Fitness Seller

Externe HD voor Mac

Jorgyboy

Huge Freak
Waardering
1.123
Lengte
1m75
Hey,

Deze week heb ik mezelf een "Western Digital Elements Externe Harddisk 1TB" aangeschaft, aangezien de (interne) harde schijf van mijn MacBook vol staat.

Nu is deze externe HD voorgeprogrammeerd voor Windows, dus moet ik die veranderen naar Mac-configuratie, maar ik heb nog enkele vragen ivm partities en dergelijke.

Ik zou graag TimeMachine back-ups laten maken op mijn externe HD, moet ik hiervoor een extra partitie aanmaken, enkel en alleen voor TimeMachine? Zoja, hoe groot moet die dan zijn?

Als mijn interne HD het toelaat, wil ik binnenkort er een extra partitie op aanmaken, zodat ik er Windows op kan installeren zowel Mac als Windows op mijn MacBook heb staan. Stel dat ik hiervoor ook plaats wil houden op mijn externe HD, maw, ik zou ook graag op die externe HD kunnen lezen en schrijven als ik in Windows zit. Moet ik dan een extra partie aanmaken op die externe HD, die Windows-geconfigureerd is? Of kan ik die HD zo configureren dat ik er zowel in Mac als in Windows op kan schrijven? Wat is het "beste"?

Ik heb ook ergens gelezen dat mensen verschillende partities aanmaken voor verschillende soorten data, zoals muziek, programma's of foto's, lijkt me wat nutteloos of is dit het interessantste?

Bedankt!

Time machine gebruikt al de ruimte die het heeft. (althans bij mij met een time capsule). Ik neem aan dat dat bij een andere nas ook zo werkt. Je kan wel instellen dat dit maximaal een bepaalde grootte mag zijn.

De grootte van de backup is helemaal afhankelijk van wat je wil back-uppen uiteraard. Het kan zeker handig zijn om verschillende partities aan te maken voor muziek, film en dergelijke.

Hoe de combinatie windows/mac werkt, weet ik niet.

Voor timemachine moet je inderdaad een apparte partitie maken, anders blijft hij doorgaan tot die 1tb vol zijn.
Als je de hele interne harddisk van je mac wilt backuppen (Wat hij automatisch doet) dan moet je die grote en dan nog 20/50 gb daar bovenop (Zo doe ik het in ieder geval)

Verschillende partities maken voor muziek, films, bestanden ect is onzin, daarvoor kan je ook gewoon 1 partitie houden en gewoon mapjes maken, anders zit je straks dat de partities te klein zijn.

Je kan de hardeschijf formatteren zodat hij voor windows en mac beschikbaar is, dan moet je voor fat32 kiezen, nadeel is wel dat de max grote voor 1 bestand 4gb is.
Je zult dus moeten kiezen, of voor mac of voor windows.
Je kan overigens wel de schijf delen zodat je via het netwerk met windows eraan kunt komen.

• Topic Starter Topic Starter
Heb alles over TimeMachine nog eens nagelezen en het lijkt mij een beetje nutteloos ... Het houdt echt alles bij en als je een documentje wijzigt, houdt hij zowel het eerste als het tweede bij, wijzig je het nadien nog eens, heb je er al drie en ga zo maar door. Lijkt me niet echt nuttig.

Heb gekozen om hem te formatteren naar een Mac-configuratie. ALS ik dan Windows op men MacBookje ga draaien, zet ik gewoon MacDrive op men Windows en dan is dat probleem ook al weer van de baan.

Bedankt voor de antwoorden mannen!

---------- Toegevoegd om 20:29 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:27 ----------

Time machine gebruikt al de ruimte die het heeft.

Voor timemachine moet je inderdaad een apparte partitie maken, anders blijft hij doorgaan tot die 1tb vol zijn

Doet me beetje denken aan dit hier :D

[afbeelding niet meer beschikbaar]

"All it can find"

:roflol:

Heb alles over TimeMachine nog eens nagelezen en het lijkt mij een beetje nutteloos ... Het houdt echt alles bij en als je een documentje wijzigt, houdt hij zowel het eerste als het tweede bij, wijzig je het nadien nog eens, heb je er al drie en ga zo maar door. Lijkt me niet echt nuttig.
Voordeel is wel dat je altijd alles nog hebt, bij mij is mijn mac installatie met alle meuk bijv 60gb (Downloads heb ik uitgesloten).
Ik heb mijn timemachine 150gb toegewezen, en als die 150gb vol zijn gaat hij gewoon de oudste backups verwijderen dus heb ik er verder geen last van.

En mocht er iets gebeuren heb ik wel al mijn dingen nog.

Voordeel is wel dat je altijd alles nog hebt, bij mij is mijn mac installatie met alle meuk bijv 60gb (Downloads heb ik uitgesloten).
Ik heb mijn timemachine 150gb toegewezen, en als die 150gb vol zijn gaat hij gewoon de oudste backups verwijderen dus heb ik er verder geen last van.

En mocht er iets gebeuren heb ik wel al mijn dingen nog.

Goed punt.

Jammer genoeg is het op dit moment bij mij een 115GB, wil ik die twee keer laten backuppen heb ik al 250GB nodig... En het belangrijkste (films/muziek/programma's) zet ik op mijn externe HD. De programma's die ik er niet opzet zijn ofwel niet belangrijk genoeg, ofwel snel herdownloadbaar, of ze staan op de 10+TB server van mijn neef.

Moeilijke beslissing!

Heb gekozen om hem te formatteren naar een Mac-configuratie. ALS ik dan Windows op men MacBookje ga draaien, zet ik gewoon MacDrive op men Windows en dan is dat probleem ook al weer van de baan.
Dat is ook de beste oplossing. En dat programma kan je best ook op een usb stick zetten die je altijd bij je hebt, als je dan eens wat van je draagbare externe Mac hdd naar een Windows pc wil overzetten (of omgekeerd) moet je alleen ff MacDrive installeren op die PC. Zo doe ik het en is ideaal imo.

Time Machine heb ik een tijdje geprobeerd maar is irritant. Om het uur backups en dus om het uur vertragingen tijdens het werken. Snap niet hoe mensen dat kunnen verdragen eerlijk gezegd.

Ik doe nu gewoon zelf de backups, 1x van de bestanden die ik echt wil backuppen, via eSATA naar een Drobo. Het enige risico is natuurlijk dat bestanden minder frequent een backup krijgen, maar ik werk nu ook niet met bestanden die zo extreem belangrijk zijn dat ze dat nodig hebben.

Dat is ook de beste oplossing. En dat programma kan je best ook op een usb stick zetten die je altijd bij je hebt, als je dan eens wat van je draagbare externe Mac hdd naar een Windows pc wil overzetten (of omgekeerd) moet je alleen ff MacDrive installeren op die PC. Zo doe ik het en is ideaal imo.

Time Machine heb ik een tijdje geprobeerd maar is irritant. Om het uur backups en dus om het uur vertragingen tijdens het werken. Snap niet hoe mensen dat kunnen verdragen eerlijk gezegd.

Ik doe nu gewoon zelf de backups, 1x van de bestanden die ik echt wil backuppen, via eSATA naar een Drobo. Het enige risico is natuurlijk dat bestanden minder frequent een backup krijgen, maar ik werk nu ook niet met bestanden die zo extreem belangrijk zijn dat ze dat nodig hebben.

Good thinking van die USB-stick! Heb nogal veel (lees: zo goed als alleen maar) Windows-vrienden die nu en dan films en muziek van me willen. Eindelijk een oplossing voor mijn probleem! :D

Heb zelf ook geen bestanden die belangrijk genoeg zijn om regelmatig een back up voor te maken, dus denk dat ik die TimeMachine niet ga gebruiken en alle belangrijke bestanden gewoon op de externe HD ga zetten.

Thanks!

Wat overigens ook een idee is het volgende, als je een partitie maakt die door windows gelezen kan worden (Bijv fat32 of ntfs) en deze 50 of 100mb maakt en je daar macdrive op zet hoef je niet de hele tijd een usb mee te zeulen.

Heb daar ook aan gedacht maar meerdere partities heeft altijd een kleine kans op directory problemen op je hdd. Nu hoeft dat niet te gebeuren, maar ik heb toch sowieso een piepklein usb stickje in mijn portemonnee (altijd handig) dus dan liever zo. En daar kan dan ook meteen tig GB op voor andere dingen.

Heb daar ook aan gedacht maar meerdere partities heeft altijd een kleine kans op directory problemen op je hdd. Nu hoeft dat niet te gebeuren, maar ik heb toch sowieso een piepklein usb stickje in mijn portemonnee (altijd handig) dus dan liever zo. En daar kan dan ook meteen tig GB op voor andere dingen.
Ik doelde eigenlijk op 1 kleine aparte partitie voor alleen macdrive op te zetten, en dan van de rest 1 grote partitie maken.
Dan heb je macdrive namelijk ook altijd bij je als het nodig is.

Terug
Naar boven