MuscleMeat

Nieuws Finland stapt liever uit euro, dan te betalen voor schulden lidstaten

Dat je actief betrokken wil zijn betekent niet dat je interesse in economie hebt. Het ging hier over economie, niet over politiek. Nogal logisch dat iemand die de politiek ingaat interesse in politiek heeft. :roflol:

Dat klopt, daarom is dit ook niet een geweldig systeem. Het is echter een misvatting dat politici wél verstand van bijvoorbeeld economie hebben. Daar is tot nu toe weinig van gebleken.

Als je in de politiek zit, kom je sowieso in aanraking met economie. Economie beheerst nu eenmaal de politiek en omgekeerd.

Daar staat dan tegenover dat meeste mensen niet eens het simpele concept van vraag en aanbod kennen, laat staan dat ze de economische gevolgen van (bijvoorbeeld) de uitstap uit de euro kunnen inschatten.

De meeste mensen uit de politiek hebben tenminste toch al een universitaire opleiding. Dat veronderstelt toch een minimale mate van verstand. Jammer genoeg is dat nog niet voldoende om de correcte beslissingen te nemen over economische beslissingen (want daar weten ze inderdaad dikwijls nog te weinig van), maar liever dat dan Jan met de pet.

Laatst bewerkt:
het blijft een utopie om een politiek correct een beslissing te kunnen maken voor 17 miljoen mensen waarvan talloze meningen lichtjaren van elkaar verschillen.
er zijn altijd tegenstrijdigheden.
het lukt niet eens om hier met 100.000 mensen die één dezelfde hobby beoefenen, om een standvastige mening te vormen.
laat staan voor een heel land.

en dan maakt het geen drol uit of je wel of geen verstand hebt of een universitaire opleiding genoten hebt.
jan met de pet of de universitaire barret.
compromissen zullen er altijd gemaakt moeten worden en dan levert iedereen een stukje standvastigheid in vanuit zijn of haar politieke overtuiging

• Topic Starter Topic Starter
Ik weet niet welk % politici een universitaire opleiding hebben, velen hebben dit niet. Maar een universitaire opleiding in economie is helaas niet zo geweldig vandaag de dag... Het is zelfs zo dat ze in veel gevallen gewoon slecht zijn omdat ze verkeerde principes aanleren (de neoklassieke theorie en Keynesiaanse economie gaan uit van tal van foutieve aannames). Dit zie je ook terug in hoe politici over de economie denken; ze praten vaak over wat de politiek kan doen om "groei te stimuleren" terwijl in realiteit de politiek vooral de groei in de weg staat.

Ik weet niet welk % politici een universitaire opleiding hebben, velen hebben dit niet. Maar een universitaire opleiding in economie is helaas niet zo geweldig vandaag de dag... Het is zelfs zo dat ze in veel gevallen gewoon slecht zijn omdat ze verkeerde principes aanleren (de neoklassieke theorie en Keynesiaanse economie gaan uit van tal van foutieve aannames). Dit zie je ook terug in hoe politici over de economie denken; ze praten vaak over wat de politiek kan doen om "groei te stimuleren" terwijl in realiteit de politiek vooral de groei in de weg staat.

Big T wat heb jij gestudeerd? Ben benieuwd omdat ik je overal tegenkom bij de ingewikkeldere discussies met sterke argumenten. (goed geleerd..)

Ik weet niet welk % politici een universitaire opleiding hebben, velen hebben dit niet.

Even los van het economie-vraagstuk, neem ik de lijst van de federale ministers (jij bent toch Belg hé?) erbij:

Elio Di Rupo: Doctoraat in de scheikunde
Steven van Ackere: Rechten
Didier Reynders: Rechten
Johan Vande Lanotte: Professor Grondwettelijk recht
Vincent Van Quickenborne: Rechten
Joëlle Milquet: Rechten
Onkelinx: Rechten
Laruelle: Landbouwingenieur
De Crem: Romaanse filologie + rechten
Paul Magnette: Hoogleraar politieke wetenschappen
Turtelboom: economie
Chastel: Farmaceutische wetenschappen
De Coninck: Moraalwetenschappen.

Allemaal een universitaire diploma dus. In het parlement zullen er wel een deel geen universitair diploma hebben, maar dat is nogal een lange lijst om uit te pluizen :p.

Het is zelfs zo dat ze in veel gevallen gewoon slecht zijn omdat ze verkeerde principes aanleren (de neoklassieke theorie en Keynesiaanse economie gaan uit van tal van foutieve aannames).

Zowel bij het vak inleiding in de economie (waar we hetzelfde inleidingsboek moesten kennen als de mensen die economie studeerden), als bij politieke geschiedenis van België is ons herhaaldelijk gewezen op de fouten van het Keynesiaans denken. Ik vermoed dus dat de economiestudenten vandaag de dag wel een meer genuanceerde blik zullen krijgen, maar dat hangt natuurlijk ook af van prof tot prof.

Over economie zelf ga ik trouwens niet met jou discussiëren, daar is mijn kennis (helaas) nog iets te beperkt voor :p.

Laatst bewerkt:
Maar als ze pleite gaan verliezen wij heel veel geld of snap ik er nu niks van?

Keynes wordt ook vaak misbruikt door politici imo. Hier in het westen heeft zo'n beetje iedere overheid een behoorlijke schuld. Niet erg verstandig om dan geld te lenen om de ''economie te stimuleren''.

Even los van het economie-vraagstuk, neem ik de lijst van de federale ministers (jij bent toch Belg hé?) erbij:

Elio Di Rupo: Doctoraat in de scheikunde
Steven van Ackere: Rechten
Didier Reynders: Rechten
Johan Vande Lanotte: Professor Grondwettelijk recht
Vincent Van Quickenborne: Rechten
Joëlle Milquet: Rechten
Onkelinx: Rechten
Laruelle: Landbouwingenieur
De Crem: Romaanse filologie + rechten
Paul Magnette: Hoogleraar politieke wetenschappen
Turtelboom: economie
Chastel: Farmaceutische wetenschappen
De Coninck: Moraalwetenschappen.

Allemaal een universitaire diploma dus. In het parlement zullen er wel een deel geen universitair diploma hebben, maar dat is nogal een lange lijst om uit te pluizen :p.

Zowel bij het vak inleiding in de economie (waar we hetzelfde inleidingsboek moesten kennen als de mensen die economie studeerden), als bij politieke geschiedenis van België is ons herhaaldelijk gewezen op de fouten van het Keynesiaans denken. Ik vermoed dus dat de economiestudenten vandaag de dag wel een meer genuanceerde blik zullen krijgen, maar dat hangt natuurlijk ook af van prof tot prof.

Over economie zelf ga ik trouwens niet met jou discussiëren, daar is mijn kennis (helaas) nog iets te beperkt voor :p.
Als je alleen naar ministers kijkt is de kans wel groter ja.

Keynes wordt ook vaak misbruikt door politici imo. Hier in het westen heeft zo'n beetje iedere overheid een behoorlijke schuld. Niet erg verstandig om dan geld te lenen om de ''economie te stimuleren''.

Klopt, komt de politiek goed uit, maar ze vergeten dat er in tijden van groei dan ook gespaard moet worden.

Ik moet zeggen dat ik na het lezen van dit artikel ook wel een beetje mijn vertrouwen verlies ^^:

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20120709_008&word=mentaal+gehandicapte

Hehe maar "eerste" zo zie ik het niet als ik een blik richt op wat er nu allemaal zit. :P

IMO zouden er strengere voorwaarden moeten komen voor men politicus kan worden:
-tenminste met succes 1 bedrijf opgericht en tenminste 5jaar in leven gehouden, of:
-tenminste 10 jaar al gewerkt, waarvan 2j voor dezelfde werkgever

Dan scheid je al een hoop kaf van het koren.

Maar beetje off-topic.

Één monetaire unie zonder centraal fiscale pressie middelen is natuurlijk gedoemd om te falen, alle voorgestelde maatregelen komen eigenlijk 10 jaar te laat. De gedachte was dat de fiscale integratie vanzelfsprekend zou zijn na monetaire integratie. Natuurlijk niet dus, want met 53 met pensioen gaan is eigenlijk best wel prima als je buurman er voor betaalt.

Nu uit de euro stappen is een duur grapje, wat overigens dan weer wel leuke mogelijkheden tot speculatie geeft op de beurzen. Instortende export, valuta appreciatie etc.

Ik studeer economie maar ik vind het allemaal een beetje dubbelop en raak zo nu en dan ook de weg kwijt in de redenering over wel/niet uit de euro stappen. Simpel gezegd vind ik het belachelijk dat zwakke landen moeten hervormen, dat niet willen/voor elkaar krijgen en dat wij daarvoor mogen betalen. Dan praat ik bijvoorbeeld over pensioenleeftijden van nabij de 50 en oprotpremies als je uit een overheidsfunctie wordt gezet van €300K.

Inmiddels ben ik al zover dat ik vind dat we uit de euro moeten stappen vanwege het gezeik dat het met zich meebrengt en er toch niets van terecht komt. Beetje de story of our lives qua politiek: lullen kunnen ze als geen ander, maar daadwerkelijk actie ondernemen en voor lief nemen dat ze op wat teentjes gaan staan doen ze niet. Politiek zie ik tegenwoordig meer als cabaret opgevoerd door een stelletje zielige, zwakzinnige nietsnutten in de maatschappij. Niets persoonlijks tegen politici, overigens. Zielige zwabbers.

Uit de euro stappen mag misschien een dure grap worden, maar het zorgt in ieder geval voor duidelijkheid voor het land en dat zal gevolgt worden door stabiliteit. Op de korte termijn zal het waarschijnlijk heel zwaar zijn, maar op de langere termijn ben ik ervan overtuigd dat het beter is.

Q

Terug
Naar boven