Fitness Seller

Fietsen.. WEL of NIET effectief???

skrewdriver

Novice
Waardering
0
Beste mensen,

Na wat forums te hebben doorgespit, kom ik nogal tegenstrijdige posts tegen over fietsen en het nut/nutteloosheid ervan.

Dus mijn vraag, je voelt m al aankomen:

Is fietsen voor vetverbranding wel of niet effectief????
(laten we 20 km per keer aanhouden op een redelijk tempo met soms intervallen)

Je verbrand genoeg met het fietsen. Tempo er in blijven houden, dus niet op je gemak.

Beste mensen,

Na wat forums te hebben doorgespit, kom ik nogal tegenstrijdige posts tegen over fietsen en het nut/nutteloosheid ervan.

Dus mijn vraag, je voelt m al aankomen:

Is fietsen voor vetverbranding wel of niet effectief????
(laten we 20 km per keer aanhouden op een redelijk tempo met soms intervallen)

Kcals verbruiken (meer dan je binnenkrijgt) is altijd effektief voor vetmassaverlies; het maakt niet uit of je tijdens de training vet of koolhydraten verbrandt. (In feite verbrand je altijd zowel vet als koolhydraat.)

Natuurlijk is het effectief, zoals Ariane1991 zegt is cardio/calorieverbruik altijd effectief. Als je de intensiteit tenminste hoog genoeg houdt.

Steppen, crosstrainen en (hard)lopen zijn alleen effectiever.

• Topic Starter Topic Starter
steppen? crosstrainen???
ben zelf geeen bodybuilder maar thaiboxer dus als iemand t kan uitleggen graag,.,

steppen? crosstrainen???
ben zelf geeen bodybuilder maar thaiboxer dus als iemand t kan uitleggen graag,.,

Oh, bedoelde je buiten fietsen, niet op de sportschool? De step en de crosstrainer zijn apparaten in de sportschool...

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Dit is een crosstrainer, je maakt een soort langlauf-bewegingen.

En een stepapparaat.

Bij beide apparaten sta je de hele tijd, dat is dus sowieso belastender ('beter', kost meer energie) dan op een fiets zitten.

• Topic Starter Topic Starter
ok dan, maarja lijkt mij zo depressief in zo;n zaaltje oefeningen doen.. bewegen om te bewegen zeg maar.

liever lekker buiten fietsen, of zwemmen in de zee ( woon in zeeland) of zwembad of lekker stompen op een zak of iemands pads..
Spelenderwijs lekker fit/sterker/afvallen is toch veel leuker????

ok dan, maarja lijkt mij zo depressief in zo;n zaaltje oefeningen doen.. bewegen om te bewegen zeg maar.

liever lekker buiten fietsen, of zwemmen in de zee ( woon in zeeland) of zwembad of lekker stompen op een zak of iemands pads..

Heb je gelijk in - in de zomer zie je mij niet in de sportschool. Maar nu ga ik weer, ook om de spieren weer op peil te brengen.

Tijdens het steppen/binnenfietsen/bandlopen kijk ik tv, luister naar de radio, lees of doe puzzels. Daarmee kom je een uur gemakkelijk door, laat die benen maar gaan.

Op elk apparaat kan ik evenveel arbeid leveren (max 250 Watt, een uur lang), dat komt ook aardig overeen met wat ik buiten presteer volgens de lijsten van wat diverse sporten verbruiken. Dat hangt namelijk in de eerste plaats van mijn prestatievermogen af, niet van de soort sport of apparaat.

Laatst bewerkt:
mja 250watt per uur. niet dus he :D

zal niet kloppen dan vermoed ik :D

ik kan 200 watt per uur trappen op een geijkt toestel en ik ben wielrenner/mountainbiker. heb een max vermogen van om en bij de 700watt , ben wel sprinterstype.

mijn ervaring : id fitness kloppen die toestellen zelde, ik trap daar ook een half uurtje aan 400watt dat kan ik echt niet hoor dat zijn profcijfers.

fietsen is qua cardio heel goed, ik zit zo een 10-12 uur per week op de fiets, 6.7% vet is het resultaat en ik eet soms een deftig stukje door ;)

Zwemmen is volgens mij één van de meest effectieve vormen van cardio, dus als je dat graag doet zou ik dat zeker doen.

mja 250watt per uur. niet dus he :D

zal niet kloppen dan vermoed ik :D

ik kan 200 watt per uur trappen op een geijkt toestel en ik ben wielrenner/mountainbiker. heb een max vermogen van om en bij de 700watt , ben wel sprinterstype.

mijn ervaring : id fitness kloppen die toestellen zelde, ik trap daar ook een half uurtje aan 400watt dat kan ik echt niet hoor dat zijn profcijfers.

Da's waar, die toestellen wijken wel af maar in kcals uitgedrukt kom ik (met moeite, maar zonder verzuring) op 1000 in het uur, dat is dus tussen 16 en 17 kcals per minuut, op de Precor toestellen van Fit4Free. Alle toestellen geven bij vrijwel dezelfde gevoelsinspanning en gemeten hartslag (plus of min 4) ook dezelfde waarden voor watt cq kcals per minuut. Ik vergelijk het met dezelfde gevoelsinspanning buiten, dan opgezocht in de tabellen die je overal kan vinden, en dan klopt dat toch heel aardig met elkaar.

400 watt is voor mij ondenkbaar op die apparaten, dat zou ik nog geen minuut volhouden.

Zwemmen is volgens mij één van de meest effectieve vormen van cardio, dus als je dat graag doet zou ik dat zeker doen.

Toch zien zwemmers er niet vetvrij uit. Ik heb zwemmen wel geprobeerd, maar ik red het niet om dat effektief te krijgen omdat het teveel op de schouderspieren trekt. Je kan je beenspieren gewoon niet goed inzetten zoals bij de droge sporten.

En als je met een plankje probeert. Zwemmers zien er inderdaad niet vetvrij uit en vraag me niet hoe dat komt, maar ik ben wel meer vermoeid na een half uurtje zwemmen dan na een half uurtje lopen en de onderzoekn geven me ook gelijk.

En als je met een plankje probeert. Zwemmers zien er inderdaad niet vetvrij uit en vraag me niet hoe dat komt, maar ik ben wel meer vermoeid na een half uurtje zwemmen dan na een half uurtje lopen en de onderzoekn geven me ook gelijk.

Heb je een verwijzing naar zo'n onderzoek?

Ik weet niet waar ik een echt onderzoek moet vinden, dat was misschien een groot woord van mij:o, maar de tabellen die je hier overal vindt zeggen dat toch ook of niet?

Erica Terpstra heeft ook altijd gezwommen :rolleyes:

Ja, tientallen jaren geleden in die tijd kan je veel chips eten hoor.

Heb je een verwijzing naar zo'n onderzoek?

Zwemmers drijven wel beter als ze iets vetter zijn dan super-droog. Vet drijft nu eenmaal beter dan spiermassa, beter drijfvermogen betekent minder energie steken in blijven drijven. Te veel vet verhoogd echter te veel het gewicht dat je door het water voort moet bewegen, dus te vet is ook niet goed. (heb ik wel eens gehoord... klinkt logisch)

Qua effectiviteit voor vetverlies lijkt het echter niet uit te maken:

J Sports Med Phys Fitness. 2006 Dec;46(4):564-9. Links
Aerobic exercise in water versus walking on land: effects on indices of fat reduction and weight loss of obese women.

* Gappmaier E,
* Lake W,
* Nelson AG,
* Fisher AG.

Division of Physical Therapy, University of Utah, Salt Lake City, UT, USA.

AIM: It has been suggested, that water exercise is less effective than weight-bearing exercise on land for body fat reduction. METHODS: To test this hypothesis 38 middle-aged obese women (25-47% body fat) participated in a 13 week exercise-diet program to compare the effects of aerobic exercise in water versus walking on land on indices of fat reduction and weight loss changes. Subjects were randomly assigned to 1 of 3 exercise groups: 1) walking on land (WL), 2) swimming (SW) at 27 degrees C water temperature and 3) walking in 29 degrees C water (WW) at the shallow end of a declining pool with the water at navel height. Subjects in the SW group alternated breast-, side-, and backstroke swimming without face immersion. Exercise parameters were kept constant for all three groups. Subjects participated in supervised exercise sessions for 40 min, 4 times a week at 70% of age-predicted maximum heart rate. Subjects were tested before and after the 13-week experimental period. RESULTS: Significant reductions in body weight, (5.9 kg), percent body fat, (3.7%), and skinfold and girth measurements, occurred in all groups. There where no significant differences between groups. CONCLUSIONS: The results of this study indicate that there are no differences in the effect of aerobic activities in the water versus weight-bearing aerobic exercise on land on body composition components as long as similar intensity, duration and frequency are used.

achja..wen je vanzelf wel aan. en moet er ook niet aan denken om te racefietsen als het vriest :P heb het al koud genoeg op de weg naar de gym toe

ractie op eerste post : ja maar volgens mij is hardlopen meer calorieen verbranden en met krachttraining doe je ook veel verbranden

Terug
Naar boven