoog komen, 4de set jump squat en de 5de set uit hurkstand omhoog springen dan wel gewoon met platte voet op de grond. hiernaast deed ik nog 3 sprintjes van 60m, 80, en 100m. na ieder squat setje nam ik een rustpauze van 1,5-2 minuten. is dit wel goed zo wat ik deed en zijn er nog meer explosive oefeningen voor de beenspieren, armen en misschien ook andere spieren zoals bilspieren, kuiten. mijn armen wil ik ook sneller laten bewegen omdat hoe sneller je armen bewegen hoe harder je zal rennen. ik hoop dat ik hiermee geholpen kan worden.

Alvast erg bedankt,
Troy

Ik denk dat je door KT niet echt sneller word? Ik denk eerder gewoon veel sprinten om maar steeds sneller te worden en een hele goede conditie opbouwen. Of bedoel je dat niet?

• Topic Starter Topic Starter
mijn vraag was alleen of iemand explosieve oefeningen aan mij kan geven. wilt u mij alleen antwoorden op mijn vraag of antwoorden als u iets zeker weet? ik vind het namelijk vervelend als er steeds niet op mijn vraag word gereageerd. dank u wel.

door krachtttraining word je veel sneller. sprinten (vanuit de startblokken) is ook heel explosief en een soort krachttraining. sprinters trainen voorral op explosiviteit, maar om explosief te kunnen zijn heb je weer heel veel kracht nodig als basis want anders kan je nooit een hele krachtige beweging doen in zo een korte tijd. sprinters doen ook bankdrukken, biceps, triceps en shouders training. je armen worden echt moe van al het sprinten en moeten echt sterk worden.

mijn vraag was alleen of iemand explosieve oefeningen aan mij kan geven. wilt u mij alleen antwoorden op mijn vraag of antwoorden als u iets zeker weet? ik vind het namelijk vervelend als er steeds niet op mijn vraag word gereageerd. dank u wel.
Explosieve squats...en ja..voor de rest moet je maar eens zelf gaan zoeken..Google al eens geprobeerd? Zoekfunctie?..

Op ExRx.net kun je veel oefeningen vinden, misschien kun je daar eens kijken voor wat van die oefeningen.

aangezien je net begint zou ik goed uitkijken met explosieve bewegingen, daar kun je nogal makkelijk blessures mee oplopen.

Je moet gewoon de basis oefeningen doen zoals squat, deadlift, bench press, overhead press, rows. Er zijn hier natuurlijk ook variaties op. Verder gewoon blijven sprinten en plyometrische oefeningen doen, en verwaarloos je buik ook zeker niet want als je geen sterke core hebt ga je ook niet veel sneller rennen.

Focus leggen op benen, buik en schouders. Schouders zorgen voor snellere armbeweging.
Voor de rest gewoon sprintoefeningen.

Power cleans

Terug
Naar boven