MuscleMeat

Fietsen..

nasty^PhysIc

Competitive Bodybuilder
Waardering
0
Ga volgende week beginnen met cutten, en wou daar fietsen aan toevoegen. Heb een Dure Gazelle mountainbike op de kop weten te tikken. Dus Rugzak met Voeding + vocht mee en knallen.

Alleen heb ik zelf nog niet zoveel en vere afstanden gefietst. Hoe kan ik dit het beste aanpakken, Ben namelijk van PLan om 50 tot 100km op een dag te fietsen 2 of 3 x per week. Iemand tip's? over houding op de fiets etc etc

Heb ook nog een 4 dags trainings schema,
Waar geen Cardio in voor komt.

Het lijkt mij nogal veel om mee te beginnen... Met 50 km ben je toch al snel 2,5-3,5 uur onderweg..

Zulke lang afstanden zullen ook een negatief effect hebben op je spiermassa gok ik...

Zorg iig voor een goed zadel en zet het hoog genoeg.

idd veel te veel om mee te beginnen. verstandigst is t om (net als met je normaele training) op te bouwen.

mischien is dit iets:

wk1: 2x 10
wk2: 2x 15
wk3: 2x 20

kijk hoe dit je bevalt en als dat nog te weinig is ga je zo verder

wk4: 3x 15
wk5: 3x 20
wk6: rust
wk7: 1x 50

is dit iets mischien?
als je teveel in 1 x wil zal je t alleen maar tegenvallen en demotiverend werken

greetz

Op zich geen probleem om 50 Km als begin te nemen. Koop een hartslagmonitor en rijd die 50 Km dan op 60 - 70% van je max hartslag. Je max hartslag verschilt per persoon, 220 - je leeftijd is te ruw daarvoor. Maar denk dat als je zo rond de 140-150 hartslagen rijd je die 50 Km vrij goed doorkomt. Zeker als je net begint met fietsen zijn langere afstanden op lagere intensiteit beter, vooral in het voorseizoen. Nu eigenlijk nog iets te vroeg, maar goed je gaat niet in het seizoen knallen neem ik aan.

• Topic Starter Topic Starter
Ik ga redelijk hoog in eiwitten zitten, en iets meer Kooldydraten dan in een normale cut, Probeer en ballance te vinden tussen Vet verliezen, en spiermassa aanzetten.

Aangezien ik in The sportschool, niet gemotiveerd ben om cardio te gaan doen doe ik het lekker buiten. Ik denk ook dat 50km niet zo veel is hoor, Daar ben je zo door.

Ik heb heel toevallig al een hartslag meter. 220 - me leeftijd kom ik op 200 toeren uit. en daar 70 % van = 140 idd. Maarja dat is grof weg gezegd vertelde je, Is er geen mannier om dit precies uit te zoeken?

Staedy state rijden op die intensiteit hoeft niet zo nauwkeurig. Als je gaat koersen en je kan nog een gesprek voeren tijdens de rit dan is dat in ieder geval een intensiteit die niet te hoog is. Je overtraind trouwens niet snel als je iets hoger gaat zitten, pas bij 165+ hartslagen ongeveer voor die duur gaat het je gewichttraining op den duur in de weg zitten. Heb wat dat betreft ruime ervaring. Denk dat ik dit jaar ook nog wel wat ritjes ga doen.

Je moet overigens niet te lange afstanden gaan doen, dan gaan je intermediate vezels zich gedragen als langzame duurvezels.

Er wordt trouwens vaak een advies gegeven om op 60%-70% van je VO2 max te gaan zitten voor dat soort ritten. Dat is in principe al een hogere hartslag bij de meesten. Maar je kan goed uit de voeten met ritten waarin je de hartslag niet boven de 150 laat uitkomen.

Een mountain bike is eigenlijk meer geëigend voor korte ritten.. het hangt er verder ook maar van af wat voor fiets.
Ik zou sowieso niet graag met rugzakje willen fietsen.. zelfs een camelbak op de rug is me al te veel.. een heupgordel gaat nog net...
Daarom heb ik op mijn fiets een bagagedrager en doe daar een rackpack op.. weet niet of die dingen in NL makkelijk te koop zijn, heb ze uit GB waar ze een standaard uitrusting zijn voor elke fietser die zelf zijn voeding meesleurt.

Maar goed.. die 50 km is goed te doen op een kalm tempo.. ik zou dit alleen nooit op eigen gelegenheid willen doen. Wel als ik toevallig 50 km ergens naar toe moet en je hebt tijd en gelegenheid er fietsend naar toe te gaan.
Of een toertocht (dat komt pas weer vanaf begin maart .. eind feb is traditioneel de allereerste toertocht...): elk dorp heeft wel een fietsclub en die organiseren traditioneel 1 of meerdere toertochten per jaar van minimaal 50 km.. zeer leuk en gezellig.
En vooral: samen trainen met andere fietsers.. bijna altijd is er wel 1 en vaak 2 en soms 3 (of nog meer) avonden (in de winter vaak alleen weekend) dat er getraind wordt. Meestal ook in 2 verschillende tempogroepen.
Helaas voor mij: beide tempo's waren te snel...

Haha.. ben toch al gelijk vanaf het allereerste begin de langste tochten tot 200km gaan rijden.. dit omdat ik al gewend was zulke afstanden te rijden op fietsvakantie.

Hoe dan ook... voor cutten kan je beter gaan voor knalhard fietsen en dan is 50 km eigenlijk al te veel... tenzij je ambities hebt om ook een goed toerfietser te worden.

Die rugzak hoeft ook niet mee, voor een tocht van 50 Km heb je voldoende aan wat energiedrank in 1 bidon en water in de andere bidon.

Met een mountainbike is 50 Km nog wel goed te doen, ook al kan je dan het beste je zadel zover mogelijk naar voren zetten. Mountainbikes sporen namelijk nog al lui omdat je er ook mee moet kunnen afdalen in ruw terrein. Scheelt wel per mountainbike maar qua geometrie is een mountainbike iets luier dan een racefiets. Je zadelhoogte kan je goed bepalen door op je mountainbike te gaan zitten, je pedaal op de uiterste uitslag omlaag te zetten en dan moet je je knie nog net een stukje kunnen buigen. Een recht been is te ver en te veel buiging zorgt voor te weinig kracht op de pedalen.

Ik heb zelf jaren lang op de weg getraind met een mountainbike, uitgevoerd met slicks dat wel. Profielbanden lopen op de weg niet prettig. En voor 31 euro heb je bij http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=61 twee slicks. Die lopen heerlijk op asfalt.

Alleen trainen of in een groep is persoonlijke voorkeur. Alleen trainen heeft het voordeel dat je niet afhankelijk bent van anderen en je kan trainen wanneer je wilt. Zelf trainde ik bijna altijd alleen, soms onderweg dan wel in een groep terechtkomend of met een andere renner. Maar alleen rijden is prima.

Ben het niet eens met Espi dat je beter knalhard kan gaan fietsen die 50 Km of minder, want fietsen vergt aardig wat van je sympatisch zenuwstelsel als je een te hoge intensiteit aanhoudt. Het is een kwestie van gevoel, maar met fietsen kan je omdat het een impactsloze sport vrij diep gaan. Dieper soms dan je lichaam eigenlijk aan kan. Niet voor niks dat veel renners in het voorseizoen verkoudheden bij de vleet oplopen, te vroeg te diep gegaan. Zelfs met korte ritjes kan je dan al te diep gaan, 20 Km op hoge intensiteit kan echt slopend zijn. In combinatie met krachttraining is hoge intentisiteit fietsen moeilijk vol te houden en zal het ook een behoorlijke impact hebben op je progressie met krachttraining. Zelf koos ik daar vaak moedwillig voor als ik het combineerde, maar je moet rekening houden dat je nooit beide takken met maximale intensiteit kan doen.

Dat was een mooi stukje EricR, Ik zal nooit helemaal diep gan zitten, dat is helemaal niks voor mij, Het gaat me niet om de conditie, alleen om vet verbranding. Nu beweeg ik helemaal niet, zit veel tijd van de dag binnen, weinig buiten dus. Denk ook dat fietsen dan een geod begin is aan gezien hardlopers doodlopers zijn.

Btw, het is niet echt een mountainbike, Hijs al geschik voor op de weg hier ene plaatje

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Je neemt een rugzak mee die gooi je vol met bidons ( hoe schrijf je dat klote woord) en gooi gewoon een aantal scheppen whey in je water....

hou je toch nog redelijk je massa...

Dat is een goede fitnessbike Nasty, inderdaad goed klaar voor de weg. Gewoon lekker beetje touren in het begin, hartslag tegen de 150 aan en het voelt nog aan als een echte training ook.

Zou het ook wel willen doen, maar ja te fanatiek en dat hindert mijn progressie die ik momenteel maak.

Bidons er in hoeft niet.. daar heb je de bidonhouder voor. Tip: laat een 2e houder monteren op de staande buis.

Of nog beter: neem een Camelbakje op de rug.

Zelf heb ik een toerfiets/randonneur en die is ivm mijn geringe lengte uitgerust met 559 mm wielen.. dat is dus MTB-formaat. Daar heb ik echter wel 25mm racebandjes op kunnen leggen daar ik extra smalle velgen heb. De standaard MTB heeft te brede velgen om zulke smalle banden te kunnen verdragen.
Die 25mm bandjes heb ik overigens zelden gebruikt.. ze waren wel heel licht en glad, maar reden vreselijk snel lek. 28 mm en zelfs 32 mm bleken op de keper beschouwd veel effectiever te zijn... bijna geen verloren tijd om binnenbanden te moeten wisselen.. Plakken doe je dus nooit onderweg: je neemt 2 of 3 reservebinnenbandjes mee en plakt dan thuis het lek. Maar het kost toch altijd weer tijd om alles te wisselen.. en dan is het fijn als je tamelijk lekvrij kan rijden.

Waar ik niets van begrijp is dat je zegt dat een MTB vrij lui is.. deze heeft juist een heel scherpe hoek zodat deze heel direct en precies kan sturen. Misschien doel je op de achtervering die wel behoorlijk veel extra gewicht met zich mee brengt?

Espi

ok thxn guy's deze kan closed, ik weet genoeg ;)

Lui in de zin dat een mountainbike het zwaartepunt meer naar achteren heeft dan een racefiets . Je zit dus meer rechtop dan bij een racefiets. Dat een goede mountainbike nerveuzer stuurt klopt, maar dat komt ook door de kleinere wielmaat.

Ook heeft een racefiets een kortere chainstay dan een mountainbike, langere chainstay maakt een fiets ook luier.

Die fiets die Nasty postte is trouwens meer een hybride met een aardige nadruk op racen, ook al is denk de zithoek niet zo scherp als bij een racefiets.

Heb zelf nog een oude Trek uit 1991, die is zeer racey maar eigenlijk voor het terrein te scherp qua geometrie. Heb er wel wedstrijden op gereden, maar op zwaarder terrein heb je meer aan een fiets waarbij het zwaartepunt op de achterkant ligt. Meer tractie. Op de weg was dat ding super, menig amateur A er mee zoek gereden :D Twee keer zelfs Thomas Bos in die tijd, schaatser die toen het wereldrecord 3K in handen had. Tot zover Opa die uit oude doos ophaalt.

Racefiets ( korte achterkant, zwaartepunt naar voren)

Mountainbike (lange achterkant, zwaartepunt meer naar achter)

For the record.. mijn toerfiets heeft een redelijk luie hoek aan de voorzijde maar juist een extreem korte achtervork. Ze is zelfs zo kort dat het net past om er klassieke Ortliebs bij te gebruiken bij mijn maatje 37/38.
was dus aardig pissig toen Ortlieb haar asymmetrische fietstassen ineens symmetrisch ging maken.. ik houd dus mijn oude fietstassen maar goed op orde.. ze zijn in 1994 aangeschaft en ze horen dus nog een paar jaar mee te gaan.

Al is het waarschijnlijk wel zo dat ik ivm gewijzigde zit (na het aangroeien van het S5-L1 bot is de ruggegraat heel anders dan voorheen en blijk ook minder diep te kunnen zitten) een nieuwe fiets nodig heb.. of eigenlijk 2.

Voor het hardere rijden: wordt het ws. er een met een hellende bovenbuis en 622mm wielen.. iets meer rechtuit rijden wordt dan mogelijk en er is ook veel meer keuze qua smalle banden... wegens de smalle velgen kon ik niet zeggen dat ik nu overal eenvoudig aan banden kon komen, ook al is theoretisch 559mm wereldwijd makkelijker verkrijgbaar.

ja ik heb een fijn fietsje hier :P

Terug
Naar boven